Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Starten met een doorlopende leerlijn taal
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Inhaalslag
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
De 10e editie havo-vwo OB.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Op naar…
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Naar het Voortgezet Onderwijs Naar het Voortgezet Onderwijs
Programma Inleiding Een stukje geschiedenis
Welkom op de ouderavond klas 2. Programma  Welkom  Mededelingen  Kwaliteit op de Boni  Spaans en Dienstverlening & Commercie  Programma mentoren.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Reken- en taalconferentie Leeuwarden 17 februari 2011 Jaco Bron.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
SPEL REFERENTIENIVEAUS Jaco Bron November Referentieniveaus zijn beschrijvingen van gewenste beheersingsniveaus van basiskennis en vaardigheden.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Inhaalslag start Het onderwijssysteem is goed! Maar er is zorg over het reken- en taalonderwijs. Achtergrond.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Eindtoets basisonderwijs ROUTE 8 Digitale eindtoets door het ministerie erkend. Adaptieve toets. Ieder kind doorloopt een eigen passende route van vragen.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
De eindtoets Eindtoets is verplicht.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
De rekenvaardige burger
Transcript van de presentatie:

Workshop referentieniveaus (SLO)

Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus Referentieniveaus taal Referentieniveaus rekenen

Nederland heeft een goed onderwijssysteem. Maar,.... er is zorg over het reken- en taalonderwijs.

 Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  de samenleving vraagt meer basiskennis taal en rekenen  bij internationale onderzoeken is een voorzichtige neerwaartse tendens zichtbaar  er is verlies van kennis en vaardigheden tijdens de (leer)loopbaan Waar komt die zorg vandaan?

het behoud en de uitbouw van kwaliteit het onvoldoende aansluiten van onderwijssectoren het onvoldoende beheersen van basiskennis en –vaardigheden taal en rekenen er is weinig (taal en) rekenen na de basisschool na de basisschool hebben taal en rekenen een andere inhoud er is te weinig onderhoud er zitten discontinuïteiten in het systeem Waar gaat die zorg over?

Zorg terecht? (NRC, juni 2007) (Volkskrant, augustus 2010)

Inspectie onderzoek naar sterke en zwakke scholen voor taal + rekenen Taalonderwijs: 12% taalzwakke scholen 70% gemiddeld presterende scholen 18% taalsterke scholen Rekenonderwijs : 23% rekenzwakke scholen 50% gemiddeld presterende scholen 27% rekensterke scholen

Expertgroep

onderzocht huidige situatie advies over gewenste situatie  niveau moet omhoog drempels geslecht Expertgroep referentieniveaus taal en rekenen

De referentieniveaus doen uitspraken over de gewenste niveaus van de leerlingen vier niveaus, met een fundamenteel niveau (F) en een streefniveau (S)

Opbouw referentieniveaus fundamentele niveaus en streefniveaus hoe onderdelen aansluiten te onderhouden kennis en vaardigheden te verdiepen kennis en vaardigheden

Voordelen van referentieniveaus efficiëntere en effectievere programma’s –het is duidelijker wat leerlingen moeten kennen en kunnen –de inhouden sluiten beter aan –er is één taal voor alle sectoren hiermee zijn (binnen opbrengstgericht werken) doelen te stellen houvast vervolgonderwijs –remediëring? –onderhoud? –uitbouw? vernieuwd handvat voor taal- en rekenbeleid

fundamenteelniveau 1F -einde basisonderwijs -toe leiding naar bb en kb van vmbo. streefniveau 1S -einde basisonderwijs -toe leiding naar theoretische of gemengde leerweg vmbo en voor havo/vwo. fundamenteelniveau 2F -einde vmbo bb en kb -wat je als burger moet kunnen in de maatschappij. toewijzing sectoren volgens Expertgroep

Toewijzing aan onderwijstypen door overheid Taal 1F en 1S: primair onderwijs en speciaal onderwijs 2F: mbo 1, 2, 3, vmbo 3 F: mbo 4, havo 4F: vwo Rekenen 1F en 1S: Primair en speciaal onderwijs 2F: mbo 1, 2, 3, vmbo 3F: mbo 4, havo, vwo

DE WET augustus 2010 wet referentieniveaus vervolgens uitwerking in sectorale regelgeving schooljaar eerste afname rekentoets vo en nieuw examen Nederlands

Consequenties van wetgeving voor po en so toewijzing referentieniveaus 1F en 1S op termijn moeten scholen aan de hand van referentieniveaus objectieve en valide informatie verschaffen over leerling- prestaties informatie op basis van geijkte toetsen

leerlijnen, tussendoelen, leerlingvolgsystemen en toetsen worden afgestemd op referentieniveaus uitgevers maken additioneel materiaal en leeswijzers op basis van referentieniveaus hulp en ondersteuning via verschillende steunpunten Wat gaat u verder merken van de referentieniveaus?

Referentieniveaus taal en rekenen

Taal

Opbouw referentieniveaus taal de 4 fundamentele niveaus zijn cumulatief met een opklimmende moeilijkheidsgraad elk fundamenteel niveau omvat het voorgaande niveau voor het behaalde fundamentele niveau is het volgende niveau het streefniveau

Taaldomeinen Mondelinge taalvaardigheid (gesprekken, spreken en luisteren) Leesvaardigheid (zakelijke teksten en fictionele, narratieve en literaire teksten) Schrijfvaardigheid Begrippenlijst en taalverzorging

Opbouw taaldomeinen Algemene beschrijving van het niveau Taken Kenmerken van de taakuitvoering

voorbeeld van één domein

vervolg voorbeeld van één domein

Uitwerkingen

1F/1S Schrijven primair onderwijs Home > Referentieniveaus > voorbeelden > Schrijven po > 1F/1S Schrijven

Leerstoflijnen schrijven beschreven

Rekenen

Opbouw referentieniveaus rekenen twee kwaliteiten –fundamentele kwaliteiten (meer toepassingsgericht) –streefkwaliteiten (voorbereiding abstracte wiskunde) elke kwaliteit (fundamenteel en streef) heeft drie niveaus geen 4 e niveau rekenen: dat is wiskunde

Rekendomeinen Getallen Verhoudingen Meten en meetkunde Verbanden

Getrapte indeling: A.Notatie, taal, betekenis B.Met elkaar in verband brengen C.Gebruiken Drie soorten ‘weten’ Paraat hebben Functioneel gebruiken Weten waarom Opbouw domeinen rekenen?

voorbeeld van één domein

1F en ook: - Moeilijkere getallen - Complexere situaties - Abstracter/formeler 1. Getallen

Uitwerkingen

Referentieniveaus verbeeld

1F/1S verbanden primair onderwijs

actuele informatie voor alle sectoren over de referentieniveaus. U kunt zich daar abonneren op nieuwsbrief. specifieke informatie taal en rekenen voor primair onderwijs. beleidsinformatie over taal en rekenen. Meer informatie?