Dienstenmarketing Week 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Business mapping Business model canvas.
Marketing voor verkeerskunde
STRATEGISCHE PLANNING
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Wat is interactieve marketing?
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
4 P´s en 3 R-en MK01.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Inleiding in de Marketing
Kwaliteitszorg in de dienstverlening
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Facility management en inkoop
Kwaliteit Een Rolls Royce is kwalitatief net zo goed als een Lada
Marketing presentatie
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Een dialoog met klanten opbouwen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
detaillistenpromotie
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Communicatiebeleid Onderneming
Communicatiebeleid Onderneming
© de vries business consultancy, 2008
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
MARKETINGMIX.
Methoden, technieken en media voor interne communicatie
Promotie maken Project H&A leerjaar 3 Mevrouw Timmermans ®
Marketing 5 havo.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Naar een duurzaam HRM beleid
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Dienstenmarketing Week 1. Boek De Vries jr. & Van Helsdingen (2005), Dienstenmarketingmanagement, Wolters- Noordhoff, Groningen, 4de druk.
Dienstenmarketing Week 3. Planning/tentamenstof Instituut voor Bedrijfskunde CollegeOnderwerpenHoofdstukken boek 1Strategie  Wat is dienstenmarketingmanagement?
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Plaats- en Promotiemix Presentie. Vandaag De tijd tot 10 over 9 om nog te leren Daarna: 20 meerkeuzevragen > SO.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Basics over communicatie
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en klantgedrag
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Dienstenmarketing Week 4

Planning/tentamenstof College Onderwerpen Hoofdstukken boek 1 Strategie Wat is dienstenmarketingmanagement? Het managen van de basiskenmerken Hoofdstuk 1 & 2 2 Strategische besluitvorming Het analyseren van de omgeving Strategie en organisatie, strategiemodellen De klant Hoofdstuk 3, 4.1 t/m 4.2.4 & 6 3 De marketingmix Product Prijs Plaats Hoofdstuk 9, 11 & 12 4 De marketingmix (vervolg) Personeel Promotie Kwaliteit Relaties en relatiemanagement Hoofdstuk 5, 7, 8 & 13

Personeel

Personeel Personeel = personeel  De P van personeel heeft sterk te maken met interne marketing → Het proces van planning en uitvoering van marketingactiviteiten gericht op het creëren en verbeteren van alle ruilprocessen binnen de organisatie, met als doel de organisatiedoelstellingen en de daarbij behorende processen makkelijker te realiseren 4

Personeel Doelstelling? Tevredenheid?! 5

Personeel Waarom aandacht voor Personeel? Nederland steeds meer dienstenland Rol van de medewerker essentieel in dienstverlening

Personeel Service Profit Chain (SPC) “You cannot make people happy Klant Tevreden- heid Loyaliteit Tevreden- heid Loyaliteit Resultaat “You cannot make people happy with unhappy people” “Als je niet kunt lachen, dan moet je geen winkel beginnen”

Front- en back-office Back-office Front-office Klant

Personeel Voorbeelden: Kussentjes EyeWish Groeneveld

Interne Marketing Houdt zich ook bezig met de relatie tussen de organisatie en de arbeidsmarkt (potentiële werknemers)

Interne Marketing → IKEA

Promotie

Promotie Promotie = externe communicatie Twee gouden regels: 1. Beloof niet te veel en creëer geen hogere verwachtingen dan je kunt waarmaken 2. Eerlijkheid is heilig 13

Promotie Eisen aan externe communicatie van diensten: Communiceer naar de werknemers Stimuleer mond-tot-mondreclame Verschaf tastbaarheden Maak de dienst begrijpelijk Zorg voor continuïteit Beloof alleen datgene wat mogelijk is 14

Promotie Doelstelling? cognitief, affectief, conatief! (Informeren, attitude, actie!) 15

Promotie Communicatiemix: Reclame 16

Reclame Reclame = is iedere vorm van niet-persoonlijke communicatie van ideeën of producten in de voornaamste media, zoals tv, de pers, posters, bioscoop, radio, internet en direct marketing 17

Promotie Communicatiemix: Reclame Persoonlijke verkoop 18

Persoonlijke verkoop Persoonlijke verkoop = alle activiteiten door mensen die in direct contact staat met de ontvanger 19

Promotie Communicatiemix: Reclame Persoonlijke verkoop Sales promotion 20

Sales promotion Sales promotion = alle activiteiten die het aankoopgedrag moeten stimuleren of bevorderen Bijv. Premiums, coupons, prijskortingen, self-liquidating premiums, … 21

Promotie Communicatiemix: Reclame Persoonlijke verkoop Sales promotion Public Relations 23

Public relations Public relations = het stelselmatig en planmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en de verschillende partijen en publieksgroepen 24

Promotie Communicatiemix: Reclame Persoonlijke verkoop Sales promotion Public Relations Sponsoring 25

Sponsoring Sponsoring = commerciële publiciteit om de naamsbekendheid van de dienstverlener te bevorderen, om onder andere goodwill te kweken 26

Kwaliteit

Kwaliteit - Garvin 5 invalshoeken van kwaliteit: Transcendente benadering Productgebaseerde benadering Gebruikersgebaseerde benadering Productiegebaseerde benadering Waardegebaseerde benadering 28

Kwaliteit - Grönroos Expected Experienced Total Perceived quality Quality (TPQ) Wie Communicatie Mond-tot- mond-reclame Image Behoeften Wat Hoe

Kwaliteit – Parasuraman, Zeithaml & Berry SERVQUAL-model → meten van kwaliteit 5 dimensies: Tastbare zaken Betrouwbaarheid Responsiviteit Zorgzaamheid Inleven in de klant

Kwaliteit – Gap-model Verwachte dienstverlening Waargenomen Mond-tot-mond- reclame Persoonlijke behoeften Eerdere ervaringen Verwachte dienstverlening Gap 1 Gap 5 Waargenomen dienstverlening Feitelijke dienst Externe communicatie Gap 3 Gap 4 Vertaling percepties in specficaties Gap 2 Management- perceptie verwachtingen