Bevorderen van gezond bewegen bij kinderen: Hoe pak je dit aan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Advertisements

Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Omschrijving zelfmanagement
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Bewegen we voldoende? De kloof tussen weten en doen!
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Hogescholen in Dialoog
Doelstellingen Formuleren
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
MENSEN LEVEN MET MENSEN
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Een bewegingsbeleid op school
in de Vrije Basisschool ‘OLVI De Reuzenboom’ in Boom.
Sint-Maarteninstituut Esplanade 6
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Dossier Empowerment.
Callcentermedewerkers.
Bewegingspaspoort Werkgroep BaO
Motivatie & differentiatie
Jeannette van Nieuwkoop
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Opvoeden.
Arbeid & maatschappij Inhoud: Actualiteit Wat is arbeid?
Ouders & Clubs: één doel?!
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Kind en omgeving Het individu in de context
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
(geen) goesting?! Hoe motiveer ik kinderen en jongeren
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
stappen Vlaanderen. Doen Vlamingen voldoende aan beweging? - Meer dan 50% van de bevolking is niet actief genoeg - Drempel naar sport(club) is.
stappen 1.Bewegen Vlamingen voldoende? 2.Waarom regelmatig bewegen? 3.Hoeveel bewegen? 4.Waarom ‘ stappen’ implementeren? 5.Hoe implementeren?
Zelfsturing en motivatie
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
HPO-dag d.d Drs G.C. Geurtsen, Bureaumanager P&O van Dichterbij Ter gelegenheid van de Hoofden P&O-dag van VGN d.d. 30 september 2009.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Conditietraining Gezonder leven door meer te bewegen en anders te eten.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Motiveren: de ins en outs!
Netwerkbijeenkomst Zorgpad: valpreventie
Doelen behalen met activiteiten
Vraag: Ter ere van welke ‘week’ ben ik hier?.
10 jaar kwaliteit ! Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie.
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
JUIST GYM.
Waarom bewegen? Voordelen voor de gezondheid: vermindert de kans op ziekten sterker lichaam ontspanning, minder stress, beter slapen Waarom bewegen?
JUIST GYM.
‘Motiveren kan je leren’
Jongerenwerking La Vie
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Promotie van sport, fysieke activiteit en gezond bewegen Sport & gezondheid Uitdagingen? Actoren? Christophe Delecluse Faculteit bewegings- en revalidatiewetenschappen.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

Bevorderen van gezond bewegen bij kinderen: Hoe pak je dit aan? Prof. Dr. Jan Seghers Onderzoeksgroep Fysieke Activiteit, Sport & Gezondheid Departement Bewegingswetenschappen Jan.Seghers@faber.kuleuven.be

Beweegnorm Fysieke activiteit Sedentair gedrag (zitten) Frequentie = dagelijks Intensiteit = matig tot intens ( 5 MET) Tijd = 60 minuten (blokken van minstens 10 minuten) Type = activiteiten aangepast aan het ontwikkelingsniveau van het kind Sedentair gedrag (zitten) het aantal sedentaire (o.a. scherm-gereletareerde) activiteiten tijdens de vrije tijd beperken tot maximaal 2 uur per dag

Beweegcontinuum 0.9 MET 1.0 – 1.5 MET 2.5 - 4 MET 5 - 7 MET  8 MET Slapen Sedentair gedrag Licht intense fysieke activiteit Matige intense fysieke activiteit Zwaar intense fysieke activiteit 0.9 MET 1.0 – 1.5 MET 2.5 - 4 MET 5 - 7 MET  8 MET MET-waarde (Metabolic Equivalent) = de verhouding van het energieverbruik tijdens een activiteit ten opzichte van het energieverbruik in rust (MET = 1) Ridley et al., 2008, Development of a Compendium of Energy Expenditures for Youth, IJBNPA, 5: 45.

Beweegnorm - Fysieke activiteit % jongeren die  1u/dag matig tot intens bewegen  25%  20%  15%  10%

Beweegnorm – Sedentair gedrag % jongeren die  2u/dag TV kijken

Evolution of Man versus TV

Bewegingspromotie Het proces waarbij individuen in staat worden gesteld om controle te verwerven over de determinanten van beweging om zo hun eigen beweeggedrag te verbeteren Gedragsverandering Hoe jongeren motiveren om meer te bewegen?

Motivatie om te bewegen Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000) Intrinsieke motivatie Motivatiecontinuum Geïdentificeerde regulatie Geïntrojecteerde regulatie Externe regulatie Amotivatie Amotivatie Gecontroleerde motivatie “moeten” bewegen Autonome motivatie “willen” bewegen

Amotivatie Persoon ziet totaal geen reden of nut om fysiek actief te zijn Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000)

Gecontroleerde motivatie Persoon is fysiek actief vanuit een externe (straf, beloning, sociale druk) of interne (schuldgevoel, schaamte) druk Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000)

Autonome motivatie Persoon is fysiek actief vanuit een persoonlijke overtuiging, identiteit of omdat het gewoon leuk, opwindend en uitdagend is. They just couldn't believe that somebody would do all that running for no reason Reporter: Why are you doing this? Forrest Gump: I just felt like running Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000)

Motivatie om te bewegen Hoe komt je tot autonome motivatie? Bevrediging van drie (psychologische) basisbehoeften (ABC) Autonomie: een gevoel van “vrijheid” en keuze VerBondenheid : positieve sociale relaties hebben Competentie: het gevoel iets “goed” te kunnen Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000)

Motivatie om te bewegen Sociale Omgeving Persoon Nood-ondersteunende omgeving Bevrediging van 3 basisnoden (ABC) Autonome motivatie Volgehouden fysieke activiteit Controlerende omgeving Onderdrukking van 3 basisnoden (ABC) Gecontrolleerdemotivatie Drop out Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000)

Motivatie om te bewegen Noodondersteunend klimaat tijdens de les LO Autonomie-ondersteuning Tijd voorzien om zelfstandig te werken (experimenteren) Aanmoedigen Keuzes aanbieden (binnen bepaalde grenzen) Competentie-ondersteuning Taakgericht klimaat in plaats van prestatiegericht klimaat Optimaal uitdagende leerstof (differentiatie) Procesevaluatie Positieve feedback Verbondenheid-ondersteuning Respect voor en door anderen Groepsopdrachten Samenwerkend leren (partnerleren) Empathische uitdrukkingen Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000)

Ecologisch Model (Sallis & Owen, 1999) Benadrukt hoe de omgeving en het gedrag elkaar beïnvloeden. Neemt volgende factoren in acht: Individuele factoren Sociale factoren Omgevingsfactoren Beleidsfactoren

Ecologisch Model (Sallis & Owen, 1999) Gedrag Normaal Abnormaal target the person Normaal Omgeving target the environment Abnormaal

Bewegingspromotie via schoolsetting Ecologisch model Inspelen op intrapersoonlijke, sociale en fysische omgevingsfactoren 6 pijlers Kwaliteitsvolle en voldoende lessen L.O. Gezondheidseducatie met betrekking tot beweging (vakoverschrijdend) Promotie van middagsport Creëren van een actieve speelplaats Bevorderen van “actieve” verplaatsing van en naar school Naschools (extra-curriculair) sport- en beweegaanbod

Bewegingspromotie via schoolsetting In welke mate worden 6 pijlers toegepast? Pijlers % van scholen (n=236) 1. Wekelijkse lessen L.O. 100% 2. Beweging als thema in andere schoolvakken 86% 3. Actieve speelplaats (o.a. sport- en spelmateriaal) 72% 4. Middagsport 57% 5. Aanmoediging actieve verplaatsing 42% 6. Naschoolse sport en beweging 31% Cardon, G., Van Acker, R., Seghers, J., De Martelaer, K., Haerens, L., De Bourdeaudhuij, I. (2012). Physical activity promotion in schools: which strategies do schools (not) implement and which socio-ecological factors are associated with implementation? Health Education Research, 27(3), 470-483.

Actieve verplaatsing naar school Omgeving werkt vaak tegen

Actieve verplaatsing naar school

Actieve verplaatsing naar school criterion distances could be set at two kilometers for walking and eight kilometers for cycling Distance (home-school) (kilometers) Huygen, 2012

Actieve Naschoolse Opvang Pilootprojecten in regio Roeselare onder impuls van SPORTAKUS vzw Basisprincipes Laagdrempelig en gericht naar de minder sportief getalenteerde kinderen Aansluitend op schooluren Basisonderwijs  Veiligheid Activiteiten afgestemd op het ontwikkelingsniveau van het kind Kwalitatieve begeleiding (leraar L.O. of klasleraar) Aanbod op de school zelf  geen verplaatsingen Promotie aansluiten sportclub Naschools sport- en beweegaanbod Doorstroom Doorstroom Reguliere sportclub Buurtsport

Dank U Prof. Dr. Jan Seghers Departement Bewegingswetenschappen Tervuursevest 101 3001 Leuven  Jan.Seghers@faber.kuleuven.be  016/32.90.48