30-5-2016 Bra1 STUDENTMOBILITEIT informatieanalyse Andre Brands – december 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
Een Virtueel Clearinghouse van en voor het Hoger Onderwijs DAIR-Seminar 7 november 2003.
Cloud computing voor PZ VERA ondersteunt Stefan Wuyts ICT Coördinator VERA.
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Server Management Framework
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Business concept SMART-consultants
Digitale leermiddelen in het mbo
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Woensdag 24 juni 2009 Web 2.0 en Technologie Bram de Kruijff.
Governance van de informatievoorziening
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Aanmelding en Inschrijving Studielink en Progress.NET | 1.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Getuigenis piloot eHR Stafdienst P&O, 26 mei.
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
Aansturing gemeenschappelijk oppervlaktewater instrumentarium
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Minicollege Service Oriented Architecture
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Technische Architectuur
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Tijdelijk informatie systeem overdracht vreemdelingen
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Risk Based Testing van pakketsoftware
Governance van de informatievoorziening
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Business Intelligence
BlueDolphin To facilitate progress through organized knowledge Wilko Visser VIAG kennissessie 23 mei 2014.
Tiemen, Joey, Robert, Rianne. Inhoud Onderzoek Interface kiezen SWOT Prototype Testen Resultaat.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
WapliX Webdatabases New generations of applications.
Insights & Essentials Willem van Putten
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Oracle licenties…… Hoe kunt u besparen? David Abeln
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
.1 Toelichting project studentmobiliteit: Mobility Online Inge Broekman 18 april 2016.
.1 Kick off ‘Implementatie studentmobiliteit Hans Westerik 25 januari 2015.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Business Process Management
Samenwerking waterbeheerders
Het E-depot van Rotterdam
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
OPENINGSCASE: HSBC Malaysia: meester in veranderingsmanagement
Programma Digitale Leeromgeving
Actualiseren voorzorgsmaatregelen
Transcript van de presentatie:

Bra1 STUDENTMOBILITEIT informatieanalyse Andre Brands – december 2014

2 Project studentmobiliteit Inhoud  Scope (wat)  Stakeholders (wie)  Dienstverlening (waarom)  Implementatie (hoe)

3 Scope (1) Wat moeten we meenemen?  Inkomende buitenlandse studenten (Master en Bachelor)  Exchange studenten (inkomend en uitgaand)  Stage- en afstudeeropdrachten (binnen- en buitenland)  Aspirant studenten (van informatie tot aanmelding)  PhD studenten

4 Scope (2) Wat moeten we niet meenemen?  Aanmelding nederlandse studenten  Alumni  Medewerkers

5 Stakeholders Wie heeft belangen?  Studenten  CES: IO, AO, BOZ  Fainco’s  Stage en mobiliteitscoördinatoren  Management (CES, Faculteiten, S&B, College)

6 Dienstverlening Waarom?  Dienstverlening aan student  Visa, Beurs, Huisvesting, Begeleiding, Informatie, Reisverzekering, …  Management  Rapportages: statistieken, trends, calamiteitenoverzicht, …  Contractenbeheer  Student, sponsor, partner; project- en financiële administratie  Informatieverstrekking derden  Overheid (Den Haag, Brussel), VSNU, 3TU, Nuffic, voorlichting

7 Implementatie Hoe gaan we het doen?  Analyse huidige situatie (interviews)  Knelpunten in kaart brengen  Oorzaak vinden  Voorstellen oplossing / verbetering (3 modellen)  Analyseren modellen  Advies.

8 Top 3 van problemen 1.Ondersteuning van processen op de werkvloer is zeer inefficiënt Problemen studentmobiliteit nu

9 Top 3 van problemen 1.Ondersteuning van processen op de werkvloer is zeer inefficiënt 2.Management informatie is onvoldoende beschikbaar Problemen studentmobiliteit nu

10 Top 3 van problemen 1.Ondersteuning van processen op de werkvloer is zeer inefficiënt 2.Management informatie is onvoldoende beschikbaar 3.Het proces van aanmelding voor een internationale student duurt te lang Problemen studentmobiliteit nu

11 Kijk naar de huidige architectuur! Architecture: Overall design of a system System: A set of interacting or interdependent components forming an integrated whole Oorzaak?

12 Grafische weergave van relatie tussen processen en applicaties (Zie volgende slide …). Current architecture

13

14 Ondersteuning van processen op de werkvloer is zeer inefficiënt Dit is een onmiddellijk gevolg van het grote aantal applicaties. Medewerkers die zowel in- als uitgaande mobiliteit coördineren moeten mogelijk met 8 (acht!) verschillende systemen werken om alle benodigde gegevens te kunnen registeren of op te vragen.. Probleem nr 1.

15 Management informatie is onvoldoende beschikbaar Ook dit is een gevolg van het grote aantal applicaties. Omdat elke applicatie voor de opslag van gegevens zijn eigen database gebruikt is het nagenoeg onmogelijk een integrale rapportage te maken waarbij gegevens uit alle systemen benodigd zijn.. Probleem nr 2.

16 Het proces van aanmelding voor een internationale student duurt te lang Omdat bij de beoordeling (admission) ook weer diverse systemen geraadpleegd moeten worden (informatie over individuele student, maar ook informatie over land/universiteit van herkomst) is het een tijdrovend proces.. Probleem nr 3.

17 Een nieuwe architectuur! Mogelijke oplossingen (modellen) 1.Eén nieuwe centrale applicatie 2.Integratie bestaande applicaties rond een centrale bedrijvendatabase 3.Osiris als centraal informatiesysteem. Oplossing?

18 Target architecture 1: Eén centrale nieuwe applicatie

19 Target architecture 2: centrale bedrijven database

20 Target architecture 2: gebruik bestaande systemen

21 Target architecture 3: Osiris als centraal SIS

22  Resultaat (Lost dit de problemen op)?  Haalbaar (kosten, doorlooptijd, implementatie, opleiding)?  Voordelen?  Nadelen? Beoordelingscriteria

23  Het aantal applicaties moet verminderen  Het aantal interfaces moet verminderen  Bij voorkeur één logische applicatie voor de gebruikers  Gebruiksvriendelijk Aandachtspunten (1)

24 Contractbeheer moet verbeterd worden  Centrale opslag en inzage van alle contracten  Informatie op elk moment hoeveel en welke plaatsen voor studenten nog beschikbaar zijn. Aandachtspunten (2)

25 Inrichten van een kennisdatabase van instellingen. De ervaringen uit het verleden van studenten afkomstig van een bepaalde instelling kunnen de beslissing over toelating van nieuwe studenten van dezelfde instelling aanzienlijk versnellen. Aandachtspunten (3)

26 Model 1 (aanschaf pakket) heeft de voorkeur Voorwaarden:  Het pakket moet minstens bij één andere instelling succesvol draaien, bij voorkeur in Nederland.  Het interface met Osiris moet zonder extra maatwerk mogelijk zijn.  Invoering op de UT (van aanbesteding tot en met implementatie) moet binnen een redelijke tijd (zeg 1 jaar) mogelijk zijn. Resultaat analyse (1)

27 Model 3 (Osiris centraal) moeten we eigenlijk niet willen.  We worden te afhankelijk van één leverancier (CACI)  Extra functionaliteit Osiris veelal onbekend (wel onderzoeken!) Resultaat analyse (2)

28 Model 2 (centrale bedrijvendatabase + hergebruik) scoort toch goed  Resultaatgericht  Haalbaar (gefaseerde invoering mogelijk)  Realisatie van de “kennisdatabase” hier goed mogelijk Resultaat analyse (3)

29 Vervolgactiviteiten in deelprojecten: 1.Requirements o services, processen (wat i.p.v. hoe) 2.Onderzoek commercieel pakket 3.Beschikbare functionaliteit Osiris 4.Systeemintegratie o Data integratie (centraal informatiemodel) o Userinterface (Eén centrale user view op alle componenten) Hoe nu verder?

30 Zie verslag voor de resultaten Grootste dreiging:  Groot aantal gerelateerde projecten rond mobiliteit  Centrale regie hiervan ontbreekt SWOT analyse