workshop helpff.nl actieonderzoek gericht op methodiekontwikkeling voor e-smw Jacqueline van Aalst – e-smw FlexusJeugdplein R’dam
programma inleiding info over helpff.nl video oefen-chat nabespreking/afsluiting
achtergrond en doel van het project bereikbaarheid schoolmaatschappelijk werker bereik van het schoolmaatschappelijk werk vroegtijdige signalering/preventie communicatiegedrag van de jongerenvan nu e-hulp inpassen in ‘gereedschapskist’ smw
samenwerkingspartners Lectoraten e-Learning, Geïntegreerd Pedagogisch Handelen (INHolland) Medialab School of Education (INHolland) Servicepunt Schoolmaatschappelijk werk Aanbieder Schoolmaatschappelijk werk (FlexusJeugdplein )
Eerste RAAK – project [ ] → Fase 1: ontwikkeling van de interactieve webomgeving → Fase 2: training schoolmaatschappelijk werkers en pilot Zes schoolmaatschappelijk werkers en zes VO scholen Technische ondersteuning door Medialab Education Actieonderzoek over de looptijd van zeven maanden Doelgroepenonderzoek [leerlingen en professionals] Onderzoek naar praktijken van online hulpverlening
Tweede RAAK – project [ ] → Fase 1: doorontwikkeling van interactieve webomgeving → Fase 2: training, opschaling en overdracht van het project Actieonderzoek resulterend in methodiekbeschrijving Training professionals en opschaling binnen VO en ROC Ontwikkelen beheerseenheid en overdracht van project Doelgroepenonderzoek [huidige en nieuwe doelgroep] Actieonderzoek gericht op methodiekontwikkeling
Concretisering actieonderzoek Hogeschool INHolland Servicepunt SMW VragenlijstMentorlesIntervisie Leerlingen in de zes VO scholenSchoolmaatschappelijk werkers Resultaten Interview Aanbevelingen
aantallen chats
8-stappen dans complimenteren contact makencontext verhelderendoel bepalenresources zoeken uitzonderingen zoeken schalentoekomstgerichtheid
chattips chattaal = snel, dus accepteer dat je fouten maakt & zorg voor een veilig klimaat (fouten maken mag!) wees voorbereid op onduidelijkheden in het gesprek & vraag om verduidelijking schrijf korte zinnen, wissel lange zinnen met korte & splits lange berichten op in meerdere berichten (lasso) overweeg om “lijstjes” te maken die je in gesprek kunt inzetten (bv standaardopening/afsluiting) stem je taalgebruik af op de oproeper (niet zelfde chattaal, wel zelfde golflengte) kijk naar de geschreven tekst en analyseer die structureer voor de oproeper: vat samen, herformuleer,parafraseer, concretiseer luister actief door korte zinnen/klankuitroepen (ok, hmm)