Internationale marketing De sociaal-culturele omgeving Svend Hollensen Nederlandse bewerking: Hans Engbers Angelo Mulder.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE IRONIE VAN GELIJKHEID OVER ETNISCHE DIVERSITEIT OP DE WERKVLOER
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Interculturele Communicatie
Internationale marketing
Internationale marketing
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
culturen categoriseren: basiswaarden
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Cultuur en mensen in de bewoonde wereld
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Organisatiecultuur en veiligheidsgedrag Frank Guldenmund, Sectie Veiligheidskunde, TU Delft.
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
Cultuurgebieden.
Leren van docenten: Team routines September, 2008.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Kenmerk a Opkomst van de stedelijke burgerij en b de toenemende zelfstandigheid van steden Les 2: Verschillen stad en platteland.
Internationale marketing
Internationale marketing
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Interculturele communicatie
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Interculturele communicatie
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
Doel en taak van de hulpverlening
Vorlesung/Übung Interculturele communicatie
Evenwicht in sturing.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
SCHPA 2.57 Organisatie en beleid week 2.
sociologie en diversiteit
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
ARMOEDE ALS EEN APARTE WERKELIJKHEID Armoede is …?
Hoofdstuk 3 Cultuur.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Internationale marketing
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
NICKY WELLEMAN NON-VERBALE COMMUNICATIE. OVERZICHT Wat is non-verbale communicatie? Wat is de waarde van NVC? Onderverdeling Functies.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Gedrag in organisaties, 9e editie
Culturele diversiteit
Vanuit overtuiging een patiënt laten participeren
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Figuur 4.1 Krachten die het internettijdperk vormgeven
Pluriforme samenleving paragraaf 2
H1 Hoe word je wie je bent?.
Internationale marketing
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Kenmerken van de concept contextbenadering
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Internationaal I Cultuur zit in je.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Transcript van de presentatie:

Internationale marketing De sociaal-culturele omgeving Svend Hollensen Nederlandse bewerking: Hans Engbers Angelo Mulder

Kenmerken  Ze is aangeleerd  Binnen een cultuur bestaan verbanden  Ze worden gedeeld Internationale marketing

Figuur 6.1 De zichtbare en onzichtbare onderdelen van een cultuur

Cultuurlagen  Nationale cultuur  Zaken/sectorcultuur  Bedrijfscultuur (organisatiecultuur)  Individueel gedrag Internationale marketing

Figuur 6.2 De verschillende cultuurlagen

Culturen met een hoge en lage context  Lage context: - gesproken en geschreven taal  Hoge context: - sociale belangrijkheid - kennis van de persoon - sociale setting Internationale marketing

Tabel 6.1 Een vergelijking van algemene kenmerken van culturen

Internationale marketing Figuur 6.3 Het contextgebonden continuüm van verschillende culturen

Cultuurelementen  Taal (verbaal/ non-verbaal)  Gewoontes en gebruiken  Technologie  Sociale instituties  Scholing  Waarden en opvattingen  Esthetiek  Religie

Omgaan met cultuurverschillen Etnocentrisme en Self-reference criteria Vb.

Ethische beslissingen