De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni 2013. Situatieschets  Schooljaar 2012-2013 gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samengesteld door schoolWise.
Advertisements

Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Schoolpartnerschappen in Europa
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Lezen op de LEA strategisch netwerken in leesbevordering Adriaan Langendonk Landelijk Projectleider Stichting Lezen/SIOB 20 januari 2011.
Effectief leesonderwijs
BoekStart in de Kinderopvang 18 oktober 2010
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Werken met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam (september 2014)
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2015.
Tussen educatie en vermaak de bibliotheek als partner in de bso Ans von Harenberg, bibliotheek Midden-Brabant Marianne Hermans, Cubiss.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
SchoolWise Samengesteld door. Programma ● Wat is schoolWise ● Waarom schoolWise ● Hoe werkt schoolWise - Zoeken en vinden - Uitlenen - Mediabeheer ● Starten.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Presentatie doelgroep Jeugd Door Rianne Brouwers en Lieke Hoefs.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Monitor: van resultaat naar doelen Introductie monitor (sep-okt) Ond.spec./leco aan team Uitvoering monitor (nov-jan) Groep 4-8 en alle leerkrachten Maatwerk.
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Meer voorlezen, beter in taal
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Kenniscirkel dBos 11 oktober Beeld tot nu toe – NH ● Open deur voor de kwartiermaker ● Combinatie met regeling cultuureducatie ● Kennisdelen graag.
SchoolWise. Programma ● wat is schoolWise ● waarom schoolWise ● hoe werkt schoolWise ● zoeken en vinden ● uitlenen ● mediabeheer ● van start met schoolWise:
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
Geschiedenis in een boekenkast. Entoen.nu 2007: commissie van Oostrom presenteert Canon van Nederland Stichting entoen.nu stimuleert het gebruik van de.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
New York Matthijs/Marian Bewaar uw lootje goed!. rekenen taal Muziekles/ handarbeid thema spelling lezen (be- grijpend) schrijven Vreedzame school zelfstandig.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
Welkom Workshop “leesbevordering in kleine gemeenten”
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Doelen behalen met activiteiten
Stichting Lek en IJssel
Doelen behalen met activiteiten
Voorlezen in de kinderopvang
Ouders en school samen Maart 2016
Informatieavond.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni 2013

Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan + inrichting  Trainingen  Monitor invullen  Activiteiten leesbevordering, ouderbetrokkenheid  Monitor rapportage + verbeteracties  Schooljaar vier nieuwe scholen erbij

Aanpak monitor 1.Uitleg monitor aan team 2.Begeleiding invullen 3.Analyse standaardrapportage 4.Presentatie voorbereiden 5.Inzoomen op zaken die opvallen 6.Verklaring zoeken met elkaar 7.Verbeteracties bedenken 8.Concrete stappen formuleren 9.Tijdsinvestering 20 tot 30 uur per school De snelheid waarmee de monitor wordt ingevuld, is een graadmeter voor het draagvlak op school

Presentatie op school 1.Voorbespreken met directie en leescoördinator 2.Daarna presentatie in team 3.Verbeteracties formuleren 4.Concreet maken en opnemen in Jaarplan Wat bespreek je? Een paar voorbeelden Meten is weten en vooral weten wat je meet

Jongens LandelijkOnze school  Tekst met bullets  Etcetera

Voorlezen thuis LandelijkOnze school

Tekst tekst tekst  Tekst met bullets  Etcetera

 Tekst met bullets  Etcetera

groep 8 meisjes

Groep 8 jongens

Tekst tekst tekst  Tekst met bullets  Etcetera

 Tekst met bullets  Etcetera

Overzicht SpeerpuntActiviteitWat is nodig?KapstokMeten Aandacht voor snelle lezers Bij alle leesbevorderingsactiviteiten rekening mee houden Bolleboosboeken e.d.Alle publieksactiesDMT-toets Aandacht voor trage lezers Bij alle leesbevorderingsactiviteiten rekening mee houden MLP boekenAlle publieksactiesDMT-toets Aandacht leesmotivatie jongens jongensactiviteitenSeries voor jongens Wat lezen jongens graag?  Infoboeken  strips KBW thema: sport en hobby’s Boek1boek NKJ Monitor dBOS schooljaar Voorlezen thuis stimuleren  Laten voorlezen door “vrijwilligers”  Publiciteit  Informatie naar ouders  Promotie Boekstart via school  Voorleespool opzetten  Goede communicatie met KDV en PSZ (netwerk opzetten)  Ouderbetrokkenheid NVD Voorleesontbijt Jaar van het voorlezen Monitor dBOS schooljaar Leerkrachten (blijven) motiveren om div. activiteiten uit te voeren  Voorlezen  Boekintroducties  Boekenkring  Boeken gebruiken bij zaakvakken  Scholing team  Goede communicatie leesgroep – team  Voorbeeldfunctie leesconsulen NKJ zaakvakken Monitor dBOS schooljaar

Wat levert de monitor op?  Voor de school:  Meting stand van zaken leesbevorderingsbeleid  Bewustwording gedrag leerkrachten en ouders  Hoe kunnen we samen met de bibliotheek meetbare verbetering realiseren.  Voor de Bibliotheek:  Hoe is de score op bibliotheekbezoek  Voldoet de collectie aan de vraag.  Voor de Gemeente:  Hoeveel scholen zijn in het bezit van een schoolbibliotheek  Hoe vaak lezen ouders thuis voor.

Conclusie De monitor levert cijfers, op basis waarvan bibliotheek, onderwijs en gemeente met elkaar gerichter en structureel kunnen werken aan de ontwikkeling en uitvoering van het leesbevorderingsbeleid. Kinderen die regelmatig de Bibliotheek bezoeken, doen het vaak beter op school.

Vragen? Er is direct verband tussen omvang schoolbibliotheek en leesresultaten