Minor Werken in een gedwongen kader Studiejaar 2012-2013 Docenten Rob van Vliet en Angèle Geerts.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Het doen van onderzoek in klas 4
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
1. Wat is het leukste om op te lossen? 2. Hoe ziet je ‘prototype” eruit 3. Wat ga je ‘meten’ en wat weet je dan?
Portfolio
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Richtlijnen voor de casustoets
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Pourquoi apprendre le français?
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Gespreksvaardig-heden
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Kijken naar Kinderen Week 4
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pemprl.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Wjk.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Opdrachten en eindopdracht
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Competentieprofiel CMD
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Thema Roos van Leary in de klas
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Observeren en rapporteren
Ouders en school samen Maart 2016
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Gesprekstechnieken Les 4.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Toetsing Vakdidactiek 2.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Ondersteunen bij wonen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Minor Werken in een gedwongen kader Studiejaar Docenten Rob van Vliet en Angèle Geerts

Welkom Bijeenkomst 1 Kennismaking Studiehandleiding Toetsing Start bijeenkomst 1: introductie op rollenspelen en gesprekstechnieken

Studiehandleiding  Elke week bestudeer je voorafgaand aan de bijeenkomst de literatuur.  Is dat niet gelukt dan zal je gevraagd worden dat alsnog te gaan doen, dit omdat er in de bijeenkomst vanuit de opgedane kennis getraind zal worden. Kortom, je bent voorbereid op de bijeenkomsten onder het motto: je ‘brengt’ en je ‘haalt’. Er geldt een presentieverplichting van 80% en een prestatieverplichting. Op de course kun je alle onderdelen terug vinden.  Iedere bijeenkomst start met een inleiding gevolgd door een trainingssessie en een afsluiting.  De onderwerpen die aan bod komen, zijn verdeeld over twee bijeenkomsten: Dag 1: introductie en casussen Dag 2: rollenspelen a.d.h.v. casussen dag 1

Onderwerpen  Signs of Safety i.c.m. Ondersteunende gesprekken / relatie opbouwen  Reclassering i.c.m. Motivational interviewing / motiverende gespreksvoering  BJZ i.c.m. Delta methodiek en Positioneringsgesprekken  YouTurn methodiek i.c.m. normatief werken met respect voor de persoon  Reclassering i.c.m. Delictgesprek en risicofactorengesprek  Culturele diversiteit binnen het gedwongen kader  GGZ i.c.m. De-escalerende communicatie

Toetsing De toets bestaat uit verschillende onderdelen:  Dossierbestudering en voorbereiding rollenspel: 1 lesuur  In een rollenspel wordt een casus uitgespeeld waarin de student de verworven vaardigheden op het gebied van gesprekstechnieken en methodieken dient te laten zien.  Aansluitend krijgt de student deze casus schriftelijk voorgelegd en dient de student een rapportage te schrijven. De rapportage vormt de toets van observeren en rapporteren Een tweede deel van het schriftelijke stuk is een reflectie op het rollenspel: reflectie op de gespeelde situatie, analyse van de cliënt, omschrijving problematiek, gekozen methodiek en een verantwoording hiervan, gekozen gesprekstechniek(en) en de verantwoording hiervan.  Aansluitend dient de student de reflectie te verantwoorden aan een commissie bestaande uit minimaal 2 beoordelaars. Deze kunnen hierop kritische vragen stellen met betrekking tot alle onderdelen.  Alle drie de onderdelen worden beoordeeld met een cijfer en dienen minimaal met een 5,5 te worden behaald.  De drie cijfers worden bij elkaar opgeteld en gedeeld door 3. Dit levert het eindcijfer van de trainingsmodule op.  Deze toets zal twee maal uitgevoerd worden:  Uiteindelijk zal het eindcijfer van toets 1 (week 8/9) voor 40% meetellen, het cijfer van toets 2 (week 16/17) zal voor 60% meetellen.  Bij toets 1 zal er vanuit de reeds behandelde theorie gevraagd worden, bij toets 2 kan er naar alle behandelde theorie gevraagd worden.

Weging  Deel A Rollenspel 35 %  Deel B Reflectie 35 %  Deel C Mondelinge verantwoording 30 %  De Rapportage zal apart beoordeeld worden met een cijfer en vallen onder de toetsing van Observeren en Rapporteren  Verwerkingsopdrachten voorwaardelijk  80 % presentie verplichting voorwaardelijk  De criteria van de toetsonderdelen zijn terug te vinden in de beoordelingsformulieren, de  beoordelingsformulieren zijn geplaatst op de course. Voorwaarden voor beoordeling:  Bij het schriftelijke gedeelte geldt dat het in correct Nederlands gesteld, zowel naar zinsbouw als naar spelling. Bij meer dan vier fouten in de grammatica of spelling per pagina vindt er (per pagina) één punt aftrek plaats.  De student moet 80% aanwezig zijn geweest om deel te mogen nemen aan de toets. Dit omdat de lessen het karakter van de training hebben en de onderwijsleeractiviteiten zijn gericht op het bereiken van specifieke handelingsvaardigheden.  Verder dienen de verwerkingsopdrachten compleet en volgens de aangegeven normen in de opdrachten ingeleverd te worden in de laatste trainingsweek. Deze zijn voorwaardelijk voor het toekennen van het eindcijfer.

Bijeenkomst 1 Gesprekstechnieken in het algemeen Instructie 1:  Bekijk het videofragment.  Beschrijf wat je ziet bij de betrokkenen aan Het uiterlijk De lichaamshouding De lichaamsbeweging Gebarenclusters Stemgebruik Aanrakingen Nabijheidsgedrag Ruimtelijke oriëntatie  Nabespreking van het videofragment: wat valt je op aan de gespreksvoering van de betrokkenen. Bespreek hierbij zowel verbale als non-verbale communicatie. Bespreek hierbij wat factoren zijn die het gesprek positief beïnvloeden en factoren die een negatieve invloed op het gesprek hebben. Hoe zou je deze laatste om kunnen buigen in positieve invloeden?

Instructie 2:  Er worden groepen van 4 studenten gevormd. Er worden verschillende casussen uitgereikt. Iedere deelnemer kiest een rol, waarbij deze tevens observatietaken krijgt toebedeeld. Gebruik het artikel “Non verbale communicatie” om je voor te bereiden.  Speel de casus uit. Deze worden eerst geoefend en vervolgens voor de groep uitgespeeld. Opdracht is om in gesprek te komen met de cliënt. Het betreft een kennismakingsgesprek. Het doel van het gesprek is tweeledig: enerzijds wil je verduidelijken wat jouw taak inhoudt, anderzijds wil je de cliënt en diens achtergrond leren kennen. Hierbij let je speciaal op de non-verbale communicatie. Welke boodschappen zenden de deelnemers uit? Hoe reageer je zelf daarop? Hoe beïnvloeden de non-verbale reacties het gesprek?  Nabespreking van de rollenspelen: wat valt je op aan de gespreksvoering van de betrokkenen. Bespreek hierbij zowel verbale als non-verbale communicatie. Bespreek hierbij wat factoren zijn die het gesprek positief beïnvloeden en factoren die een negatieve invloed op het gesprek hebben. Hoe zou je deze laatste om kunnen buigen in positieve invloeden?  Geef aan welke elementen er aan bijdragen dat er een positieve werkrelatie ontstaat.  A.d.h.v. een casus worden deze plenair besproken waarbij de docent aangeeft hoe er mogelijk gewerkt kan worden. Hierbij worden valkuilen aangegeven

Instructie Nabespreking Bespreken verwerkingsopdrachten  Bestudeer de casus op blackboard, geef ten minste twee voorbeelden van: Feit Mening Interpretatie  Geef bij deze casus, a.d.h.v. de gelezen literatuur, aan wat bevorderende factoren zijn om tot een werkbare overeenkomst te komen.  Beargumenteer in hoeverre je deze factoren beheerst en geef 2 valkuilen aan die je in de komende weken wilt trainen.

Afronding: Vragen? Bespreken bijeenkomst 2 Prettig weekend