, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zinloos geweld Nick Joel Frank Van 2bA.
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Pesten is geen spelletje.
Uitslag enquête over online pesten
Presentatie over Cyberpesten
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Van Damschool in ontwikkeling
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Dr. Albertus Risaeusschool
Veilig internet Mediawijsheid
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Kinderen online.
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Workshop Knallende ruzie
Onderwijs en kinderarbeid
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Koffieochtend Woensdag 19 december Doel van koffieochtend Praten met ouders over pesten, zodat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat PCBS De Kring.
Dr. Albertus Risaeusschool
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Regels en afspraken.
© Wilma de Hond 2015.
Aanpak problematisch gedrag
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Voortijdig schoolverlaten
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Welkom op onze ouderochtend
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Niet in angst, maar leven met vertrouwen 1.God is veilig 2.in een onveilige wereld. 3.Je voelt je niet altijd veilig? 4.Belijdt Hem als je beschermer 5.en.
Een lach op het gezicht van kinderen in Nederland.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Beter omgaan met ruzies
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
GASTLES “ Vrijwillig Dichtbij ”
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Hoe gaan we dat voorkomen?
Onze school is een KiVa-school!.
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Transcript van de presentatie:

, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school

Sociale veiligheid is geen bijzaak, maar een hoofdzaak Als je je sociaal niet veilig voelt, gaat de meeste aandacht daar naar toe, en kost het leren en opletten meer moeite Kinderen die zich door pesten onveilig voelen, lijden Kinderen die zelf pesten, raken ook (of zijn al) beschadigd De groep weet wat er gebeurt, en heeft daar last van Het wordt lang niet altijd gedeeld met de volwassenen, omdat het vaak niet kan worden opgelost, want ernstig pestgedrag doet zich voor buiten het zicht van de volwassenen, en die momenten zijn er meer dan 3000 per jaar!

Pesten en plagen hoort bij sociaal leren, maar structureel pesten is beschadigend en moet worden voorkomen! Hoe zorgt school voor meer sociale veiligheid? Incidenten kunnen worden gemeld via de meldknop (website school) Kinderen en ouders kunnen dus helpen door te melden, zodat de leerkrachten in beeld krijgen wat er buiten hun zicht ( en buiten school) gebeurt Melden is vertrouwelijk, want de kinderen mogen zelf geen gevaar lopen De leerkracht laat aan de melder weten, dat de melding is gezien, en dat er wordt opgelet. Er wordt gestimuleerd om steeds te blijven melden om te kijken of het vaker gebeurt of dat het een incident is. Iedereen heeft immers weleens een moeilijke dag en doet wel eens iets Door in de gaten te houden welke kinderen veel gemeld worden, krijgen we in beeld wie er moeite hebben om hun eigen veiligheid te regelen en daar hulp bij nodig hebben We bespreken dat met de betreffende kinderen openlijk in de groep, zodat het spannende en het geheim eraf blijft. Dat is even wennen.. We vragen de andere kinderen om hen te helpen om te stoppen met pesten. We helpen dus de kinderen die pestgedrag vertonen.

Hoe kijkt school naar pest- of grensoverschrijdend gedrag? Voelt u ook emotie opkomen als u hoort dat een kind wordt gepest? Pesten begint vaak onschuldig, omdat kinderen zich onzeker en onveilig voelen, of op jonge leeftijd denken dat ze het zelf moeten oplossen Pesters veroordelen en straffen heeft dus weinig zin, en verergert het probleem alleen maar, het kind weet nog niet hoe het anders kan Kinderen die pesten, stoppen pas als het voor hen ook veilig is We vertellen de kinderen dat we weten wat er gebeurt buiten het zicht van de volwassenen, en maken het daarmee al veiliger Alleen met zijn allen - ouders, leerkrachten en kinderen - kunnen we het sociaal veilig maken

Wat vragen we van de ouders en hoe lossen we het op? Laat uw kind rustig melden waar hij last van heeft, ook in uw ogen kleine dingen, voor een kind kan het groot voelen Alleen al door het melden, ontstaat er meer veiligheid en rust Het spannende van pesten gaat eraf, omdat het net meer geheim is, en de volwassenen nemen de regie over de oplossing Kinderen pesten omdat ze zich niet veilig voelen, dus als de volwassenen zorgen voor een veiliger omgeving, kan het gedrag van het kind vanzelf veranderen. Het gaat geleidelijk De leerkrachten melden ook, en zeggen dat openlijk om de grens aan te geven

Wat als een kind niet zelf kan stoppen, ondanks dat het nu veilig is? Soms lukt het een kind niet om te stoppen buiten het zicht van de volwassenen, omdat het patroon in hem of haar al te sterk is gevormd We bedenken passende situaties zodat het kind beter in beeld blijft en gedurende een bepaalde tijd de kans niet heeft om in het patroon te blijven hangen Bijv. in de buurt blijven van de leerkracht of apart omkleden bij de gym Alleen voetballen als er een volwassenen bij is Op een rustige plek in de klas zitten De houding van school is niet veroordelend of bestraffend, maar: ‘wat heb jij nodig, om je veilig te voelen, en wat is er voor de kinderen om je heen nodig om zich veilig te voelen?’ Ons schoolmotto voor sociale veiligheid? WIE MELDT IS EEN HELD!