Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Samenspel Nieuw Vennep
Gedragsproblemen
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Geletterdheid….. Wat is dat?
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Op pad naar spe(l)len op het schoolplein.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Portfolio
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Kinderen en hun sociale talenten
Het Aspergersyndroom.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Pass’t Montessorionderwijs ?
Autisme in de dagelijkse praktijk
Is de vereniging auti-proof?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Handelingsplannen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Presentatie Bijeenkomst 1
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Social work: Het verschil dat jij maakt.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Pedagogische theorieën
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Creëer een positieve talentspiraal
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
© UNIEK IN DE KLAS.
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
BOM-model PV 25/03/2014.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Transcript van de presentatie:

Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas

Doel van de workshop Informatie en discussie over Talent van leerlingen met ASS Interactie-vaardigheden / pedagogische-didactische strategieën/ vaardigheden om leerlingen met autisme spectrum stoornis in een positieve talentspiraal te brengen

Inhoud Informatie over: Talentontwikkeling …bij leerlingen met ASS Raak-project Aan de slag met: Behoeften rondom talentstimulering van leerlingen met ASS Mogelijke aanpakken in de klas Titel presentatie (via kop- en voettekst)

Wat is talent?

Herkennen van talent.. Onderzoek van de Washington Post met violist Joshua BellJoshua Bell

Dus.. Herkennen van talent

Raak-project uitgangspunt: Kinderen met ASS laten talentvol gedrag zien de kunst is het talentvolle gedrag te herkennen en te ontlokken Hoe doe je dat?

Talentmomenten Cruciaal leermoment in de les Er is sprake van: – Een dialoog – Enthousiasme – Exploratie – Diepte van (cognitieve) verwerking

Raak-project Vraag: Hoe kunnen leerkrachten in het primair onderwijs de TalentenKracht strategieën toepassen bij kinderen met ASS, zodat zij het zelfstandig werken bij deze kinderen effectiever stimuleren en begeleiden, zowel binnen reguliere als speciale onderwijssetting? Leren door netwerkleren en video-feedback Verzamelen van “good practices”: concreet toepasbaar in de praktijk ASS leerling Leerkracht

Ontwikkelingspotentieel versterken Titel presentatie (via kop- en voettekst)

TalentenKracht principes Gebaseerd op Van Geert, Steenbeek, Fraiquin (2010). Rapport Expertisecentrum Talentenkracht VTB-pro Leerkrachten kunnen talentexpert worden (observeren, inschatten, handelen) Ieder kind heeft talent (potentieel)

Leerlingen met ASS Geen kind is hetzelfde Pervasieve ontwikkelingsstoornis: stoornis beïnvloedt het kind op allerlei ontwikkelingsgebieden en in allerlei situaties Drie kenmerken: –Problemen in de omgang met anderen (sociale interactie) –Beperking in de communicatie en spel –Niet soepel denken en doen (rigiditeit) Titel presentatie (via kop- en voettekst)

Kijken door de ogen van een leerling met ASS – –Wat valt op? Titel presentatie (via kop- en voettekst)

Aan de slag Stellingen leggen: waar heb ik behoefte aan? Of: Waar loop ik tegen aan?

5/30/ MinderBehoefteMeer

Talenten van leerlingen met ASS stimuleren Zoek de sterkste behoefte Bespreken in groepjes Output: Voorlopige ‘oplossingen’, ideeën, discussiepunten Plenair bespreken Titel presentatie (via kop- en voettekst)

Wat werkt in het onderwijs? Aansluiten bij interesse/nieuwsgierigheid “Oog” hebben voor (potentieel)talent- onderwijs en begeleiding aanpassen aan de behoeften van leerlingen met ASS Titel presentatie (via kop- en voettekst)

Wat werkt in het onderwijs? Aansluiten bij interesse/nieuwsgierigheid “Oog” hebben voor (potentieel)talent- onderwijs en begeleiding aanpassen aan de behoeften van leerlingen met ASS -Rekening houden met prikkelrijke omgeving -Structuur bieden en inzichtelijk maken van de structuur -Wil de leerling niet of kan de leerling niet? -Concreet maken van wat gezegd wordt -Niet: Hang hier maar op; maar: Hang je jas aan de haak bij de deur -Wees geduldig bij taaluitingen/taalbegrip -Maak gebruik maken van visualisatie -Uitgaan van wat goed gaat -Hulp bieden bij sociale interacties -Begrip voor woede-uitbarsting en oorzaak achterhalen Tips uit de literatuur Titel presentatie (via kop- en voettekst)

Naam: Carla Geveke Functie: Senior Onderzoeker, promovendus Naam: Henderien Steenbeek Functie: Lector Naam: Doety de Vries Functie: Junior Onderzoeker