Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Commercial off the shelf games in de klas
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Second Life David de Nood Programma-manager EPN. EPN ICT-denktank met speerpunten: • Keteninnovatie • Gezondheidszorg • Virtuele werelden en interrealiteit.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
Basis van digitaal collectiemanagement
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Wat komt er zoal bij kijken?
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Wiskunde in Technologie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Vraagverheldering leren met meer effect
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Van Kroon naar ViP.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Henk Burg Angela Graat Onderwijsinnovatie. Virtueel?
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
moderniseren van het curriculum.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Eerstejaarsproblemen
Motivatie & differentiatie
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Het motiveren van leerlingen in het VO
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Pedagogische theorieën
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
“NIET DENKEN MAAR DOEN” Eindconferentie kennisplatform Impreze
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Met Minder Meer en Beter
Jan de Bont vice voorzitter Taskforce VMBO Koen Stephan beleidsmedewerker Bouwend Nederland
Innovatie in het onderwijs
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Masterclass voor lerarenopleiders
Presentatie voor teams Oktober 2018
Nicole Leijten & Claudia Ceron
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg & Welzijn Oost Plaats: Deltion College, Zwolle Datum: 8 november 2012 H. (Helprich) ten Heuw, MEdDocent Opleiding Pedagogiek Dr. W.J. (Wim )Trooster Adviseur/Onderzoeker Team Onderwijskunde & ICT Hogeschool Windesheim, Zwolle

Programma  InleidingProbleem, Werkwijze, Oplossing (10 min)  Workshop Zelf ervaren Rollenspel (40 min)  Discussie Feedback voor verdere (10 min) ontwikkeling van het rollenspel

Probleem Vóór begin stage moeten gespreksvaardigheden aanwezig zijn  Nu spelen studenten vóór stage rollenspelen in de klas. Nadelen: Inleven in Rol moeilijk Verloop rollenspel niet realistisch Leerrendement laag  Beter is Rollenspel met professionele acteurs. Nadeel: Dit is te duur

Doelgroepen  Opleiding Pedagogiek (Nu)  Andere Opleidingen in Zorg & Welzijn  Opleidingen (sport)Educatie

Doelstelling Ontwikkelen van een Rollenspel om Gespreksvaardigheden te Oefenen Met kwaliteit/leerrendement Kosteneffectief (d.m.v. ICT?)

Werkwijze via ICT Waarom ICT / Virtuele middelen?

Achterliggende Theorie “Relatedness” (tav mensen) “Control” (autonomie) “Competence” (ik kan het) Intrinsieke motivatie Leerprestaties Diepgaand leren Welzijn/ Minder uitval (Self-determination theory Ryan & Deci (2000)) Kenmerken

De 3 platforms voor Intrinsieke Motivatie

7 Activiteiten in Virtuele Wereld “Second Life“ met bewezen meerwaarde

Voordelen SL  Creatief met Didactiek  Via Internet: dus niet op 1 plaats/1 tijd (internationalisering)

Mogelijke toepassing SL  Rollenspel Gespreksvaardigheden in SL  Sociaal medium: communicatie via chat/voice  Gebruikers ervaren dat de communicatie in SL “echt” is (Via echte avatars, niet alleen via bots (zie voorbeeld Delphi))

Vraagstelling  Kan via SL met beperkte kosten toch kwalitatief goed geoefend kan worden met Gespreksvaardigheden (pilot)

Workshop Zelf spelen met leermiddel in SL: Intrinsieke Motivatie? Leerendement / Kwaliteit? Kosteneffectief?

Discussie Feedback voor de verdere ontwikkeling van het rollenspel? Intrinsieke Motivatie? Leerendement / Kwaliteit? Kosteneffectief? Meer ideeën?

Contact Ondersteuning nodig? Masterclass (4 dagdelen) “Werken met Virtuele Werelden in je eigen Onderwijs”