Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
“Hoe kom ik aan klanten?”
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Marktonderzoek Danneels
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Risico’s en gevaren van techniek
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Meten bij marktonderzoek
Dataverzamelingsmethoden
Marktonderzoek als proces
Dataverzamelingsmethoden
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Meertrapsmailing: verschillende vormen 1)De teaser: –1e mailing (is de voorloper/teaser) –2e mailing (hoofdmailing) 2)De reminder: –1e mailing (hoofdmailing)
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Workshop Fondsen werven
Kwantitatief onderzoek
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
voor familie en vrienden van
Communicatie en Instumenten
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Surveys via telefoon en web, kan dat wel? Aan de bal!, VSO-presentatiedag, 3 juni Reinder Banning & Barry Schouten Centraal Bureau voor de Statistiek.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Marketingstrategie.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
7.3 De product-som-methode Drie manieren om in factoren te ontbinden
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
7.2 Buiten haakjes brengen Zo veel mogelijk factoren
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Dataverzamelingsmethoden
Vergadering Personeelsdienst
Methodiek Observeren.
Praktijkgericht onderzoek
Onderzoeksstrategie: survey
De voordelen en nadelen van betaalmethodes
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H8 A2 De student kan de voor- en nadelen van observatieonderzoek benoemen binnen een gegeven context. A2 De student kan de volgende vormen van observatie bij consumenten herkennen; tracking through Portal, Provisiekastonderzoek, Kijkonderzoek, dustbincheck. NB RFID-chips en participatieve observatie etnografie hoef je niet te kennen. A2 De student kan de volgende vormen van observatie van producenten herkennen; werken met een detaillisenpanel, mysteryshopping, loopgedrag en aandacht van het publiek, inzet van een testwinkel, verpakkingsonderzoek. NB Computersimulaties hoef je niet te kennen A2 De student kan onderscheid maken tussen kijkdichtheid, marktaandeel en bereik, surfgedrag. B4 De student kan analyseren binnen welke context je het beste observatieonderzoek kunt inzetten en kan dit motiveren. B4 De student kan manieren van observeren adviseren die het beste passen b ij een bepaalde context (casus). Onderstaande doelstelling is mogelijk een doelstelling die je nodig hebt in je afstudeeronderzoek.

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv 8.1 observatie en registratie Manieren: Mens vs automatisch Natuur vs kunstmatig (omgeving) Open vs verborgen Gestructureerd vs ongestructureerd Direct vs indirect (pantry/ wat hebben mensen in huis) Met of zonder medewerking

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv 8.2 vormen van observatie bij consument: o.a. webmeter, provisiekastonderzoek, kijkonderzoek, dustbincheck, verkoopplaats: detaillistenpanel, mystery-shopping, winkelgedrag testcentrum: attentiewaarde, verpakkingsonderzoek

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv 8.3 observatiehulpmiddelen Tachistoscoop (apparaat dat een zeer korte presentatie van een boodschap mogelijk maakt. pupilometrische camera psychogalvanometer eyemovementmeter facereader

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv Leuke sites die horen bij de theorie 1 observatie bij de consument zelf port/visitors- overview/a w p /

Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H10 A2 De student kan de kenmerken van verschillende vormen van de vragenlijsten afnemen herkennen. Het betreft het face to face ondervragen, het telefonisch interviewen, het zelf invullen van papieren vragenlijsten en het uitzetten van elektronische vragenlijsten. A2 De student begrijpt wat er verstaan wordt onder de computer assisted Telephone interviewing, computer assisted personal interviewing en computer assisted web interviewing (CATI, CAPI, CAWI), mall intercept, de papieren vragenlijst per post (PAPI) en de Pop-up uitnodiging. A2 De student weet waar en wanneer een internetaccesspool ontstaat en kan de voordelen van een internetpanel voor de respons en de representativiteit benoemen. A4De student kan voor- en nadelen opnoemen van de verschillende vormen van vragenlijstonderzoek en herkennen in een gegeven context. A4 De student kan van de verschillende enquêtevormen inzake kosten, respons, verwerking, informatie, betrouwbaarheid en validiteit de voor- en nadelen benoemen en herkennen in een gegeven context. A2 De student kan verklaren per enquêtevormen wat de problemen zijn om mensen te bereiken. A4 De student kan binnen een gegeven context adviseren op welke manieren en onder welke condities de respons positief beïnvloed kan worden. A2 De student weet waarvoor een vooraankondiging, een begeleidende brief en een follow –upcampagne of reminder wordt ingezet. C3 De student is in staat een vooraankondiging, een begeleidende brief en een follow-upcampagne of reminder toe te passen in zijn eigen onderzoek. B4 C3 De student is instaat om op basis van een casus en in zijn methode van onderzoek verantwoord een afweging te maken bij het stellen van een (gevoelige) vraag of die leidt tot een hoge respons en correcte beantwoording. A2 De student weet wat er onder mail intercept wordt verstaan en kan van de straatenquête (een face-to-face-enquête) het nadeel noemen voor de respons van de te onderzoeken doelgroep. A2 De student kan van de straatenquête, de huisenquête en de enquête via het internet en op een website het probleem van non-respons en het representativiteitsprobleem toelichten. C3 De student weet hoe je de respons kunt verhogen va neen straatenquête, een huisenquête, een enquête via internet. B2 De student kan de kenmerken van een selectieve respons en een zelf-selecterende steekproef herkennen. B4De student kan op basis van een casus waarbij sprake is van selectieve respons of van een zelf selecterende steekproef analyseren waardoor het komt dat de validiteit in het geding komt. De student kan aangeven welke gevolgen dit heeft voor de interpretatie van de uitkomsten. A3 en A4 De student kan aangeven welke factoren welke invloed hebben op de kwaliteit van internetpanels en hier rekening mee houden in zijn eigen onderzoek. A3 De student kan aan de hand van een casus het onderzoeksproces bij een vragenlijstonderzoek beschrijven. A2 De student weet wat bedoeld wordt met de goudenstandaard en hoe deze ingezet wordt bij een representativiteitscorrectie. A3 De student kan zelf een doorloopschema opstellen op basis van een casus of van zijn eigen onderzoekscontext. A4 De student kan op basis van een context een overweging maken welke enquêtevorm het beste past bij de doorlooptijd, de complexiteit van vragen. A2 De student kan aangeven welke twee belangen er zijn bij een proefonderzoek als een vragenlijst eenmaal is opgesteld. A3 De student kan op basis van de resultaten van een proefonderzoek hieraan conclusies verbinden voor de uitzetting van de vragenlijst voor wat betreft de verdeling van de respons over doelgroepen, de vorm van de vraagstelling en de antwoorden en de enquêteurinstructie. A3 De student weet welke controles uitgevoerd kunnen worden op het veldwerk om fouten (tijdig) te constateren die van invloed zijn op de validiteit van het onderzoek. Hij past deze controles ook toe op zijn eigen onderzoek. A4 Op basis van een bestaande vragenlijst en gegeven antwoorden kan een student analyseren welke fouten een respondent en een enquêteur gemaakt hebben.