STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Interventie bij een Politiekorps
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Drugs Shannen Venstra.
Coping Vandaag gaan jullie wat leren over coping. Coping = omgaan met. Uiteraard zullen we het vandaag vooral hebben over omgaan met (chronische) ziekte.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
De school en het onderwijs
Ho 1: Grip op stress.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
Onderwijspsychologie
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
CURSUS ONDERLUITENANT Lesgever: Lt De Groeve Luk
Angststoornis.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
18 november 2011.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Groepsdynamica.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
MS, denken en voelen (Naam org
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Psychologische begeleiding van patiënten met kanker.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Coping.
Sturen op mentale veerkracht
Samenwonen met volwassen kinderen met beperking: woon- en zorgaspecten
In gesprek over werkdruk

Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

STRESS OP HET WERK

Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center

Medewerkers  Drs. Bert Bavelaar, vennoot, psycholoog  Tineke Spruijt, vennoot, propedeuse psychologie  Expertise netwerk, flexibel inzetbaar, bijvoorbeeld: acteurs van Shakespeare In Company

Diensten  Begeleiding werving & selectie  Competentiemanagement  Competentieprofilering  Assessment Centers  Competentiegericht trainen  Persoonlijke coaching  Loopbaanontwikkeling  Replacement

Zie ook…

Stress & ziekte Bron: Health Psychology auteur: E.P. Sarafino

Wat is stress? Stress is de kloof die een persoon ervaart tussen: -de eisen van de situatie en -zijn vermogen aan deze eisen tegemoet te komen.

De waarneming van stress Deze kloof tussen eisen en kunnen kan echt zijn, of een vertekende overtuiging van de persoon. Men onderschat zichzelf of schat de situatie te ernstig in.

Beoordelingen die stress beinvloeden Ik kan het nietIk kan het leren Ik zal falenIk mag fouten maken Ze vinden me niet aardig Ik vind mezelf waardevol

Welke factoren spelen een rol in deze beoordeling?  Persoonlijke factoren -Irrationele gedachten ‘ik moet perfect zijn’ -Motivatie: indien hoog gericht op uitdagingen - Zelfwaardering  Omgevings- factoren -levensbedreigende situaties -nieuwe levensfase -onduidelijke situaties -mate van controle

1. Biologische aspecten van stress -Snellere ademhaling -Snellere hartslag -Gespannen spieren -Trillen -Fight -or- flight

Invloed van blijvende stress op het lichaam  Fase 1: alarmfase: lichaam is gemobiliseerd om zich te verdedigen  Fase 2: weerstandfase: blijvende paraatheid op lager niveau, aanpassen. Lichaam wordt kwetsbaar voor hoge bloeddruk e.d.  Fase 3: uitputtingsfase: immuunsysteem verzwakt en energie-niveau daalt. Ziekte en schade aan organen.

2. Stress en denken Denken beinvloedt Stress (ik kan het niet) & Stress beinvloedt Denken (lawaaioverlast: kinderen problemen met prikkelselectie )

3. Sociaal gedrag en Stress In sommige stressvolle situaties helpen mensen elkaar… Als stress vergezelt gaat met boosheid, is het ieder voor zich… Uit onderzoek blijkt: connectie tussen kindermishandeling en de mate van ouderlijke stress… Uit onderzoek blijkt ook: meer stress leidt tot minder behulpzaam gedrag…

Bronnen van stress -1. Binnen de persoon zelf -2. In de familie -3. In de maatschappij -4. Op het werk

Bronnen van stress 1.Binnen de persoon:  Ziekte  Moeilijke besluiten  Type A gedrag 2. In de familie:  overvol huishouden  Geboorte baby, vooral bij huilbaby’s  Scheiding  Ziekte en dood in het gezin

Bronnen van stress 3. In de maatschappij: -Competitie -Onveiligheid -Economische teruggang -Individualisme

Bronnen van stress 4. Op het werk: -Hoge werkdruk -Saai werk -Beoordelingsgesprekken -Verantwoordelijkheid voor mensen -Slechte werkomstandigheden -Slechte onderlinge verhoudingen -Weinig erkenning voor prestaties

Stressdempers 1.Sociale en emo- tionele steun 2. Het gevoel controle te hebben over de situatie (hangt samen met zelfvertrouwen)

Het reduceren van stress Het verkleinen van de kloof tussen eisen die de situatie stelt en de mogelijkheden om hieraan tegemoet te komen

Hoe kun je stress reduceren? Op korte termijn: -drinken, drugs -Ontkennen probleem en afleiding zoeken Op lange termijn: -De situatie analyseren en oplossingen zoeken, bijv. timemanagement -Gevoelens tonen en sociale steun zoeken -Humor -Ontspanning, meditatie en sport -Cognitieve herstructurering