Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Interventie en implementatie
Onderzoek.
Anorexia en Boulimia Nervosa
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Depressie cara aelvoet 1BATPa
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Autismespectrumstoornissen
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
‘Autismespectrumstoornissen’
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en intelligentie
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Begeleidingsplannen GGZ
Psychotherapie en armoede
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Autismespectrumstoornissen
Ik heb iets van autisme of zo
Auteur: Wilmar Schaufeli Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme Spectrum Stoornissen
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Mindfulness.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Gedragsproblemen bij kinderen
Het begrijpen van eetstoornissen
Herstelondersteunende zorg en presentie
De domeinen & Niveau bij ABB.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Stromingen in de psychologie
Klinische les medisch maatschappelijk werk
VISIE op automutilatie bij borderlinepersoonlijkheidstoornis
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
L.O.K. Lichamelijk Onverklaarde Klachten Probus 1, 21 maart 2014.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Ella Buis.  Komt dat samen voor?  Zeer complex.
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Begeleiden Les 7.
Gedragsproblemen en stoornissen
Stress management bij Autisme
De FoutenFabriek Frank Deuring
Transcript van de presentatie:

Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie, 29, PSYCHOLOGISCHE BEGELEIDING VAN MENSEN MET AUTISME

Inhoud Inleiding Een nauwelijks betreden domein Diagnostiek van autisme Visies op de behandeling van autisme Psychotherapie en autisme: onverzoenbaar? Een grote nood Falen in ontwikkelingsmijlpalen Laag zelfbeeld Stress Nood aan ondersteuning bij de omgeving Autismespecifieke psychologische begeleiding Een wezenlijk andere stoornis noopt tot een wezenlijk andere stijl Verkennen van het probleem vraagt om specifiek assessment Veranderen is een aanbod doen van concreet materiaal Bouwen aan een ondersteunend netwerk Besluit

Inleiding Zeer weinig te vinden over de combinatie autisme* EN psychotherapie In het artikel: 2 voornaamste redenen van het gebrek aan ervaring en kennis m.b.t. de psychologische ondersteuning van mensen met autisme  onderdiagnostiseren van autisme  uitsluiten van psychotherapeutische interventies * Met autisme bedoelen we alle stoornissen die thuishoren in wat men vandaag het autismespectrum noemt.

1. Een nauwelijks betreden domein 1943: ontdekking autisme door Leo Kanner  methoden en technieken ontwikkeld  toch niet alles ontdekt (psychologische ondersteuning Op vlak van: diagnostiek en de behandeling 1.1 Diagnostiek van autisme Al een hele weg afgelegd Maar: nog steeds te late of verkeerde diagnoses bij normaal begaafde personen Autisme vaak verward met andere stoornissen Therapeuten weten vaak niet dat hun cliënt autisme heeft  cliënten gaan voor andere problemen (depressie,…) Laattijdige en verkeerde diagnoses vergroten de ernst v/d problematiek!

1.2 Visie op de behandeling van autisme Gebrek aan koppeling psychotherapie-autisme ook oorzaak van de theorievorming rond de behandeling 1943: Speltherapie 1960: meer orthopedagogische benadering en autisme beschouwd als handicap Recent: mensen met autisme hebben ook baat bij bepaalde vormen van psychologische ondersteuning

2. Psychotherapie en autisme: onverzoenbaar? Reden: inhoud en definitie van therapie zijn veranderd Vroeger: enkel vanuit psychoanalystische en –dynamische hoek Recent: Cognitieve gedragstherapie en psychologische begeleiding = afkeuring van psychotherapie als behandeling ! Omdat diepe en blijvende veranderingen in de autistische psychologie onmogelijk zijn, lijkt autisme dus niet in aanmerking te komen voor psychotherapie.

3. Een grote nood Gevolg van een betere screening en diagnostiek  nood aan psychologische begeleiding (niet alleen bij de persoon met autisme maar ook bij hun omgeving.) 3.3 Falen in ontwikkelingsmijlpalen Studies: adaptief functioneren van begaafde volwassenen met autisme ligt beneden het peil dat verwacht kan worden volgens hun intelligentie Problemen niet zozeer op professioneel maar op sociaal vlak Empathie en perspectiefneming: niet eenvoudig!  isolatie, conflict,… Interesse: ook een probleem = niet beperkt maar beperkend

3.2 Laag zelfbeeld  gevolg van levenslang falen in de ontwikkeling Naarmate ze groeien: meer bewust dat ze anders zijn dan anderen Opmerkingen van anderen, geen vrienden, gepest worden,… Zelfbeeld niet alleen negatief maar ook vertekend. = theorie of mind 3.3 Stress Omgeving komt vaak overweldigend en bedreigend over Last van doodgewone, dagelijkse prikkels die anderen niet opmerken …  Stress 3.4 Nood aan ondersteuning bij de omgeving Ook de omgeving heeft ondersteuning nodig!

4. Autismespecifieke psychologische begeleiding Nood is groot maar ook gevarieerd (bep. thema’s komen meer voor dan andere.) 4.1 Een wezenlijk andere stoornis noopt tot een wezenlijk andere stijl Autisme geen baat bij psychologische ondersteuning  stelling is achterhaald en bleek onterecht Wel terecht: klassieke psychotherapie zonder aanpassingen slaat onvoldoende aan ! Zo concreet mogelijk te werk gaan

4.2 Verkennen van het probleem vraagt om specifiek assessment Vertrekpunt van begeleiding: wijze waarop mensen naar zichzelf, anderen en gehele wereld kijken. Geen open vragen stellen (vb/ wat is er aan de hand?) Projectie  grote valkuil Begeleiders moeten toetsen wat ze zeggen (beelden, ideeën en woorden) 4.3 Veranderen is een aanbod doen van concreet materiaal Altijd concrete communicatie! Vage en abstracte plannen, suggesties  geen effect Details zijn belangrijk ‘Uitleggen’, ‘verhelderen’ en ‘verklaren’ 4.4 Bouwen aan een ondersteund netwerk Mensen met autisme zullen altijd ‘buitenbeentjes’ blijven Psychologische ondersteuning alleen is niet voldoende Steun van de omgeving is zeer belangrijk!

5. Besluit Autisme en psychologische begeleiding: het is, in tegenstelling tot wat vroeger aangenomen werd, geen onmogelijke combinatie. Nood aan psychologische ondersteuning is groot. Voorwaarde voor succes: grondige kennis v/d specifieke waarneming, beleving en betekenisverlening. En concrete communicatie. Omgeving aanpassen en autismevriendelijk maken.