Van papieren naar digitale tentamens Angela Peters, stafmedewerker toetsing, IOO 16 oktober 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut.
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Onderwijsmiddag 24 Mei 2005 Onderwijsmiddag 24 juni 2005 "Digitale toetsen en multiple choice examens: didactische hulpmiddelen en vermindering nakijkwerk"
ICT-monitor Hoger Onderwijs
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Questionmark Perception bij de VU
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Beslishulp beroerte thuis
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Expertiseteam Toetsenbank WorkshopSchoolexamenbank vmbo Groen.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Digitaal toetsen met adaptieve vragen Ervaringen bij WB1631
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Richtlijnen voor de casustoets
WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Lezen: doe het goed voor
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Karin van Bakel; Projectleider digitaal toetsen Judith Schep; Functioneel coördinator toetsbureau Digitaal toetsen op de HHs.
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
John Keijsers 1.ICT-lessen 2.Applicatiebeheer Rekenblokken Toa-toetsen 3.Rekenlessen.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
 Week 5 te doen: Bespreken toetsopzet Bespreken hoofdstuk 3 reader. Debatje: hoever wil je gaan met invloeden aanwijzen (case) Rapporteren ideeën onderzoek.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
MedEd: Toledo toetsen Toetsen, pools en het puntenboek Deze powerpoint en bijhorend lesmateriaal is tot stand gekomen met hulp van het Toledo team.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Vragen, wat voor vragen?.
Toetsen? Doe het zelf!.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts
ETUDE Toetsservicesysteem
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Examens met ICT komen er aan
Een Biologie Olympiade voor het vmbo?
Open online aansluitingsmodules statistiek
Toetsvoorbereiding – toets 1
Examens met ICT komen er aan
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Plexuz Leer effectief! RU Onderwijsdag 2018 Donderdag 1 februari 2018
The Future Teacher 3.0.
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Van papieren naar digitale tentamens Angela Peters, stafmedewerker toetsing, IOO 16 oktober 2014

1.Waarom digitaal toetsen? 2.Stand van zaken 3.Voorbeeldtoets 4.Toekomst

Waarom digitaal toetsen? Meer mogelijkheden: diverse vraagvormen & multimedia  beter aansluiten op leerdoelen & authentieke situaties

Meerkeuzevraag (met plaatjes)

Matchingvraag

Sleepvraag

Invulvraag

Multiple-responsevraag

Waarom digitaal toetsen? Belangrijkst: kan de begripsvaliditeit verhogen Daarnaast: - ‘met de tijd mee’ / digitalisering - snelle verwerking resultaten - directe feedback student - geen papier meer nodig

Stand van zaken 2013 – 2014jaar – 2015jaar 1 + jaar – 2016jaar 1 + jaar 2 + jaar 3

Aanpak Voorbereiding: Semesteroverleg en docentbijeenkomsten Voorbeeldvragen Scoringssystematiek: dichotoom Analysetool ontwikkeld door VU Ontwikkeling toets: Ondersteuning (advies vraagvorm, bewerken afbeeldingen, etc.) 20%-59% nieuwe vraagvorm Afname: In TenT en in computerruimte

Toetsresultaten -Slagingspercentages  wisselend als normaal, geen afwijkingen (66-%-88%) -Betrouwbaarheid (KR-20)  iets hoger (0,58-0,78) -Verschil meerkeuze en andere vraagvormen  andere vraagvormen soms iets slechter gemaakt, maar hoger onderscheidend vermogen (Rir-waarde)

Cursusevaluaties ‘De toets sloot goed aan op de inhoud van de cursus.’ ‘De toetsvragen vormden een goede graadmeter van mijn kennis.’ ‘De toetsvragen vormden een goede graadmeter van mijn begrip.’  5 punts-schaal 3 cursussen met gemiddeld ≥0,4 hoger dan gemiddelde voorgaande 3 jaren 1 cursus met gemiddeld ≥0,4 lager

Ervaringen Ontwikkeling toets: Docenten kunnen goed overweg met nieuwe vraagvormen Cuco’s enthousiast over nieuwe mogelijkheden Aandachtspunt: aanlevertermijn Afname toets: Vrijwel vlekkeloos Aandachtspunt: capaciteit TenT Beoordeling en verwerking: Analysetool werkt prima Aandachtspunt: uitleg analysetool + resultaten blijven monitoren

Voorbeeldtoets Link Blackboard-module Huid en afweer

Open vragen (Leren Dokteren) Essaytoets (Praktijkcursus Gezondheidszorg) ?? Andere toetsvormen

Toekomst: audio en video Voor toepassingsgerichte vragen Authentieke situaties, zoals: –Anamnese –Lichamelijk onderzoek –Aanvullend onderzoek –Medische gespreksvoering Maar ook bijvoorbeeld animaties van fysiologische & biochemische processen

Toekomst: nieuwe versie QMP Highlight en strike-through

Vragen? Angela Peters Monique DiksGezamenlijk adres: 20

Toetsresultaten

Mogelijkheden -Meerkeuzevraag -Sleepvraag -Invulvraag -Matching -Ranking -Matrixvraag -Multiple response -Afbeeldingen (foto’s, tekeningen, schema’s) -Audio -Video