Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Individuele loopbaanbegeleiding
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Al doende leren training docenten
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Kennis verbreden en verdiepen
Een leesstrategie: toepassing
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
vakdidactiek pedagogiek
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Psychomotorische taxonomie
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Mysterie: Moord op de Romanovs
Oefening met atlas en kaarten
Activerende werkvormen
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Module 6; didactisch handelen
Praktijk Opleiders Cursus
De juiste route naar het juiste doel
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Financiële zelfredzaamheid
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Welkom.
Gesprekstechnieken Les 1.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
LEZEN.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015

Actief- en samenwerkend leren Thema 2

Inhoud bijeenkomst Welkom Vragen over hoofdstuk 1 en 9? Activerende instructie Intro Actief - en samenwerkend leren Leertaak 2 deel 1 Afsluiting 4

doelstellingen van de bijeenkomst De student : kan uitleg geven over VAD 2, deel 1 kan feedback geven en feedback ontvangen op VAD 2, deel 1 heeft een planning voor VAD 2 kan uitleggen wat wordt bedoeld met actief leren

Ebbens Hoofdstuk 1 en 9. Vragen?

Activerende instructie lees de tekst door haal er 3 punten uit die je al wel doet haal er 3 punten uit die meer aandacht behoeven uitwisselen met je buur 15 min. 7

Leren Wat is Leren? Wat is de relatie van de theorie over leren met vakdidactiek, leertaak 2?

Wat is Actief Leren? DDU: Wie moet actief zijn en waarom? Hoe ziet dat “actief leren” eruit volgens jou?

Verschillende niveaus van leeractiviteiten Ebbens & Ettekoven Onthouden (reproductie) definiëren, opnoemen, lezen, vertellen, aanwijzen Begrijpen (in eigen woorden weergeven) samenvatten, verdedigen, aangeven (in eigen woorden) Integreren (verbinden van nieuwe kennis aan bestaande kennis) vergelijken, analyseren, aantonen, voorspellen Creatief toepassen (toepassen van kennis in nieuwe situaties) ontwerpen, concluderen, keuzes beargumenteren Bloom/Krathwohl: onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren creëren

Voorbeeld van Activeren beeldsamenvattinghttp:// Overleg in 2-tal 1.Wat zijn de leeractiviteiten die door de leerlingen worden uitgevoerd? Wat valt jullie op? 2.Hoe en waar zou je deze werkvorm kunnen inzetten? 3.Waarom zou je kiezen voor deze werkvorm? Onderbouw je antwoord op grond van de theorie over leren. Plenaire uitwisseling 11

feedback VAD 2, deel 1 in drietallen: geef uitleg over je opzet van deel 1 de anderen geven feedback volgens de volgende stappen: 1.Geef een oordeel (complimenten) 2.Geef suggesties voor verbetering 3.Geef uitleg / een verklaring van punt 1 en 2 4.Refereer aan de bijbehorende theorie Klaar: maak een planning en bespreek deze

Doelen bereikt? De student : kan uitleg geven over VAD 2, deel 1 kan feedback geven en feedback ontvangen op VAD 2, deel 1 heeft een planning voor VAD 2 kan uitleggen wat wordt bedoeld met actief leren

Tot slot ende-werkvormen.pdf/ ende-werkvormen.pdf/ Voorbeelden van activerende werkvormen Huiswerk: zie Wiki