Jan Engelen & Nicole Goossens 13 oktober 2010 Woordenschat en Tekstbegrip Onderzoek op de basisschool.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

De samengestelde zin.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Visual Knowledge Building
Een vrouw vergezelt haar man naar de dokter.
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Psalm Een pelgrimslied. Ik sla mijn ogen op naar de bergen,
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Van uitleggen leer je het meest
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Gemaakt door Mike van Doorn
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Macbeth Door: Mike Testroote.
Goede doel 2013 Boeken voor Zuid-Afrika. Hier ligt Zuid-Afrika Hier ligt Nederland.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Woord van Leven Mei 2010.
Woord Van Leven Maart 2014.
Krantenbeurt Van Ploon Vrijdag 28 oktober 2011
Het socialisme Paragraaf 7..
KOMMAGEBRUIK.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Genesis Genesis Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik.
…..overrompeld door verdriet
Godsdienst 1 1.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Woord van Leven Februari
GOED NIEUWS.
DE KRACHT DIE IN ONS WERKT. Romeinen 1:16 16 Ik schaam mij niet voor dit goede nieuws. Het is immers door de kracht van God het middel waardoor mensen.
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Project Management Fails
Formulier om het heilig avondmaal te vieren (4)
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Woord van Leven Juli 2014.
Wegwijzer naar Jezus Handelingen 8:26-40
Stappenplan Samenvatten
Uitleg persoonsvorm (pv)
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
Verslaving.
Stage: Basisschool de Klingerberg
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Hij,ze,hem,haar,zijn,deze,dit,die,dat
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom Zondag 30 augustus 2015
DE BERGREDE WELKOM. Psalm 1: 1  Welzalig wie niet volgt der bozen raad,  niet op wet der goddelozen staat,  wie ook niet zit waar spotters samenscholen,
DE BERGREDE (3) WELKOM.
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Lezen: doe het goed voor
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Spring in het diepe!.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
In deze dienst zal Ds. J. Kruidhof voorgaan Na de zegen zingen we Gz. 162: 1, 4 Schriftlezing: Gen. 25: 27 – 34 Gen. 27: 41 – 45 Hosea 12: 4 – 7 Tekst:
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Meervoudige intelligentie
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Ouderavond klas 1.
Transcript van de presentatie:

Jan Engelen & Nicole Goossens 13 oktober 2010 Woordenschat en Tekstbegrip Onderzoek op de basisschool

Overzicht workshop Deel 1: Woordenschat Tekstdekking Woordenschat uitbreiden Opdracht Deel 2: Tekstbegrip De rol van het lichaam Mentale voorstellingen tijdens het lezen Opdracht

Een stukje uit “De jager en de draak” Toen deed de man wat hem gezegd werd, en hij werd uitzonderlijk snugger. Thuisgekomen sprak hij tot zijn broers: “Hup jongens, span de paarden aan, we gaan een gouden schaal uit het bos halen!” Ze reden het woud in, maar toen ze een halve dag onderweg waren begonnen zijn broers van: “Sufferd, wat bezielt je eigenlijk om ons op zo'n onzinnige expeditie mee te nemen?” Eensklaps sprak een grote boom met ruisende stem: "Hier, onder mijn wortels, ligt de gouden schaal...” Von Löwis of Menar, A. (1979). Sprookjes uit Finland en Estland. Utrecht/Antwerpen: A.W. Bruna & Zoon.

De gevorderde lezer Een stukje uit “De jager en de draak” Toen deed de man wat hem gezegd werd, en hij werd uitzonderlijk snugger. Thuisgekomen sprak hij tot zijn broers: "Hup jongens, span de paarden aan, we gaan een gouden schaal uit het bos halen!" Ze reden het woud in, maar toen ze een halve dag onderweg waren begonnen zijn broers van: "Sufferd, wat bezielt je eigenlijk om ons op zo'n onzinnige expeditie mee te nemen?" Eensklaps sprak een grote boom met ruisende stem: "Hier, onder mijn wortels, ligt de gouden schaal...“ 81 woorden, 65 lemma’s, waarvan 3 onbekend: 95.5% bekend Von Löwis of Menar, A. (1979). Sprookjes uit Finland en Estland. Utrecht/Antwerpen: A.W. Bruna & Zoon.

De iets minder gevorderde lezer Een stukje uit “De jager en de draak” Toen deed de man wat hem gezegd werd, en hij werd uitzonderlijk snugger. Thuisgekomen sprak hij tot zijn broers: "Hup jongens, span de paarden aan, we gaan een gouden schaal uit het bos halen!" Ze reden het woud in, maar toen ze een halve dag onderweg waren begonnen zijn broers van: "Sufferd, wat bezielt je eigenlijk om ons op zo'n onzinnige expeditie mee te nemen?" Eensklaps sprak een grote boom met ruisende stem: "Hier, onder mijn wortels, ligt de gouden schaal...“ 81 woorden, 65 lemma’s, waarvan 10 onbekend: 84.6% bekend Von Löwis of Menar, A. (1979). Sprookjes uit Finland en Estland. Utrecht/Antwerpen: A.W. Bruna & Zoon.

Vraag Begrijpen de ‘gevorderde’ en ‘iets minder gevorderde’ lezers voldoende van voorgaande tekst?

Tekstdekking Welk percentage woorden van de tekst is bekend bij de lezer? Verschilt dus per persoon per tekst Wat is nu de vereiste minimale tekstdekking voor adequaat begrip?

Onderzoek naar Tekstdekking Onderzoek bij 175 kinderen uit groep 6 Verschil in woordenschatniveau Kinderen lazen 6 teksten die varieerden in moeilijkheidsgraad en maakten begripsvragen Adequaat begrip: 56% goed Tekstdekking per woordenschatniveaugroep per tekst berekend, daarna vereiste tekstdekking berekend voor elke lezer

Conclusie Een tekstdekking van 88.7% is gewenst om een tekst adequaat te kunnen begrijpen Heel veel woorden uit de tekst moeten bekend zijn bij een lezer, anders begrijpt deze de tekst niet!

Woordenschat Woordenschat belangrijk voor ontwikkeling! Mattheüs: 25:29 “Want wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft nog worden ontnomen.” De Nieuwe Bijbelvertaling (2007). Mattheüs 25. Haarlem: Nederlandse Bijbelgenootschap. Verkregen van

Woordenschat De vraag is hoe we woordenschat zo efficiënt mogelijk kunnen leren en vooral ONTHOUDEN En dan vooral voor kinderen met een laag woordenschatniveau

Hulp bij woordenschatverwerving Ophalen van woorden is beter dan de woorden nog een keer lezen Afwisselen van ophalen en bestuderen wellicht nog beter Onderzoek bij het leren van woorden Ophalen: kris – Bestuderen: kris – mes

Resultaten kinderen met lager woordenschatniveau Percentage woorden dat de kinderen minder weten na een week Studeren: 14.7% Testen: 4.7% Studeren/Testen: 3.3%

Conclusie Ophalen van lesstof helpt bij het leren van woorden Ophalen van lesstof kost meer moeite, waardoor de stof beter onthouden wordt op de lange termijn Dit noemen we ook wel het Testing Effect: testen is niet het doel, maar het middel Vooral voor kinderen die minder goed zijn in woordenschat heel nuttig!

Vraag en Opdracht Gebruikt u het effectief ophalen van lesstof al in de klas? Bedenk met uw buurman/buurvrouw een manier waarop u deze manier van lesstof ophalen zou kunnen gebruiken in de klas

Begrijpen

Lijkt struinen meer op wandelen of op slenteren?

“struinen”

Embodied Cognition Cognitie is verankerd in actie en perceptie Tijdens taalbegrip zijn sensorische en motorische systemen actief

Begrijpend Lezen Het ‘voor je zien’ van de situatie is belangrijk bij tekstbegrip Activeren kinderen een mentale voorstelling tijdens het lezen? Onderzocht met plaatjesherkenningstaak

Methode “Luuk zag het ei in de koekenpan”

Methode “Luuk zag het ei in de koekenpan”

Methode “Luuk zag het ei in de koekenpan” “Luuk zag het ei in de doos”

Methode “Luuk zag het ei in de koekenpan” “Luuk zag het ei in de doos”

Methode “Luuk zag het ei in de koekenpan” werd dit voorwerp genoemd in de zin? “Luuk zag het ei in de doos” werd dit voorwerp genoemd in de zin?

Methode “Luuk zag het ei in de koekenpan” werd dit voorwerp genoemd in de zin? “Luuk zag het ei in de doos” werd dit voorwerp genoemd in de zin? Voorspelling: snelle reactie

Methode “Luuk zag het ei in de koekenpan” werd dit voorwerp genoemd in de zin? “Luuk zag het ei in de doos” werd dit voorwerp genoemd in de zin? Voorspelling: snelle reactie Voorspelling: langzame reactie

Methode “Tom zag de spijker in de muur” werd dit voorwerp genoemd in de zin? “Tom zag de spijker in de vloer” werd dit voorwerp genoemd in de zin? Voorspelling: snelle reactie Voorspelling: langzame reactie

Resultaten (luisterzinnen) kloppend niet-kloppend

Resultaten (leeszinnen) kloppendniet- kloppend niet- kloppend zwakke lezerssterke lezers

Resultaten (leeszinnen) kloppendniet- kloppend niet- kloppend zwakke lezerssterke lezers

Conclusies Kinderen leiden de vorm en oriëntatie van voorwerpen af uit de zin Bewijs voor de rol van perceptuele systemen tijdens taalbegrip Ze kunnen het, maar doen ze het ook altijd uit zichzelf?

Vraag en opdracht Doet u actief een beroep op het voorstellingsvermogen van leerlingen tijdens begrijpend lezen?

Vraag en opdracht Doet u actief een beroep op het voorstellingsvermogen van leerlingen tijdens begrijpend lezen?

Bedankt voor uw aandacht! Vragen? Onze gegevens: Nicole GoossensJan Engelen