Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas
Doel van de workshop Informatie en discussie over Talent van leerlingen met ASS Interactie-vaardigheden / pedagogische-didactische strategieën/ vaardigheden om leerlingen met autisme spectrum stoornis in een positieve talentspiraal te brengen
Inhoud Informatie over: Talentontwikkeling …bij leerlingen met ASS Raak-project Aan de slag met: Behoeften rondom talentstimulering van leerlingen met ASS Mogelijke aanpakken in de klas Titel presentatie (via kop- en voettekst)
Wat is talent?
Herkennen van talent.. Onderzoek van de Washington Post met violist Joshua BellJoshua Bell
Dus.. Herkennen van talent
Raak-project uitgangspunt: Kinderen met ASS laten talentvol gedrag zien de kunst is het talentvolle gedrag te herkennen en te ontlokken Hoe doe je dat?
Talentmomenten Cruciaal leermoment in de les Er is sprake van: – Een dialoog – Enthousiasme – Exploratie – Diepte van (cognitieve) verwerking
Raak-project Vraag: Hoe kunnen leerkrachten in het primair onderwijs de TalentenKracht strategieën toepassen bij kinderen met ASS, zodat zij het zelfstandig werken bij deze kinderen effectiever stimuleren en begeleiden, zowel binnen reguliere als speciale onderwijssetting? Leren door netwerkleren en video-feedback Verzamelen van “good practices”: concreet toepasbaar in de praktijk ASS leerling Leerkracht
Ontwikkelingspotentieel versterken Titel presentatie (via kop- en voettekst)
TalentenKracht principes Gebaseerd op Van Geert, Steenbeek, Fraiquin (2010). Rapport Expertisecentrum Talentenkracht VTB-pro Leerkrachten kunnen talentexpert worden (observeren, inschatten, handelen) Ieder kind heeft talent (potentieel)
Leerlingen met ASS Geen kind is hetzelfde Pervasieve ontwikkelingsstoornis: stoornis beïnvloedt het kind op allerlei ontwikkelingsgebieden en in allerlei situaties Drie kenmerken: –Problemen in de omgang met anderen (sociale interactie) –Beperking in de communicatie en spel –Niet soepel denken en doen (rigiditeit) Titel presentatie (via kop- en voettekst)
Kijken door de ogen van een leerling met ASS – –Wat valt op? Titel presentatie (via kop- en voettekst)
Aan de slag Stellingen leggen: waar heb ik behoefte aan? Of: Waar loop ik tegen aan?
5/30/ MinderBehoefteMeer
Talenten van leerlingen met ASS stimuleren Zoek de sterkste behoefte Bespreken in groepjes Output: Voorlopige ‘oplossingen’, ideeën, discussiepunten Plenair bespreken Titel presentatie (via kop- en voettekst)
Wat werkt in het onderwijs? Aansluiten bij interesse/nieuwsgierigheid “Oog” hebben voor (potentieel)talent- onderwijs en begeleiding aanpassen aan de behoeften van leerlingen met ASS Titel presentatie (via kop- en voettekst)
Wat werkt in het onderwijs? Aansluiten bij interesse/nieuwsgierigheid “Oog” hebben voor (potentieel)talent- onderwijs en begeleiding aanpassen aan de behoeften van leerlingen met ASS -Rekening houden met prikkelrijke omgeving -Structuur bieden en inzichtelijk maken van de structuur -Wil de leerling niet of kan de leerling niet? -Concreet maken van wat gezegd wordt -Niet: Hang hier maar op; maar: Hang je jas aan de haak bij de deur -Wees geduldig bij taaluitingen/taalbegrip -Maak gebruik maken van visualisatie -Uitgaan van wat goed gaat -Hulp bieden bij sociale interacties -Begrip voor woede-uitbarsting en oorzaak achterhalen Tips uit de literatuur Titel presentatie (via kop- en voettekst)
Naam: Carla Geveke Functie: Senior Onderzoeker, promovendus Naam: Henderien Steenbeek Functie: Lector Naam: Doety de Vries Functie: Junior Onderzoeker