Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015
2 Project studentmobiliteit: fase 1 informatieanalyse (september t/m december 2014) Identificatie problemen: Ondersteuning van processen op de werkvloer is zeer inefficiënt Management informatie is onvoldoende beschikbaar Het proces van aanmelding voor een internationale student duurt te lang Aansturing student mobiliteit op UT niveau versnipperd
3 Project studentmobiliteit: fase 1 Voorstel oplossing problemen: 3 modellen Eén centrale nieuwe applicatie Centrale bedrijvendatabase + recycling bestaande applicaties Osiris als centraal SIS
4 Project studentmobiliteit: fase 2 Requirements (januari t/m mei 2015) Requirements analyse Marktonderzoek naar beschikbare pakketten
5 Project studentmobiliteit: fase 2 Requirements: vier aandachtsgebieden Mobilility Relations database (contacts and agreements) Reporting System (interfaces and non-functionals)
6 Project studentmobiliteit: fase 2 Marktonderzoek beschikbare software: MoveON van QS-Unisolutions (London) Mobility-Online van SOP (Wenen) Osiris–aanmeld van CACI (Amsterdam)
7 Project studentmobiliteit: fase 3 Pakketselectie (juni t/m juli 2015) Criteria: Functionele eisen: voldoet het pakket aan de door ons gestelde requirements Vertrouwen in de leverancier: Ervaring, continuïteit, support Gebruikerservaringen: Ervaring bij andere instellingen met deze applicaties Kosten: implementatie + jaarlijkse licentie kosten Financiële situatie leveranciers
8 Selectie: Kwalitatieve analyse ProductLeverancier pros cons
9 Selectie: Kwantitatieve analyse Kwantitatieve analyse: cijfer 4 t/m 9 voor aandachtspunten Requirements User interface Kosten (licentie + implementatie) Kwaliteit demo Professionaliteit account manager Kans op succes implementatie Continuiteit leverancier Support leverancier Referenties product / leverancier
10 Selectie: kwantitatieve analyse Resultaat 1.Mobility-Online MoveON Osiris 5.4
11 Selectie: Referentiebezoeken Fontys (Mobility-Online) Thomas More (MoveON) Hogeschool Zeeland (MoveON)
12 Selectie: Gebruikerservaringen Succes hangt voornamelijk af van de tijd die wij beschikbaar hebben Wijk zo weinig mogelijk af van de standaard Flexibiliteit van de pakketten is mooi maar ook een valkuil Geen data migratie: begin met een schone lei Gefaseerde invoer: niet alles in één keer willen doen
13 Selectie: Aanbeveling Aanbeveling van projectgroep aan stuurgroep: Kies voor Mobility-Online van SOP
14 Selectie: Kosten Mobility-Online * XXX * Gebaseerd op SaaS oplossing.
15 Verwachte resultaat Ondersteuning van processen op de werkvloer wordt efficiënter Management informatie komt centraal beschikbaar Het proces van aanmelding voor een internationale student kan versnellen
16
17 Noodzakelijke randvoorwaarden Wijs een proceseigenaar aan Stel een functioneel beheerder aan (inhoud: workflow, formulieren, rapportages) Stel een applicatiebeheerder aan (techniek: interfaces en data import/export) Reserveer het 1e jaar een bedrag t.b.v. extra consultancy en training (ca euro) bovenop de licentie en implementatiekosten van het pakket.
18 Hoe nu verder Zo snel mogelijk starten met aanschaf en implementatie! Nieuw project(team) Doelstelling Pilot gereed februari 2016 Applicatie volledig inzetbaar september 2016
19 Vragen en discussie