Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorschool voor iedereen
Advertisements

Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Realisatie kindcentrum
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Brede School: cheek to cheek
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Wat is Passend Onderwijs
Brede School Rotterdam
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg”
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Brede scholen school / scholen sportzaal kinderopvang buitenschoolse opvang bibliotheek huisarts … etc. op één locatie.
Harmonisatieplannen kabinet
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Anne Marie Vera Naber Edventure, uw partner voor de LEA.
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Even voorstellen Anja Hol
Ontwikkelen van een opvangaanbod binnen de brede school Swolgen “ Naar een gezamenlijk aanbod van onderwijs,opvang, peuterspeelzaalwerk en activiteiten”
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
Introductie JOGG (Loek Leenen)
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
IKC ontwikkeling in de praktijk Presikhaaf West, Arnhem
IKC Klarendal.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Verkenning door werkgroep over de mogelijkheden van de brede school in Warmond.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Freekids Kinderopvang
Krimp als kans… omdat we samenwerken!
Op weg naar IKC Rijsbergen
Visie ontwikkeling les 4
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Welkom w.
Trefdag Huis van het Kind Zaventem
Transcript van de presentatie:

Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman

Programma uur Inloop, lunch uurInformatie over de Vensterschool uurTour door de wijken – uurPresentatie vragen – uur Opgave Kijkweek Vanaf uur borrel in het sportcafé

Hoe het begon in Groningen. Gerda en Charlotte Uit: “De Groninger Vensterscholen” (mrt 1995) en “Opgroeien met de Vensterschool” (juni 2005)

Een Vensterschool is meer dan een school alleen: “Een Vensterschool is een buurtgebonden instelling waarin onderwijs, gezondheidszorg, cultuur en welzijn samenwerken aan onderwijs en opvoedingsondersteuning voor kinderen van 0 tot 23 jaar.”

Participanten Vensterschool Basisscholen (Openbaar en bijzonder) Speciaal en voortgezet onderwijs Openbare Bibliotheek Peuterspeelzalen Consultatiebureau Spel- en opvoedwinkel Kinderopvang Maatschappelijk werk Kunstencentrum Sociaal Cultureel Werk Muziekschool Sportverenigingen Volwasseneneducatie Jeugdzorg GGD

Kengetallen 10 Vensterscholen: 6 onder één dak 10 Vensterscholen: in 9 Vensterscholen doen alle basisscholen in de wijk mee totaalbereik: 75 % van alle basisschoolleerlingen in 10 Vensterscholen werken ruim 125 instellingen samen

De Vensterschool staat als een huis. De zeven pijers. Doorgaande lijn Integraal Binnen & buiten Ouders Sluitende zorg Sociale cohesie Gebouwen Ontwik- kelings- kansen Opvoedings- milieu Maatschap- pelijke betrokken- heid

Vensterschool Selwerd paddepoel Tuinwijk

Activiteiten Foto poolster Een breed en gevarieerd aanbod 4-23 jarigen Spreiding over de drie wijken B-slim,sport team SKSG Ladder MJD voor de jongeren

Doorgaande lijn Paar voorbeelden: Overdracht formulier voorschools naar school Verlengde schooldag Piramide Opstap programma’s

Pedagogisch klimaat Gezamelijke visie Trainingen Grensoverschrijdend gedrag Belonen en straffen Inspriratie- medwerkersbijeenkom sten

Wegwijzer Psz KdV/BSO NSA/Kinderwerk Jongerenwerk 10+ Zorg-CJG Pendinghe PsZ KDV/BSO NSA/Kinderwerk Jongerenwerk 10+ Zorg- CJG Centraal: CJG loket + back office MJD jongerenwerk Kinder werktuin Bibliotheek Afstemming-samenwerking B-Bekkers school Psz KdV/BSO NSA/ Kinderwerk Jongerenwerk 10+ Zorg-CJG Vensterwijk Selwerd Paddepoel Tuinwijk

Organisatie Plangroep Activiteiten programnma per seizoen Diverse werkgroepen zoals: Werkgroep pedagogisch klimaat Werkgroep activiteiten

Het kind centraal Wat is goed voor de ontwikkeling van onze kinderen? Welke mogelijkheden kunnen wij deze kinderen bieden Wat kan ik doen?