Workshop helpff.nl actieonderzoek gericht op methodiekontwikkeling voor e-smw Jacqueline van Aalst – e-smw FlexusJeugdplein R’dam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Advertisements

Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Mentorproject Haarlem
Digitale Studiemaatjes
Project Roemenië via ThinkQuest.
OBA Expert op Afstand Expert op Afstand in de praktijk Ervaringen met videoconferencing Samenwerkingsverband D e D igitale S leutel in Leiden.
 QI&feature=related QI&feature=related.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Vraaggericht werken.
Hogescholen in Dialoog
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Een gezamenlijke uitdaging!
Effectieve instructie
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Connect Vloeiend Lezen
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Welkom Online begeleiden en opvolgen van cursisten, de sleutel tot succesvol e-leren!
Rood Blauw Doel innovatie in de dienstverlening, vanuit het starten van projecten gericht op de verhalen binnen de informele communicatie.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Dynamische aansluiting vmbo-mbo
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Lesgeven in en over diversiteit
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Onderzoeksvaardigheden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Presentatie BIO CJG 9 april Avond programma 1.Doorkijk Centrum Jeugd en Gezin 2.Interactieve vragenronde 3.Doorkijk transitie jeugdzorg 4.Interactieve.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
De decanen vmbo-t: Gert Jan Feijt Havo: Linda van Vliet vwo: Dennis See.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Tijdsindeling – Start, de inleider – Sensire – Trias Jeugdhulp – Vragen en stellingen – Afronding.
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Laurentius Stichting Wel en wee rondom onze ICT… Evaluatie IT-bedrijf Teveel verschillende platforms > voorbereiding naar migratie Windows 10 Upgrade wifi.
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Windesheim zet kennis in werking Beeldcommunicatie in de GGZ Terugkoppeling onderzoeksresultaten en start hulpmiddelen ontwikkeling Onderzoekers: Marijke.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Sport Werkt!.
Beeldcommunicatie in de GGZ
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Analyse maken Stap één bij projecten.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Ouders in Rotterdam Zuid
Interview verslag schrijven
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Les 5: Verbale communicatie
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Informatieavond voor ouders
Transcript van de presentatie:

workshop helpff.nl actieonderzoek gericht op methodiekontwikkeling voor e-smw Jacqueline van Aalst – e-smw FlexusJeugdplein R’dam

programma inleiding info over helpff.nl video oefen-chat nabespreking/afsluiting

achtergrond en doel van het project bereikbaarheid schoolmaatschappelijk werker bereik van het schoolmaatschappelijk werk vroegtijdige signalering/preventie communicatiegedrag van de jongerenvan nu e-hulp inpassen in ‘gereedschapskist’ smw

samenwerkingspartners Lectoraten e-Learning, Geïntegreerd Pedagogisch Handelen (INHolland) Medialab School of Education (INHolland) Servicepunt Schoolmaatschappelijk werk Aanbieder Schoolmaatschappelijk werk (FlexusJeugdplein )

Eerste RAAK – project [ ] → Fase 1: ontwikkeling van de interactieve webomgeving → Fase 2: training schoolmaatschappelijk werkers en pilot Zes schoolmaatschappelijk werkers en zes VO scholen Technische ondersteuning door Medialab Education Actieonderzoek over de looptijd van zeven maanden Doelgroepenonderzoek [leerlingen en professionals] Onderzoek naar praktijken van online hulpverlening

Tweede RAAK – project [ ] → Fase 1: doorontwikkeling van interactieve webomgeving → Fase 2: training, opschaling en overdracht van het project Actieonderzoek resulterend in methodiekbeschrijving Training professionals en opschaling binnen VO en ROC Ontwikkelen beheerseenheid en overdracht van project Doelgroepenonderzoek [huidige en nieuwe doelgroep] Actieonderzoek gericht op methodiekontwikkeling

Concretisering actieonderzoek Hogeschool INHolland Servicepunt SMW VragenlijstMentorlesIntervisie Leerlingen in de zes VO scholenSchoolmaatschappelijk werkers Resultaten Interview Aanbevelingen

aantallen chats

8-stappen dans complimenteren contact makencontext verhelderendoel bepalenresources zoeken uitzonderingen zoeken schalentoekomstgerichtheid

chattips chattaal = snel, dus accepteer dat je fouten maakt & zorg voor een veilig klimaat (fouten maken mag!) wees voorbereid op onduidelijkheden in het gesprek & vraag om verduidelijking schrijf korte zinnen, wissel lange zinnen met korte & splits lange berichten op in meerdere berichten (lasso) overweeg om “lijstjes” te maken die je in gesprek kunt inzetten (bv standaardopening/afsluiting) stem je taalgebruik af op de oproeper (niet zelfde chattaal, wel zelfde golflengte) kijk naar de geschreven tekst en analyseer die structureer voor de oproeper: vat samen, herformuleer,parafraseer, concretiseer luister actief door korte zinnen/klankuitroepen (ok, hmm)