Medeschuld en schadeverdeling in het vervoerrecht: Een pleidooi voor een algemene toepassing van de Vallescura Rule in het goederenvervoerrecht Prof. dr.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Advertisements

PE- Café De aanmerkelijkbelangregeling vanaf 2010 met het oog op huwelijk, schenking en overlijden Amstelveen, mei 2011 Hans Bom.
Werkgeversaansprakelijkheid
Open normen in wetgeving
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Juridische Aspecten van Duurzaam Beleggen Robert Smits 4 maart 2008.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Aansprakelijk? Reken maar…!.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
NIS-bijeenkomst 13 september 2012
UNCITRAL (i.s.m. CMI) Convention on Contracts for the International Carriage of Goods Wholly or Partly by Sea.
Kamerleden en mensenrechten
Regels en protocollen bij nieuwe vormen van werken (HNW)
Overlijden Toerekening inkomens Rekenkundige verwerking.
Interrogative sentences
Opdracht 6 Procesmodel Domeinmodel Regels.
Amsterdam Business School/ACIS
Prof. mr. drs. M.L. Hendrikse
‘Na-U-Clausule en samenloop’
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Pitfalls bij liquidatie
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
Actualiteiten Aanbestedingsrecht
9. Rechten en plichten bij een arbeidsovereenkomst
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
“Omgekeerde discriminatie”
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Pand-, retentie- en beslagrecht Marijn van Tuijl 11 oktober 2012
Opvolgend vervoer: een nuttig instrument
Presentatie titel Transportrecht Rotterdam, 00 januari 2007
Presentatie titel Transportrecht Rotterdam, 00 januari 2007
ACIS-Symposium Ontwikkelingen in het verzekeringsrecht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transportrecht Rotterdam, november 2013.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
GOED KOOPMANSGEBRUIK QUO VADIS?
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
NvVA 12 november 2015 Handleiding Omgaan met Passende arbeid door arbeidsdeskundigen bij passende arbeid in het civielrecht Mr. Thom Wildeboer.
Warranties onder de Insurance Act 2015 N.J. Margetson advocaat te Rotterdam.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Het belangvereiste in het transportverzekeringsrecht Prof.mr. Ph.H.J.G. van Huizen TVR Symposium - Ontwikkelingen in het transportverzekeringsrecht 2015.
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
De Bouwrecht Dag Academie voor de Rechtspraktijk 25 september 2014
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Afbakening van het toepassingsgebied van vervoerverdragen door de nationale wetgever: aanleiding tot parallelle procedures onder EEX (bis)? Dr. Wouter.
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
Verdeling en de rechter
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Toekomstbestendigheid van de FGR 2000 (en enige andere onderwerpen) Dr R.H. van het Kaar Hugo Sinzheimer Instituut Plv. lid Geschillencommissie FGR.
Bewijsrecht prof. mr. W.D.H. Asser Kasteel Waardenburg 6 december 2013.
(Mini) Symposium Boeren-Box zondag 23 oktober 2016
Harmonisatie arbeidsvoorwaarden bij outsourcing
Internationale contracten en internationale geschilbeslechting NVBI 18 December 2007 – Peter van Schelven 1.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Juridische Argumenten Concurrentievervalsing:
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
25 jaar (uitsluiting van het) Weens Koopverdrag in Nederland
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
Woordvolgorde in Engelse bevestigende en vragende zinnen.
Betrekkelijk voornaamwoorden
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Beroeps(?)ziekten Ondergeschoven kinderen in het aansprakelijkheidsrecht
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Implementatie Voortvarend: - Level playing field,
Transcript van de presentatie:

Medeschuld en schadeverdeling in het vervoerrecht: Een pleidooi voor een algemene toepassing van de Vallescura Rule in het goederenvervoerrecht Prof. dr. M.L. Hendrikse Amsterdam Centre for Insurance Studies (ACIS)

Inleiding (1) Het komt in de praktijk regelmatig voor dat een schade mede een gevolg is van een omstandigheid die een benadeelde kan worden toegerekend: medeschuld. Art. 6:101 BW bepaalt voor het Burgerlijk Recht dat in een dergelijk geval in beginsel – voor zover de redelijkheid en billijkheid geen andere verdeling vereisen - de schade naar evenredigheid van de mate waarin de aan ieder toe te rekenen omstandigheden hebben bijgedragen aan de schade wordt verdeeld over de benadeelde en de vergoedingsplichtige: proportionele verdeling. Typ hier de footer2

Inleiding (2) De exacte schadeverdeling ex art. 6:101 BW past goed bij het Burgerlijk Recht waarin de nadruk ligt op bescherming van het individueel belang. Het vervoerrecht maakt evenwel deel uit van het Handelsrecht in welke rechtsgebied het collectief belang van een effectief en efficiënt betalings- en handelsverkeer boven individuele belangen gaat. Typ hier de footer3

Inleiding (3) In deze voordracht zal de vraag aan de orde komen in hoeverre in de internationale regelingen aangaande het goederenvervoer over zee onder cognossement, het goedervervoer over de weg en het goederenvervoer door de lucht bij de schadeverdeling al dan niet de proportionele benadering wordt gevolgd in geval van medeschuld van de benadeelde waarbij er ook enige aandacht is voor de stel- en bewijslastverdeling in dezen. De voordracht eindigt met een balans waarin een pleidooi is opgenomen voor een algemene regel voor alle vormen van goederenvervoer. Typ hier de footer4

Hague (Visby) Rules (1) De H(V)R kennen in art. III het concept van de Overriding Obligation(s). Over dit concept is m.i. veel verwarring. Zie ook Margetson NTHR , p Onjuist is m.i. – zie ook Boonk 1993, p en Margetson 2010, p de benadering van de Hoge Raad in het Quo-Vadis arrest en het arrest NDS Provider waar de schending van de onderhavige zorgplicht door de zeevervoerder meebrengt dat deze schending als enige oorzaak wordt aangemerkt en de zeevervoerder geen mogelijk beroep op ontheffingsgronden kan doen. Dit is de common law- benadering. Typ hier de footer5

Hague (Visby) Rules (2) Wat is het dan wel? Een bewijsconcept! Zie The Torenia (Engeland), [1983] 2 Lloyd’s Rep 210 (Mr. Justice Hobhouse): ‘’Where the facts disclose that the loss was caused by an excepted and a non-excepted peril the carrier remains liable. He only escapes liability to the extent that he can prove that the loss or damage was caused by the excepted peril alone.’’ Typ hier de footer6

Hague (Visby) Rules (3) Voor het Amerikaanse recht geldt hetzelfde. Zie Schnell vs. The Vallescura 293 U.S. 296: ‘’ ’Similarly, the carrier must bear the entire loss where it appears that the injury to cargo is due either to sea peril or negligent stowage, or both, and he fails to show what damage is attributable to sea peril. (..) upon the evidence, it appears that some of the damage, in an amount not ascertainable, is due to sea peril. That does not remove the burden of showing facts relieving it from liability. If it remains liable for the whole amount of the damage because it is unable to show that sea peril was a cause of the loss, it must equally remain so if it cannot show what part of the loss is due to that cause.’’ Dit is de zog. Vallescura Rule. Typ hier de footer7

Rotterdam Rules (1) Hoe is een en ander nu geregeld onder het regime van de Rotterdam Rules? Art. 14 RR kent een verplichting voor de zeevervoerder die vergelijkbaar is met art. III lid 1 H(V)R. Art. 13 lid 1 RR kent een verplichting die vergelijkbaar is met art. III lid 2 H(V)R. Typ hier de footer8

Rotterdam Rules (2) Zijn de verplichtingen ex art. 13 lid 1 en 14 RR overriding obligations? Nee, - althans niet in de zin van de uitleg van het Quo Vadis-arrest - hetgeen blijkt uit het vervallen van een zinsnede als ‘’subject to the provisions of art. 4’’. Zie Boonk preadvies 2011, p. 86 en Margetson 2010, p Zie ook art. 17 lid 2 RR (schadeverdeling bij meervoudige causaliteit) Typ hier de footer9

Rotterdam Rules (3) Art. 17 lid 2 RR luidt: ‘’The carrier is relieved of all or part of its liability pursuant to paragraph 1 of this article if it proves that the cause or one of the causes of the loss, damage or delay is not attributable to its fault or to the fault of any person referred in article 18’’ Art. 17 lid 6 RR luidt : ’’When the carrier is relieved of part of its liability pursuant to this article, the carrier is liable only for that part of the loss, damage or delay that is attributable to the event or circumstance for which it is liable pursuant to this article.’’ Typ hier de footer10

Rotterdam Rules (4) Anders dan Boonk 2011, p. 98 meen ik dat het zojuist genoemde systeem in art. 17 lid 2 en 6 RR neer komt op de Vallescura-leer hoewel ik aan Boonk moet worden toegegeven dat de regeling niet expliciet verlangt dat de vervoerder bewijst welk gedeelte precies is toe te schrijven aan de betreffende bevrijdende oorzaak. Immers – zie ook Margetson 2010, p. 215 – het doel van de RR is dat het regime gunstiger wordt voor de ladingbelanghebbende en dat zoveel mogelijk rechtspraak intact blijft. Typ hier de footer11

CMR (1) Art. 17 lid 1 CMR legt op de wegvervoerder de verplichting om de goederen zonder beschadiging en zonder vertraging van A naar B te vervoeren. Art. 17 lid 5 CMR bepaalt: ‘’Indien ingevolge dit artikel de vervoerder niet aansprakelijk is voor sommige der factoren die de schade hebben veroorzaakt, is hij slechts aansprakelijk in evenredigheid tot de mate waarin (to the extent that) de factoren waarvoor hij ingevolge dit artikel aansprakelijk is, tot de schade hebben bijgedragen.’’ Typ hier de footer12

CMR (2) Met het eerste woord ‘factor’ in art. 17 lid 5 CMR wordt bedoeld een bevrijdende omstandigheid in de zin van art. 17 lid 2 en 4 CMR. Zie ook Tiddens, TVR , p Hoe ligt de bewijslast in dezen: geldt de Vallescura- rule ook hier met als gevolg dat als de wegvervoerder niet kan bewijzen in welke mate de bevrijdende oorzaak heeft bijgedragen aan de schade deze voor de hele schade opdraait? Typ hier de footer13

CMR (3) Clarke lijkt wel – en ik volg hem daarin - voor deze benadering te voelen – Zie Clarke, CMR-boek 2003, p maar merkt wel op dat dit een common law-benadering is. Hij wijst op Franse, Italiaanse en Duitse rechtspraak waar art. 17 lid 5 CMR wordt aangemerkt als een ‘instruction to apportion’ voor de rechter. Zie ook Koller 2010, p en Messent/Hill 2000, p Typ hier de footer14

Verdrag van Montréal (1) Art. 18 lid 1 en 2 VvM: ‘’ 1. De vervoerder is aansprakelijk voor schade die wordt geleden in geval van vernieling, verlies of beschadiging van goederen, op grond van het enkele feit dat de gebeurtenis die de schade heeft veroorzaakt, plaats heeft gehad tijdens het luchtvervoer. 2.Evenwel is de vervoerder niet aansprakelijk indien en voor zover hij bewijst dat de vernieling, het verlies of de beschadiging van de goederen het gevolg is van een of meer van de volgende omstandigheden:’’ Typ hier de footer15

Verdrag van Montréal (2) Art. 18 VvM gaat uit van ‘strict liability’, een aansprakelijkheid van de luchtvervoerder die niet op schuld is gebaseerd. Een objectieve aansprakelijkheid derhalve met enige specifiek omschreven aansprakelijkheidsontheffende omstandigheden. Zie Koning diss. 2007, p Typ hier de footer16

Verdrag van Montréal (3) Art. 18 lid 2 VvM is belangrijk gewijzigd ten opzichte van de tekst van art. 18 lid 3 MP4: de woorden ‘enkel en alleen’ (solely) zijn geschrapt en vervangen door ‘indien en voor zover’ (if and to the extent that). Dit is een belangrijke verandering aangaande de bewijspositie van de luchtvervoerder. Hij hoeft niet langer te bewijzen dat de ontheffende omstandigheid de enige oorzaak is van de schade. De alles-of niets geldt niet meer: schadeverdelingen zijn derhalve mogelijk. Zie ook Koning 2007, p. 198 en Clarke 2002, p In die zin lijkt het onderhavige systeem op het systeem van art. 17 lid 5 CMR nu de luchtvervoerder waarschijnlijk – de literatuur laat het punt m.i. onbesproken - ook niet precies hoeft aan te geven welke schade samenhangt met de onthef. grond. Zie in beide gevallen de woorden ‘to the extent that’. Typ hier de footer17

Balans (1) Het goederenvervoerrecht maakt deel uit van het handelsrecht. In het handelsrecht staat een efficiënt en effectief handelsverkeer voorop en niet het individuele belang van vervoerder en ladingbelanghebbende. De Vallescura Rule sluit m.i. het beste aan bij gegeven uitgangspunt. Deze vermijdt aan de ene kant ‘’wereldvreemde’’ benaderingen zoals de Quo Vadis-uitspraak en art. 18 lid 3 MP4 maar voorkomt al te burgerrechtelijke, ‘’millimeter’’ benaderingen waarin het individuele belang te veel voorop staat zoals bij art. 17 lid 5 CMR (‘’instruction to apportion’’). Typ hier de footer18

Balans (2) Van Huizen Rotterdam Rules 2011, p. 39 heeft het kernachtig als volgt uitgedrukt: ‘’Ik zou zelfs willen pleiten voor de Vallescura-regel (..) Dat houdt in dat hij (de vervoerder, MLH) dus kwantificeert wat de oorzaak is en wat de schade is die kan worden toegerekend aan het niet-culpoze deel. Dat je er dan een eind aan moet draaien, ook juridisch, en dat dan gewoon de vervoerder moet betalen. Efficiënt afrekenen.’’ Typ hier de footer19