Landelijk Congres Sociaal Raadsliedenwerk Beroepsregistratie Sociaal Juridisch Dienstverlener Milena Babovic, Directeur Miranda Verburg, Hoofd bedrijfsbureau
2 Waar staat Registerplein voor? Registerplein is ontstaan vanuit de beroepsvereniging BPSW, voorheen NVMW. Tot eind 2014 bestond Registerplein onder de naam BAMw (beroepsregister van Agogisch en Maatschappelijk werkers). Verschil registratieorganisatie en beroepsvereniging Registerplein is een uitvoerende organisatie op het gebied van registratie en accreditatie. De BPSW is een beroepsvereniging. BPSW waarborgt de kwaliteit van het beroep, de beroepsontwikkeling én de beroepsinhoudelijke belangenbehartiging. Verdere info over de BPSW op Het Registerplein is vanaf 2011 zelfstandig met een eigen directie en eigen personeel.
3 Wat doet Registerplein? Onze Missie Registerplein draagt bij aan de borging en verbetering van de kwaliteit van sociaal professionals, in het bijzonder door toe te zien op de naleving van de (her)registratiecriteria en accreditatiecriteria. Registerplein geeft op een consistente en transparante wijze uitvoering aan deze taken. Onze Visie Registerplein biedt inzicht in de kwaliteit van de sociaal professionals die zich registreren.
4 Waarom registreren? Verankering van ‘leven lang leren’, verantwoordelijkheid eigen ontwikkeling Profilering als professional richting werkgever, cliënt en samenwerkingspartners bijvoorbeeld zoals in wijkteams Erkenning van de expertise van de professional Een geregistreerd professional draagt bij aan de kwaliteit van de organisatie Aanspreekbaar op eigen professionaliteit Kwaliteitswaarborg
5 Hoe ziet registratie eruit in de praktijk?
6 Registratie in het register Sociaal Juridisch dienstverlener
7 Beroepsprofiel en Beroepscode Register Sociaal Juridisch Dienstverlener Toelatings- en herregistratiecriteria Klachtenprocedure gebaseerd op: - Beroepsprofiel LOSR - Beroepscode LOSR
8 Registratie Basis of Plus? -Je kiest voor een registratie Basis als je nog niet aan de criteria van de registratie Plus voldoet of een vrijwilliger Sociaal Juridisch Dienstverlener bent. -Een registratie Basis is een volwaardige registratie! -Een registratie Basis is voor maximaal 3 jaar (met uitzondering voor de vrijwilligers). -Op het moment dat je voldoet aan de criteria van de registratie Plus kan je dit eenvoudig aanvragen via je online dossier. -Een registratie Plus is voor 5 jaar en moet elke 5 jaar verlengd worden. -Een registratie jaar loopt dan datum inschrijving in het register + 1 jaar en is jaarlijks opzegbaar.
9 Criteria register Sociaal Juridisch Dienstverlener Registratie Basis: De registratiecriteria voor de Registratie Basis zijn: HBO-diploma van de volgende opleidingen: SJD of Rechten en alle voorlopers hiervan. of Een diploma universitaire studie Nederlands Recht of Een ander afgerond HBO diploma waarbij naast het diploma kan worden aangetoond dat u recent werkzaam bent als Sociaal Juridisch Dienstverlener voor 16 uur per week waarvan u 8 uur direct cliëntcontact heeft. Dit zal moeten worden aangetoond door de werkgever door middel van een ondertekende werkgeversverklaring. Bent u zelfstandige met een ander afgerond HBO diploma dan dient u geen werkgeversverklaring aan te tonen maar een verklaring werkuren zelfstandigen. Deze verklaringen vindt u op bij Links & Downloads. of De kwalificatie startbekwaam na een succesvolle afronding van een goedgekeurde EVC-procedure voor één van bovengenoemde diploma’s. Verklaring Omtrent Gedrag/VOG niet ouder dan 2 jaar. en Zelfstandigen dienen een kopie van de inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel aan te tonen.
10 Criteria register Sociaal Juridisch Dienstverlener De registratiecriteria voor de Registratie Plus zijn: HBO-diploma van de volgende opleidingen: SJD of Rechten en alle voorlopers hiervan. of Een diploma universitaire studie Nederlands Recht of Een ander afgerond HBO diploma of De kwalificatie startbekwaam na een succesvolle afronding van een goedgekeurde EVC-procedure voor één van bovengenoemde diploma’s. Verklaring Omtrent Gedrag/VOG niet ouder dan 2 jaar Een arbeidsovereenkomst of werkgeversverklaring waaruit blijkt dat u op dit moment gemiddeld 16 uur per week werkzaam bent als Sociaal Juridisch Dienstverlener waarvan 8 uur direct cliëntcontact is. Arbeidsovereenkomst(en) of werkgeversverklaring waaruit blijkt dat u tenminste 2 jaar werkervaring na diplomering heeft opgebouwd als Sociaal Juridisch Dienstverlener in de afgelopen 5 jaar. en Zelfstandigen dienen een kopie van de inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en een Verklaring werkuren zelfstandigen aan te tonen. Deze verklaring vindt u op bij Links & Downloads.
11 Verlengen registratie Geregistreerden in het register Sociaal Juridisch Dienstverlener met een Registratie Plus moeten elke vijf jaar minimaal 130 registerpunten behalen om geregistreerd te kunnen blijven. Binnen de verlenging van de Registratie Plus worden 2 trajecten onderscheiden: 1. Deskundigheidsbevorderingtenminste 80registerpunten Waarvan geaccrediteerd tenminste 40registerpunten Waarvan niet geaccrediteerd maximaal 40 registerpunten Onder geaccrediteerde deskundigheidsbevordering vallen opleidingen, congressen, e-learning en cursussen die door Registerplein zijn geaccrediteerd. 2. Reflectie tenminste50registerpunten Reflectie kan worden aangetoond door middel van bijgewoonde intervisie, werkgerichte coaching of casuïstiekbespreking met vakgenoten.
12 accreditatie Wat is accreditatie ? Het toekennen van registerpunten aan opleidingsaanbod. Cursussen die bijdragen aan competentieversterking en het methodisch handelen van professionals op basis van het competentieprofiel Sociaal Juridisch Dienstverlener komen in aanmerking voor toekenning van registerpunten. Dit geldt zowel voor cursussen met open inschrijving als maatwerk- en incompanycursussen. Geaccrediteerde opleidingen/cursussen/congressen bevatten in ieder geval voldoende van de volgende competenties: Deze competenties zijn vastgesteld als zijnde van belang voor uw werk als Sociaal Juridisch Dienstverlener.
13 Registratiesysteem PE-online Registratie voor alle registers gaat via PE-online Eigen e-portfolio Registratie individueel, vergoeding mogelijk door werkgever Toegang tot e-portfolio aan leidinggevende mogelijk
14 Belangrijke documenten bij inschrijving - Voordat je je gaat registreren, lees dit goed door: 1. Registratiereglement (criteria en eisen) 2. Stroomschema (nagaan of je in aanmerking komt voor registratie) 3. Stappenplan (hoe registreren) Bron: zie - Scan vooraf de benodigde documenten en sla dit als bestand op in je computer. Alleen de bestanden pdf en png (fotobestanden) kunnen worden gebruikt voor een upload
15 Aanvraag registratie indienen Stap 1: Bij stap 1 wordt er een account aangemaakt. Ga naar - In uw ontvangt u de inloggegevens waarmee u kunt inloggen
16 Vervolg registratie indienen Stap 2: registratie indienen Vervolgens logt u in op -
17 Eigen online dossier
18 Registratieaanvraag voltooien Als u op “Aanmelden” heeft geklikt kunt u vervolgens de wizard stap voor stap volgen door op “volgende” te klikken. Tussendoor kunt u uw gegevens opslaan.
19 Online cursusagenda
20 Kortingsactie! Voor nieuwe registraties tot 28 februari 2016
21 Vragen?
Contact Registerplein Koningin Wilhelminalaan LA Utrecht +31 (0) E I Linkedin.com/company/registerplein