Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een balletje voor Oranje-Zwart Extra inkomsten voor nog betere training en trainingsmaterialen.
Advertisements

Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Actief Burgerschap Plan Nederland.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Workshop Fondsen werven
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Vergaderen.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
MANTELZORGGESPREK.
Dordrecht Open Data Nu écht aan de slag! Dordrecht, maart 2015
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
WOW: enqueteren bij Jumbo
Informatiebijeenkomst aanbestedingen 2016 Sociaal Domein Fryslân
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte introductie Themacoördinator Dialoog met vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
De Rode Knop van Viattence
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Titel subtitel Samen maken wij… | titel presentatie | datum Cultuuromslag Historie, Conclusies en Aanbevelingen Samen maken wij… | Slot Cultuuromslag|
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
Communicatie HLZ Arjen Elsemulder # Naar goede zorg die bij ons past.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Rapportage ‘Over leven met dieren’ “Na zaaien komt oogsten”
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Communicatie met/via de pers Simone Boogaard – omgevingsmanager HWBP Renie Hylkema - Communicatieadviseur Praktijkseminar ‘Kennis delen is vermenigvuldigen’
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Titel subtitel Samen maken wij… | titel presentatie | datum ‘Samen maken wij…’ Presentatie Opbrengsten Werkplaats RELATIE Burgerkrachtconferentie vrijdag.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Communicatie met leden Taakverdeling bestuur Erick van der Schouw Henk Edgar Februari 2016.
Presentatie Commissie Werk en Middelen 6 oktober 2016 Rapport “Burgerparticipatie door de ambtelijke organisatie”
Kunst en kunde van het lobbyen
Besturen met Burgerkracht
Maak indruk op social media
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Wegen van waarden en randvoorwaarden
En jij? Kijk op: Infobijeenkomsten Zij maken de buurt En jij? Kijk op:
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Do’s en don’ts voor bewonersinitiatieven
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Wateroverlast gemeente Werkendam door extreme regenval
Doelstelling vanaf het begin
Noodzaak strategisch niveau communicatieadviseur ?
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
KBO en omgaan met privacy
Cijferloos lesgeven bij talen
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Buurtplatform Groothandelsmarkt De start van Betrokkenheid
EVALUATIE MIJN.DUIVENSPORTBOND.NL
Uitnodiging bewonersoverleg
Overzicht gedragingen per competentie
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015 van naar

Werkplaats Communicatie Verwachte resultaten: Benoemen van een aantal concrete conclusies over het organiseren en inzet van burgerkracht onder de noemer van “Samen maken wij”; Ontwikkelen van een herkenbare werkwijze die ook op langere termijn burgerparticipatie op de Noord-Veluwe moet stimuleren en faciliteren. Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015

Interviews gemeenten Resultatnen interviews werkplaats communicatie juni Hoe worden die begeleid? 2. Wordt er naar gehandeld ? 3. Hoe (ver)loopt de communicatie? 4. Wat zijn de knelpunten, wat loopt juist goed? 5. Hebben jullie voorbeelden waarin de protocollen zijn toegepast bij burgerinitiatieven? 6. Wat is vindbaar op de website van de gemeente over burgerparticipatie en – initiatieven ? gesprekken met gemeenten over voorlichting rondom burgerinitiatieven Voor de resultaten per gemeente bezoek onze stand

….. en beantwoordt de vraag: “Waar staat jouw gemeente ?” Uitslag wordt uur bekend gemaakt !!

Communicatie Welke voorwaarden ?  Draagvlak  Enthousiasme  Goede beeldvorming  Transparant  Doseren boodschap  Kort en krachtig  Jip en Janneke taal  Timing  Duidelijke kaders

Communicatie Welke middelen ?  Krant  Nieuwsbrieven  Ontmoeting  Social media:  Mail  Facebook / twitter  Apps  Website  Spreekuren

Wanneer spreken we van een burgerinitiatief ? Een idee van één burger of groep burgers; Een idee of voorstel dat beschikt over voldoende draagvlak (representatief aantal handtekeningen); Eis leeftijdsgrens ? Rijksoverheid: Een burgerinitiatief is een voorstel dat u kunt indienen om een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Bijvoorbeeld over de verbetering van het milieu of het onderwijs ( steunbetuigingen). Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015 burgerinitiatief ≠ burgerparticipatie

Wij hebben een initiatief, maar waar moeten wij zijn om dat verder te brengen ?  Actie Burger:  arrangeer een eerste gesprek met …… ?  Actie ambtelijke organisatie:  maak gebruik maken van een eenvoudig standaardformulier (via website)  Zorg voor een analoog exemplaar bij de balie om direct te kunnen aanreiken  vertel alle belanghebbenden (burgers, medewerkers en bestuurders) waar ze de informatie mbt burgerinitiatieven kunnen vinden of volgen.  laat goede of succesvolle praktijkvoorbeelden zien. Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015

Gelden er ook nog voorwaarden om ons idee te verwezenlijken ? Zo min mogelijk randvoorwaarden vastleggen. Alleen het meest noodzakelijke;  Actie burgers: reële initiatieven indienen; rekening houden dat niet alles kan. Moet wel beargumenteerd worden naar indiener(s)  Actie politiek: bereid zijn om initiatieven te ontvangen; niet bang zijn om burgers hun werk te laten doen. Hiervoor openstaan en meedenken; geld beschikbaar stellen voor realiseren van initiatieven;  Actie ambtelijke organisatie: niet te betweterig zijn; eerst luisteren en dan actief meedenken; behulpzaam zijn bij het aanreiken van wettelijke kaders; Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015

Met welke vervolgstappen moeten we rekening houden ?  Actie ambtelijke organisatie indiener(s) wordt telefonisch benaderd door ambtenaar / wijkteam / ……. ? voor het bespreken van het idee en het stellen van aanvullende vragen.  Actie burger: zorg voor voldoende draagvlak.  Actie ambtelijke organisatie aangeven hoelang of kort de procedure gaat duren.  Actie burger bepalen aandeel zelfwerkzaamheid (bewoners)  Actie ambtelijk organisatie duidelijk communiceren waarom geen vervolgstap. Go of No-go moment Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015 Go No-go

Presentatie werkplaats communicatie - 20 november 2015

Dank voor uw aandacht Werkplaats communicatie Berend Jan (Bé) Meijer Oldebroek Dick Saaltink Ermelo Jan Zegers Oldebroek Geert Middel Putten