Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009
Programma overzicht Inleiding Proeftuin “Veilige haven” Entreegroepen Proeftuin “Steven” Struggelingen/vragen
DaCapo College Unit Begeleiding en Ondersteuning Locatie Eysenhegge VMBO + LWOO ( alle leerwegen) Aantal leerlingen: 209 Leerlingen met diagnose ASS: 48 Leerlingen met diagnose ASS binnen entreegroepen: 31 Leerlingen met diagnose ASS binnen reguliere groepen: 17
Praktijk van alledag Een andere leef- en leeromgeving Lesuur - 50 minuten Minder gestructureerde situaties Onverwacht lesuitval Dagelijkse lesroosterwijzigingen Buitenschoolse activiteiten Pubers en hun gedrag
Wat er aan vooraf ging Geen passend onderwijsaanbod Als gevolg hiervan ontstonden diverse problemen De gedragsproblemen van leerlingen met ASS namen in aard en frequentie toe
Plagerijen,pesterijen, Mentoren – extra belast Voortijdig schoolverlaten
visie Recht op goed onderwijs Specifieke beperkingen Ontwikkelingskansen Aanpassing van de omgeving Integratie
Geschiedenis van de Entreegroep(en) Visieontwikkeling en projectplan voorjaar 2007 Schooljaar Schooljaar Schooljaar
Entreegroep(en) Grote structuurbehoefte 1 vast lokaal 1 vaste docent Beperkt aantal vakdocenten 1 vaste orthopedagoge 1 vaste ambulant begeleider Klaslokaal in de ‘periferie’ Vaste (aparte)pauzeplaats Voorkoming van lesuitval
Aangepaste leeromgeving De Entreegroepen worden gekenmerkt door: Structuur in tijd Structuur in ruimte Structuur in activiteiten
Doelgroep Diagnose ASS VMBO-diploma De leerlingen beschikken over voldoende cognitieve mogelijkheden Leerachterstanden Algemene leervoorwaarden Communicatieve vaardigheden
Proeftuin Eysenhegge – SG Trevianum Samenwerking VMBO – HAVO/VWO Binnen de entreegroep is 1 leerling met ASS geplaatst die passend onderwijs krijgt aangeboden op HAVO-niveau Vormgeving Trevianum boekenpakket/docentenmateriaal
Toetsen en toetsing Schoolse competenties en sociale competenties Regelmatig overleg op proces- en inhoudelijk niveau Doel
Struggelingen Welke uitstroomcriteria voor leerlingen uit entreegroepen kunnen gehanteerd worden bij bepaling van het moment dat leerlingen kunnen schakelen naar reguliere groepen? Mogelijkheden/onmogelijkheden/problemen (school – bestuur – ouders – Rec IV) Wat is de rol van ambulante begeleiding in specifieke entreegroepen?
Bedankt voor uw aandacht