Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Realisatie kindcentrum
Presentatie gemeente Beek
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Pastoraal op school.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Krimpen met perspectief
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
De Regionale Educatieve Agenda
REA en kleine gemeenten
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
De Almeerse ontwikkeling Integratie; kansen en bedreigingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
NME: kiezen, leren, meedoen
Dorpen in verandering Basisonderwijs en kinderopvang 8 oktober 2012 Marleen Vermeer.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Presentatie landelijk pedagogencongres “Ontmoeten en verbinden” 23 januari 2013.
Even voorstellen Anja Hol
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Exploitatie mfa’s Dan pas de H-vraag:
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
OBS De Poolster | 2 februari 2015
Voor àlle kinderen ……. IKC en ondersteuningstructuur
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
IKC ontwikkeling in de praktijk Presikhaaf West, Arnhem
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
IKC Klarendal.
KINDCENTRA 2020 December Kindcentra 2020 – de start o Signalen …. vanuit kopgroepen wethouders, kinderopvang en onderwijs o Het moet anders voor.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
Krimp als kans… omdat we samenwerken!
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
bij kwaliteit en outcome
Kindcentrum 2020 in een nieuw gebouw…….
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
IKC Merweplein Elly van de Wetering september 2018 Bert-Jan Kollmer.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Presentatie Inspectie - Bezoek
Transcript van de presentatie:

Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders

De wereld beweegt… 1Maatschappelijke ontwikkelingen: over de grenzen van de schoolMaatschappelijke ontwikkelingen: over de grenzen van de school 2Onderwijs in relatie tot opvang, zorg…Onderwijs in relatie tot opvang, zorg… 3Strategische keuzes van bestuurdersStrategische keuzes van bestuurder 4Rol van de bestuurderRol van de bestuurder 5Samenwerking met ketenpartnersSamenwerking met ketenpartners

Maatschappelijke ontwikkelingen over de grenzen van de school Feiten: Vergrijzing Combi zorg arbeid taalachterstand Groei opvang: 92% op kdo/psz van 3 jarigen 55 % 0-2 jarigen naar kdo 17% 4-12 jarigen naar bso(groeimarkt)

Maatschappelijke ontwikkelingen: over de grenzen van de school Recente adviezen: Dutch Design Dutch Design – Taskforce kinderopvang/onderwijs In 10 jaar naar de top – PO Raad Naar een nieuwe kleuterperiode in het baoNaar een nieuwe kleuterperiode in het bao – Onderwijsraad Samenbrengen van voorzieningen richting een doorgaande lijn.

De wereld beweegt… 1Maatschappelijke ontwikkelingen: over de grenzen van de schoolMaatschappelijke ontwikkelingen: over de grenzen van de school 2Onderwijs in relatie tot opvang, zorg…Onderwijs in relatie tot opvang, zorg… 3Strategische keuzes van bestuurdersStrategische keuzes van bestuurder 4Rol van de bestuurderRol van de bestuurder 5Samenwerking met ketenpartnersSamenwerking met ketenpartners

Onderwijs in relatie tot opvang, zorg… Bestuurders aan het woord: De behoeften van potentiële ouders in de wijk moet leidend zijn voor het aanbod, de inrichting en de organisatie (Jan van der Heijden, QLIQ) Je kunt niet op iedere plek een voorziening 0-12 realiseren; dan moet je een netwerk van voorzieningen bouwen (Sjaak Scholten, Archipelscholen) Een mens leert niet verkokerd in systemen en vakken, het vraagt om een doorlopende lijn van (Jan Timmers, Signum ‘s-Hertogenbosch)

Onderwijs in relatie tot opvang en zorg… Bestuurders aan het woord: Belangrijk is de ondernemingszin van schoolbesturen. Wanneer scholen willen investeren in de ontwikkeling van onderwijs, opvang en ontspanning dan investeren we daarin, samen met de kinderopvangorganisatie (Peter Jonkers, PRIMO Schiedam) Geen onderscheid, één centrum voor kinderen, vanuit een visie op onderwijs en opvang (Jan van der Heijden, QLIQ Helmond)

De belangrijkste thema’s De bestuurders stellen een aantal thema’s in de relatie onderwijs, opvang en zorg centraal: onderwijs basiselement is verplichte kost arrangementen voor kinderen een mix van activiteiten Talentontwikkeling in brede zin, niet alleen taal.nieuwe relaties met ouders partner in de ontwikkeling van kinderen pedagogisch en didactisch concept noodzakelijk lokaal maatwerk Er is niet één concept Er is niet één oplossing Er zijn veel mogelijkheden

Wensbeeld Bestuurders delen met elkaar het volgende toekomstbeeld: één organisatie waarin onderwijs en alle vormen van opvang worden ondergebracht kwaliteit leveren voor ouders en kinderen door verschillende arrangementen te bieden

De wereld beweegt… 1Maatschappelijke ontwikkelingen: over de grenzen van de schoolMaatschappelijke ontwikkelingen: over de grenzen van de school 2Onderwijs in relatie tot opvang, zorg…Onderwijs in relatie tot opvang, zorg… 3Strategische keuzes van bestuurdersStrategische keuzes van bestuurder 4Rol van de bestuurderRol van de bestuurder 5Samenwerking met ketenpartnersSamenwerking met ketenpartners

Strategische keuzes van bestuurders De school heeft een brede maatschappelijk opdracht te vervullen -Onderwijs en opvang worden in één organisatie ondergebracht -Nieuwbouw of verbouw zijn momenten om de toekomstbeelden waar te maken -Door terugloop van leerlingenaantallen zijn nieuwe vormen van kindcentra nodig -Relatie ouders verandert ivm de ontwikkeling van kindcentra -VVE groeit door naar een totaalaanbod voor 0-13 Bij dit alles geldt het adagium: STEEK JE NEK UIT Realiseren van de 5 sterrenschool: Je loopt over een brug die nog gebouwd moet worden (Elly Marwitz, Leerplein 055)

Strategische keuzes van de bestuurder Onderwijs neemt in de ontwikkelingen het initiatief De keuze van ketenpartners afhankelijk van lopende afspraken of strategisch perspectief Lokale situatie scholen sterk bepalend voor de vorm die wordt gekozen

De wereld beweegt… 1Maatschappelijke ontwikkelingen: over de grenzen van de schoolMaatschappelijke ontwikkelingen: over de grenzen van de school 2Onderwijs in relatie tot opvang, zorg…Onderwijs in relatie tot opvang, zorg… 3Strategische keuzes van bestuurdersStrategische keuzes van bestuurder 4Rol van de bestuurderRol van de bestuurder 5Samenwerking met ketenpartnersSamenwerking met ketenpartners

Rol van de bestuurder Drie dominante rolopvattingen komen naar voren: -de vernieuwer (lef, durf, vooroplopen) -de ondernemer (aanbod creëert vraag) -de bouwer (van klein naar groot, olievlek) Archipel wil voorop lopen en nadenken over een integraal kindcentrum (Sjaak Scholten, Archipelscholen, Zutphen) Durf te pionieren: we zijn de eerste met de 5 sterren van een sterrenschool (Elly Marwitz, Leerplein 055 Apeldoorn0 Een voorbeeld neerzetten, een nieuwe indeling van de dag met meer mogelijkheden (Frans van den Hoogen, SKOGU Uden) Kansen zien en kansen grijpen, dat is pedagogisch ondernemerschap (Jan Timmers, Signum ‘s- Hertogenbosch ) Wezenlijke veranderingen vinden plaats aan de basis. Door te starten met een smalle variant borgen we de samenwerking (Louis Peeter, SCOS Raalte)

De wereld beweegt… Op de website vind u het achtergrondartikel ‘De wereld beweegt…’ Met dank aan: Peter Jonkers, PRIMO Schiedam Elly Marwitz, Leerplein O55 Apeldoorn Louis Peeters, SCOS Raalte Sjaak Scholten, Archipelscholen, Zutphen Jan Timmers, Signum ‘s-Hertogenbosch Jan Van der Heijden, QLIQ Helmond Frans Van den Hoogen, SKOGU Uden

De wereld beweegt… 1Maatschappelijke ontwikkelingen: over de grenzen van de schoolMaatschappelijke ontwikkelingen: over de grenzen van de school 2Onderwijs in relatie tot opvang, zorg…Onderwijs in relatie tot opvang, zorg… 3Strategische keuzes van bestuurdersStrategische keuzes van bestuurder 4Rol van de bestuurderRol van de bestuurder 5Samenwerking met ketenpartnersSamenwerking met ketenpartners