Logopedie op VVE peuterspeelzalen Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Peuterspeelzaalwerk gemeente Ten Boer 23 februari 2012
Advertisements

Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Informatie over het project Belastingen
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Volgende dia is: Terugkoppeling bijeenkomst 1
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Praktijksituatie ‘SpraakMakend’ in Groningen
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Vanessa Verschuere Jeugdarts GGD Zeeland
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
De mammacareverpleegkundigen
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Plus. + Deelname aan de provinciale pilot Boekstart in Overleg met ambtenaar lokaal onderwijs over de invoering van Boekstart in Boxtel. + Financiering.
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Waalwijk, 24 mei 2007 Woltring en Schaeffers Harry Woltring Jeugd in het Middelpunt Pleinbijeenkomst.
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
OBSERVATIEMETHODEN VVE BOSOS 2 tot 4 & PRAVOO
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Pedagogen JGZ/GGD en K- VHT
Harmonisatie Peuterspeelzaalwerk Valkenburg aan de Geul 20 april 2015.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Ghislaine Fonteijn – Driessen, directeur Ria Peters, orthopedagoog Peuterspeelzalen Venray.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
VVE activiteiten GGD Flevoland, afdeling Jeugd/Logopedie Nienke Olijhoek
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Logopedie op de peuterspeelzaal
Spreekuur logopedie op het consultatiebureau Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Hoe verkoop je logopedie? Mieke Wilterdink. Waar zijn wij goed in? Hard werkenHard werken Plannen bedenkenPlannen bedenken Plannen uitwerkenPlannen uitwerken.
Een dia met alleen het logo op wit Regiokaart.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
De BoekStartcoach Conferentie ‘Tel mee met Taal’
Harmonisatiebijeenkomst
Passend onderwijs.
Logopedie op de Vuurtoren
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
VSMW Mustapha Igozoul (Servicepunt SMW) 29 september 2017
Het peuterwerk in de gemeente Hoorn per 1 januari 2018
Cliëntenraad Sociaal Domein
De BoekStartcoach.
Consultatief logopedisch spreekuur
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
De jeugdgezondheidszorg: Voorschoolse traject
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
Informatieavond peuterspeelzaal Roezemoes 23 mei 2016
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Logopedie op VVE peuterspeelzalen Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009

Betrokkenen bij het project schooljaar  2 VVE peuterspeelzalen Tiel-West  4 peutergroepen + leidsters  Kinderopvang Rivierenland  GGD Rivierenland  Consultatiebureau Tiel-West  Gemeente Tiel

Pilotproject bestaat uit:  Bijscholingscursus voor leidsters  Ouderbijeenkomsten peuterspeelzaal  Groepsobservatie door logopedist GGD (3x per schooljaar per groep)  Opstellen van benodigde formulieren

Bijscholingscursus voor leidsters  3 bijeenkomsten (3 uur) + terugkomdag  Kleine groep cursisten (8 leidsters)  Veel interactie en verschillende werkvormen  Cursusmap met materiaal en achtergrondinformatie  Verwerkingsopdrachten

Cursus inhoud  Bijeenkomst 1: meertaligheid  Bijeenkomst 2: spraak / taalontwikkeling 0 – 4 jaar  Bijeenkomst 3: schadelijk mondgedrag / stotteren

Ouderbijeenkomsten peuterspeelzaal  Groepsbijeenkomst voorafgaande aan de eerste observatie  Informatie over project en observatie  Uitdelen folder: logopedie op de PSZ  Toestemming ouders voor observatie  Ingaan op (inhoudelijke) vragen van ouders

Stappen groepsobservatie peuterspeelzaal  Ouders geven schriftelijk toestemming  Leidsters vullen eigen observatieformulier in met aandachtspunten per peuter  Logopedist doet groepsobservatie tijdens peuterspeelzaalochtend / middag  Directe nabespreking met leidsters  Aantal ouders wordt uitgenodigd voor gesprek  Adviezen / controle / logopedisch spreekuur CB / verwijzing logopedische behandeling  Registratie van observatiegegevens in Logobase

Opstellen formulieren  Toestemmingsformulier ouders  Informatiefolder voor ouders  Observatieformulier leidsters  Observatieformulier logopedist  Uitnodigingsformulieren (oudergesprek / ouderbijeenkomst / cursusbijeenkomst)  Registratiesysteem

Enkele cijfers na 2 observaties  70 peuters zijn geobserveerd  1 peuter geen toestemming  6 peuters zijn doorverwezen voor logopedische behandeling  42 peuters staan op controlelijst  27 peuters hadden geen bijzonderheden op logopedisch gebied  24 oudergesprekken vonden plaats

Ervaringen  Cursus zinvol als basis voor leidsters (ook i.v.m het invullen van observatie)  Enthousiaste en bereidwillige leidsters  Ouders zien het belang van goede spraak / taalontwikkeling  Laagdrempelig voor ouders / leidsters  Vroegtijdige signalering en interventie

Aandachtspunten  Tijdsinvestering leidsters  Overdracht observatiegegevens basisschool  Samenwerking en contacten CB, gegevensuitwisseling  Registratiesysteem voor verwerking observatiegegevens

Op basis van de opgedane ervaringen tijdens deze pilot, wordt komend schooljaar het project Logopedie op peuterspeelzalen uitgebreid met 4 VVE peuterspeelzalen