Internationale marketing De sociaal-culturele omgeving Svend Hollensen Nederlandse bewerking: Hans Engbers Angelo Mulder
Kenmerken Ze is aangeleerd Binnen een cultuur bestaan verbanden Ze worden gedeeld Internationale marketing
Figuur 6.1 De zichtbare en onzichtbare onderdelen van een cultuur
Cultuurlagen Nationale cultuur Zaken/sectorcultuur Bedrijfscultuur (organisatiecultuur) Individueel gedrag Internationale marketing
Figuur 6.2 De verschillende cultuurlagen
Culturen met een hoge en lage context Lage context: - gesproken en geschreven taal Hoge context: - sociale belangrijkheid - kennis van de persoon - sociale setting Internationale marketing
Tabel 6.1 Een vergelijking van algemene kenmerken van culturen
Internationale marketing Figuur 6.3 Het contextgebonden continuüm van verschillende culturen
Cultuurelementen Taal (verbaal/ non-verbaal) Gewoontes en gebruiken Technologie Sociale instituties Scholing Waarden en opvattingen Esthetiek Religie
Omgaan met cultuurverschillen Etnocentrisme en Self-reference criteria Vb.
Ethische beslissingen