© COCP / juni 2006 1 COCP anno 2006 Minisymposium ter gelegenheid van de herziene handleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Workshop: Als je op of uit valt of juist niet…. Wat komt aan de orde: 1.De realiteit van de GHS 2.Aanstaande ontwikkelingen 3.Vragen en/of opmerkingen.
Informatieavond 22 april 2013
Informatieavond bouwplan “Venus” Herveld
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Methodisch begeleiden
Kennismaking Organisatie:
Monitoringrapport Laat zien! wat we hebben gedaan Stand van zaken
UMCU Centrale BioBank: Hoe verder
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Door: Mirjam Blumenthal
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Marktonderzoek als proces
ZW : trillingen 6 WW.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Psychologische behandeling van depressie na een beroerte
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Implementatie Normblad 8002
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Bevindingen onderzoek inzetproces. Doel van het onderzoek Komen tot een beschrijving van het inzetproces van het onderwijzend personeel dat voldoet aan.
Stichting Leergeld Zoetermeer Kennismakingsbijeenkomst CvA bij Kamer van Koophandel Dinsdag 12 juni 2007.
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Week van de intern begeleider
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Methodiek: Plancyclus
Mascha Kamphuis, Kenniskring JGZ, 9 febr 09 (mede namens Margreet Wagenaar, Nen Heerdink, Annelies Broerse en Margot Fleuren) JGZ richtlijn sec prev kindermishandeling.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Logopedie op VVE peuterspeelzalen Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
“Het is in mijn lage rug geschoten” Evaluatie Vice Versa 9 maart 2016 MP 18 maart 2016.
Werkgroepen Welke, wat, wie Welke Domeinomschrijving en Beroeps Competentie Profiel Domeinomschrijving en Beroeps Competentie Profiel Klankbordgroep.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Woonservice gebieden Resultaten Enquête Door Mark Paalman.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Integrale samenwerking tussen school, revalidatie en ouders
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Functieniveaumatrix Waarom? Hoe? Planning Juni Juli Aug Sept Okt Nov
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

© COCP / juni COCP anno 2006 Minisymposium ter gelegenheid van de herziene handleiding

© COCP / juni COCP Communicatieve Ontwikkeling niet-sprekende kinderen en hun Communicatiepartners

© COCP / juni Het COCP-programma Kinderen leren communiceren in alledaagse situaties waarin ze samen met anderen dingen doen doeltreffend efficiënt sociaal aanvaardbaar

© COCP / juni Wat is daarvoor nodig? Toegang tot communicatie mogelijkheden voor het kind om zich te uiten (communicatievormen, hulpmiddelen) Gelegenheid tot communicatie communicatiepartners scheppen kansen voor het kind om zich te uiten

© COCP / juni Communicatiegroep groepsleiding leerkrachten assistent fysiotherapeut ergotherapeut logopedist ouders grootouders buren/vrienden ooms/tantes oppas communicatie groep interventieteam orthopedagoog logopedist ergotherapeut

© COCP / juni COCP-programma Onderzoek Stap 1 Achtergrondinformatie Stap 2 Onderzoek kind Stap 3 Observaties interactie Uitvoering Stap 6 Uitvoering interventie Evaluatie Stap 7 Evaluatie Doel en plan Stap 4 Interventiedoel Stap 5 Interventieplan

© COCP / juni Tien partnerstrategieën om communicatie bij het kind uit te lokken om communicatie voor het kind gemakkelijker te maken

© COCP / juni Geniet van de communicatie!

© COCP / juni Het COCP-programma Handleiding en materiaal Margriet Heim Vera Jonker Marjan Veen

© COCP / juni Tweede geheel herziene druk!  hoe kwamen de wijzigingen tot stand? organisatie project werkwijze  wat zijn de belangrijkste wijzigingen? intermezzo’s

© COCP / juni Projectgroep Heliomare Marjan Veen Vera Jonker Angélique Levy SCO-Kohnstamm Instituut, UvA Margriet Heim

© COCP / juni Klankbordgroep Jan van den Burg, orthopedagoog Maartenskliniek Karin Verhey, logopedist Trappenberg Lieke van de Wiel, ergotherapeut Sophiastichting José de Jong, manager RC Leijpark Esther Parriger, taalkundig onderzoeker UvA Peter de Koning, kinderrevalidatiearts Heliomare

© COCP / juni Instellingen Beatrixoord De Trappenberg Heliomare Het Roessingh Beetsterzwaag RC Leijpark Sophia Revalidatie Delft St. Maartenskliniek SRL, Franciscusoord Stichting Zonhove Vragenlijsten Bezoeken: juli tot en met september 2005

© COCP / juni respondenten vragenlijst logopedisten7 ergotherapeuten7 orthopedagogen6 logopedist en ergotherapeut1 logopedist en orthopedagoog1 logopedist, ergotherapeut en orthopedagoog1

© COCP / juni Vragenlijst 1 Algemene vragen:  wanneer gestart met COCP?  hoeveel kinderen tot nu toe?  hoeveel cycli per kind?  COCP-capaciteit?  hoe zijn mensen opgeleid?  vergoeding geregeld?

© COCP / juni startaantal kinderenaantal cyclicapaciteit Heliomare Sophia Delft199310> 22 Zonhove Maartenskliniek Beatrixoord Beetsterzwaag Trappenberg Leijpark Roessingh Franciscus totaal13744

© COCP / juni Vragenlijst Per onderdeel uit de handleiding (informatieve teksten, richtlijnen, procedures, schema’s, formulieren): rapportcijfer voor totaaloordeel: belang, zinvolheid, duidelijkheid, uitgebreidheid en effectiviteit

© COCP / juni Top tien COCP-onderdelen 1tekst tien partnerstrategieën8,123 2tekst communicatieve functies8,023 3tekst communicatievormen7,923 4schema communicatieve functies7,619 5schema communicatievormen7,619 6richtlijnen analyse video-opnames7,616 7richtlijnen test ontwikkelingsniveau7,510 8richtlijnen begeleidingsgesprekken7,516 9evaluatieformulier video-opnames7,518 10vragenlijsten communicatiepartners7,417

© COCP / juni Laagst gewaardeerde onderdelen 53overzicht evaluatie groepsbijeenkomst 26,39 54overzicht evaluatie vervolgbijeenkomsten6,310 55werkschema opbouw communicatiesysteem6,311 56actieplan opbouw communicatiesysteem6,311 57kwaliteitscontrole uitvoering COCP6,315 58schema kwaliteitscontrole6,316 59overzicht evaluatie groepsbijeenkomst thuis6,38 60evaluatie groepsbijeenkomst 2 in instelling6,112 61planningsschema COCP-kinderen6,117 62evaluatie groepsbijeenkomst thuis5,89

© COCP / juni Wijzigingen handleiding  inhoudelijke en organisatorische kern programma overeind  meer aandacht in voorbeelden voor kinderen met een laag verstandelijk niveau

© COCP / juni Wijzigingen: Handleiding als naslagwerk samenvattend overzicht eerste pagina duidelijke inhoudsopgave in schema’s hoofdstukvermelding bij paginanummers

© COCP / juni Wijzigingen: Terminologie en stroomlijning  eerste en volgende cycli: per activiteit één richtlijn en één formulier  terminologie: geen onderscheid meer tussen eerste, tweede, vervolgbijeenkomsten of tussen voorstel en verslag communicatiesysteem interventieplan = communicatieplan

© COCP / juni Nieuw: cd-rom in de handleiding

© COCP / juni Heel veel dank aan iedereen die heeft meegewerkt aan de totstandkoming van deze nieuwe handleiding!!