Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg & Welzijn Oost Plaats: Deltion College, Zwolle Datum: 8 november 2012 H. (Helprich) ten Heuw, MEdDocent Opleiding Pedagogiek Dr. W.J. (Wim )Trooster Adviseur/Onderzoeker Team Onderwijskunde & ICT Hogeschool Windesheim, Zwolle
Programma InleidingProbleem, Werkwijze, Oplossing (10 min) Workshop Zelf ervaren Rollenspel (40 min) Discussie Feedback voor verdere (10 min) ontwikkeling van het rollenspel
Probleem Vóór begin stage moeten gespreksvaardigheden aanwezig zijn Nu spelen studenten vóór stage rollenspelen in de klas. Nadelen: Inleven in Rol moeilijk Verloop rollenspel niet realistisch Leerrendement laag Beter is Rollenspel met professionele acteurs. Nadeel: Dit is te duur
Doelgroepen Opleiding Pedagogiek (Nu) Andere Opleidingen in Zorg & Welzijn Opleidingen (sport)Educatie
Doelstelling Ontwikkelen van een Rollenspel om Gespreksvaardigheden te Oefenen Met kwaliteit/leerrendement Kosteneffectief (d.m.v. ICT?)
Werkwijze via ICT Waarom ICT / Virtuele middelen?
Achterliggende Theorie “Relatedness” (tav mensen) “Control” (autonomie) “Competence” (ik kan het) Intrinsieke motivatie Leerprestaties Diepgaand leren Welzijn/ Minder uitval (Self-determination theory Ryan & Deci (2000)) Kenmerken
De 3 platforms voor Intrinsieke Motivatie
7 Activiteiten in Virtuele Wereld “Second Life“ met bewezen meerwaarde
Voordelen SL Creatief met Didactiek Via Internet: dus niet op 1 plaats/1 tijd (internationalisering)
Mogelijke toepassing SL Rollenspel Gespreksvaardigheden in SL Sociaal medium: communicatie via chat/voice Gebruikers ervaren dat de communicatie in SL “echt” is (Via echte avatars, niet alleen via bots (zie voorbeeld Delphi))
Vraagstelling Kan via SL met beperkte kosten toch kwalitatief goed geoefend kan worden met Gespreksvaardigheden (pilot)
Workshop Zelf spelen met leermiddel in SL: Intrinsieke Motivatie? Leerendement / Kwaliteit? Kosteneffectief?
Discussie Feedback voor de verdere ontwikkeling van het rollenspel? Intrinsieke Motivatie? Leerendement / Kwaliteit? Kosteneffectief? Meer ideeën?
Contact Ondersteuning nodig? Masterclass (4 dagdelen) “Werken met Virtuele Werelden in je eigen Onderwijs”