Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015
Actief- en samenwerkend leren Thema 2
Inhoud bijeenkomst Welkom Vragen over hoofdstuk 1 en 9? Activerende instructie Intro Actief - en samenwerkend leren Leertaak 2 deel 1 Afsluiting 4
doelstellingen van de bijeenkomst De student : kan uitleg geven over VAD 2, deel 1 kan feedback geven en feedback ontvangen op VAD 2, deel 1 heeft een planning voor VAD 2 kan uitleggen wat wordt bedoeld met actief leren
Ebbens Hoofdstuk 1 en 9. Vragen?
Activerende instructie lees de tekst door haal er 3 punten uit die je al wel doet haal er 3 punten uit die meer aandacht behoeven uitwisselen met je buur 15 min. 7
Leren Wat is Leren? Wat is de relatie van de theorie over leren met vakdidactiek, leertaak 2?
Wat is Actief Leren? DDU: Wie moet actief zijn en waarom? Hoe ziet dat “actief leren” eruit volgens jou?
Verschillende niveaus van leeractiviteiten Ebbens & Ettekoven Onthouden (reproductie) definiëren, opnoemen, lezen, vertellen, aanwijzen Begrijpen (in eigen woorden weergeven) samenvatten, verdedigen, aangeven (in eigen woorden) Integreren (verbinden van nieuwe kennis aan bestaande kennis) vergelijken, analyseren, aantonen, voorspellen Creatief toepassen (toepassen van kennis in nieuwe situaties) ontwerpen, concluderen, keuzes beargumenteren Bloom/Krathwohl: onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren creëren
Voorbeeld van Activeren beeldsamenvattinghttp:// Overleg in 2-tal 1.Wat zijn de leeractiviteiten die door de leerlingen worden uitgevoerd? Wat valt jullie op? 2.Hoe en waar zou je deze werkvorm kunnen inzetten? 3.Waarom zou je kiezen voor deze werkvorm? Onderbouw je antwoord op grond van de theorie over leren. Plenaire uitwisseling 11
feedback VAD 2, deel 1 in drietallen: geef uitleg over je opzet van deel 1 de anderen geven feedback volgens de volgende stappen: 1.Geef een oordeel (complimenten) 2.Geef suggesties voor verbetering 3.Geef uitleg / een verklaring van punt 1 en 2 4.Refereer aan de bijbehorende theorie Klaar: maak een planning en bespreek deze
Doelen bereikt? De student : kan uitleg geven over VAD 2, deel 1 kan feedback geven en feedback ontvangen op VAD 2, deel 1 heeft een planning voor VAD 2 kan uitleggen wat wordt bedoeld met actief leren
Tot slot ende-werkvormen.pdf/ ende-werkvormen.pdf/ Voorbeelden van activerende werkvormen Huiswerk: zie Wiki