Programma Opening - avondvoorzitter ‘ArMOEDe, geloof in eigen kracht’ in Harderwijk? - Paul Lohmeijer, gemeente Harderwijk Uitleg project - team Voor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
De Van Damschool in ontwikkeling
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Generiek Industriebeleid brede Creatieve Sector Alliantie van Producenten in de Creatieve Industrie 4e expert sessie 30 November 2012.
Onze presentatie over het ramp gebied in de Filipijnen en wat wij voor actie doen.
Voor u Door u. Programma • Inleiding • Terugkijken naar 3 december: de aanleiding • Stand van zaken • De resultaten van de enquête • Discussie.
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
Wat is/Wat doet het Sterrenfonds? • Voor kinderen < 16 die een steuntje in de rug nodig hebben • In Nederland • Laat kinderen stralen door materiële.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
PUBLICATIEPRIJS 4 Onderneem!. DOEL VAN HET PROJECT Het doel van het project is: Dat kinderen van dichtbij meemaken met wat voor zaken ondernemers te maken.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Project Sponsoring Kenia
We hebben nu geen Tijd voor………..
Onderwijs en kinderarbeid
Tijd is tijdloos.
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Gemeente Ede.
Burgerinitiatieven.
GROEP 7 Leon, Dayzer & Soraya. De opdrachtgever Het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport Zij richten zich op: volksgezondheid, overgewicht,
Advies Jeugdgemeenteraad Goirle Wie zijn wij?  2 leerlingen gekozen uit groep 7 van alle basisscholen in Goirle en Riel  Verkiezing elke.
Centrum voor herstellende verslaafden en hun naasten
Nieuwsbrief Augustus 2015 Personele zaken Juf Amy is gestart in groep 8. Zij en de kinderen hebben er al twee leuke dagen opzitten. We wensen haar veel.
De Rode Knop van Viattence
Drie sociaal ondernemers die geloven in samenwerken
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Presentatie analyse interviews 4VWO RSG.  Stap 1: Wat is armoede?  Stap 2: Interviews uitwerken & analyseren  Stap 3: Gezamenlijk analyseren  Stap.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
“ Het ontneemt je de levensvreugde, niet te kunnen leven zoals je wilt leven.”
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
Geen kinderarbeid… kinderen naar school Irpañani, El Alto Bolivia.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Project Filmeducatie BUDA Project begeleider: Marian Dierckx Nahid Bouta Ejona Dema Josefien Wilem Jessie Vandendriessche Tuur Polfliet Aaron Smagghe Charlène.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Ouders als studiekeuzecoach Sites: zie rubriek voor ouders Hermien Miltenburg,
Adviesraad Sociaal Domein
Kinderarbeid..
ViaVia Info-presentatie
Hermien Miltenburg en studenten
1 Petrus Gaat over: Verlossing Nederigheid, de minste willen zijn
12.2 Totstandkoming van een wet
Wageningen University and Research Centre
Inleiding website NuenenHelpt.nl voor zorgprofessionals en verwijzers
Adviesraad Sociaal Domein
Renovatietraject “De leest next level”
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Kato bruyneels, Lore Driessens
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
De collecte is voor Red een Kind.
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Lang leve de zelfhulpgroep!
‘Kansen voor alle kinderen’ Inzet extra middelen
Steun landloze arbeiders in Pakistan
SEL Les 2: normen en waarden.
De gemeente Vierweg.
De rol van scholen in omgaan met gezinnen in armoede
Professionals met passie - Verbindend - Betrokken
Ouders in Rotterdam Zuid
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Programma Opening - avondvoorzitter ‘ArMOEDe, geloof in eigen kracht’ in Harderwijk? - Paul Lohmeijer, gemeente Harderwijk Uitleg project - team Voor en Door Harderwiekers Analyse interviews - 4VWO leerlingen RSG Slingerbos Intermezzo Pauze Film: Armoede in Harderwijk Aanbevelingen voor oplossingen - team Voor en Door Harderwiekers Eerste reactie - wethouder Discussie Afsluiting met een hapje en een drankje

Paul Lohmeijer Waarom ‘ArMOEDe, geloof in eigen kracht’ in Harderwijk?

Voor en Door Harderwiekers Kernteam: Marjan, Fie, Yasar, Huub Een stukje met ons meegelopen: Mieneke en Leonie Wij zijn als ervaringsdeskundige ergens in ons leven gevraagd voor dit project. De stappen die we hebben gezet: Eigen interview gemaakt; 50 mensen met weinig bestedingsmogelijkheden geïnterviewd; Doel: – knelpunten rondom armoede in Harderwijk te inventariseren – en te komen met 5 oplossingen die geen geld en 5 oplossingen die geld mogen kosten

Voor en Door Harderwiekers Daarbij ons best gedaan om een zo breed mogelijke doelgroep te vinden qua: – Achtergrond, gezinssituatie, leeftijd, woonwijk en; – Reden weinig bestedingsmogelijkheden Interviews geanalyseerd (samen met RSG Slingerbos); – Drieledig doel: hulp, frisse blik, leerervaring Mensen gefilmd; Acties in gang gezet (onderzoek docenten, ruil, inzameling).

Onze ervaringen We kunnen terugkijken op een mooie maar zware periode. Zwaar omdat we na een interview van vaak 2 uur en soms wel 3 uur mensen weer los moesten laten. Terwijl we liever nog even mee zouden willen lopen, om te helpen, om te verlichten en omdat ze het dan niet alleen zouden hoeven doen. We zijn er trots op dat wij dit project hebben kunnen delen met scholieren uit het voortgezet onderwijs en al die mensen en instanties die we tijdens het project al hebben geïnteresseerd, verbonden en geënthousiasmeerd. Wij hopen dat wij u de samenhang tussen knelpunten, de oplossingen van de doelgroep en de oplossingen waar wij mee komen kunnen laten zien. 50 x 2 uur is moeilijk in een presentatie te stoppen. Wij zijn ten alle tijden bereid om zaken nader toe te lichten als u dat graag wilt.

Analyse RSG Slingerbos

Intermezzo…

Pauze

Toevoeging analyse Onbekendheid met regelingen, mogelijkheden en instanties Drempel om over problemen te praten Veel mensen/gezinnen met ADHD, autisme of depressieve klachten Mensen met een WIA of Wayong worden niet begeleid en niet gestimuleerd om een dagbesteding te zoeken die past bij hun restcapaciteit Geen toeslagen bij co-ouderschap als kinderen niet ingeschreven staan ‘Buitenstaanders’ hebben ook te maken met armoede en de lasten die mensen dragen

Aanbevelingen oplossingen Oplossingen die geen geld kosten: 1.Maken sociale kaart (door stagiaires) 2.Armoedebeleid voor Harderwijk 3.PR Peerby en Lets 4.Vrijwilligerswerk in ruil voor tickets voor activiteiten 5.Ontmoedigen van kopen op afbetaling 6.‘We kunnen het zelf, we doen het samen’

Aanbevelingen oplossingen II Oplossingen waar wel geld/middelen voor nodig zijn: 1.Bijzondere bijstand kinderen loskoppelen van inkomen van ouders 2.Krachthuis: verzamelplek voor: Bestaande initiatieven in Harderwijk (bijvoorbeeld: repaircafé, Nels kleding, meubels van Wim en Els) Ontmoeting met ervaringsdeskundigen Mogelijkheid tot ruilen Gezamenlijke initiatieven zoals meubels opknappen, fietsen maken en hobby’s uitoefenen Samen koken, goedkoop eten Knooppunt van informatie: wat is er mogelijk qua regelingen, waar kunnen mensen terecht? Computers met internet Huiswerkbegeleiding (rustige plek met begeleiding)

Vragen?

Met dank aan: Kunstcentrum Catharinakapel Nel Gerritsen Bewoners van Harderwijk die al hebben geholpen het leven van anderen draaglijker te maken

Hapje en drankje