© COCP / juni COCP anno 2006 Minisymposium ter gelegenheid van de herziene handleiding
© COCP / juni COCP Communicatieve Ontwikkeling niet-sprekende kinderen en hun Communicatiepartners
© COCP / juni Het COCP-programma Kinderen leren communiceren in alledaagse situaties waarin ze samen met anderen dingen doen doeltreffend efficiënt sociaal aanvaardbaar
© COCP / juni Wat is daarvoor nodig? Toegang tot communicatie mogelijkheden voor het kind om zich te uiten (communicatievormen, hulpmiddelen) Gelegenheid tot communicatie communicatiepartners scheppen kansen voor het kind om zich te uiten
© COCP / juni Communicatiegroep groepsleiding leerkrachten assistent fysiotherapeut ergotherapeut logopedist ouders grootouders buren/vrienden ooms/tantes oppas communicatie groep interventieteam orthopedagoog logopedist ergotherapeut
© COCP / juni COCP-programma Onderzoek Stap 1 Achtergrondinformatie Stap 2 Onderzoek kind Stap 3 Observaties interactie Uitvoering Stap 6 Uitvoering interventie Evaluatie Stap 7 Evaluatie Doel en plan Stap 4 Interventiedoel Stap 5 Interventieplan
© COCP / juni Tien partnerstrategieën om communicatie bij het kind uit te lokken om communicatie voor het kind gemakkelijker te maken
© COCP / juni Geniet van de communicatie!
© COCP / juni Het COCP-programma Handleiding en materiaal Margriet Heim Vera Jonker Marjan Veen
© COCP / juni Tweede geheel herziene druk! hoe kwamen de wijzigingen tot stand? organisatie project werkwijze wat zijn de belangrijkste wijzigingen? intermezzo’s
© COCP / juni Projectgroep Heliomare Marjan Veen Vera Jonker Angélique Levy SCO-Kohnstamm Instituut, UvA Margriet Heim
© COCP / juni Klankbordgroep Jan van den Burg, orthopedagoog Maartenskliniek Karin Verhey, logopedist Trappenberg Lieke van de Wiel, ergotherapeut Sophiastichting José de Jong, manager RC Leijpark Esther Parriger, taalkundig onderzoeker UvA Peter de Koning, kinderrevalidatiearts Heliomare
© COCP / juni Instellingen Beatrixoord De Trappenberg Heliomare Het Roessingh Beetsterzwaag RC Leijpark Sophia Revalidatie Delft St. Maartenskliniek SRL, Franciscusoord Stichting Zonhove Vragenlijsten Bezoeken: juli tot en met september 2005
© COCP / juni respondenten vragenlijst logopedisten7 ergotherapeuten7 orthopedagogen6 logopedist en ergotherapeut1 logopedist en orthopedagoog1 logopedist, ergotherapeut en orthopedagoog1
© COCP / juni Vragenlijst 1 Algemene vragen: wanneer gestart met COCP? hoeveel kinderen tot nu toe? hoeveel cycli per kind? COCP-capaciteit? hoe zijn mensen opgeleid? vergoeding geregeld?
© COCP / juni startaantal kinderenaantal cyclicapaciteit Heliomare Sophia Delft199310> 22 Zonhove Maartenskliniek Beatrixoord Beetsterzwaag Trappenberg Leijpark Roessingh Franciscus totaal13744
© COCP / juni Vragenlijst Per onderdeel uit de handleiding (informatieve teksten, richtlijnen, procedures, schema’s, formulieren): rapportcijfer voor totaaloordeel: belang, zinvolheid, duidelijkheid, uitgebreidheid en effectiviteit
© COCP / juni Top tien COCP-onderdelen 1tekst tien partnerstrategieën8,123 2tekst communicatieve functies8,023 3tekst communicatievormen7,923 4schema communicatieve functies7,619 5schema communicatievormen7,619 6richtlijnen analyse video-opnames7,616 7richtlijnen test ontwikkelingsniveau7,510 8richtlijnen begeleidingsgesprekken7,516 9evaluatieformulier video-opnames7,518 10vragenlijsten communicatiepartners7,417
© COCP / juni Laagst gewaardeerde onderdelen 53overzicht evaluatie groepsbijeenkomst 26,39 54overzicht evaluatie vervolgbijeenkomsten6,310 55werkschema opbouw communicatiesysteem6,311 56actieplan opbouw communicatiesysteem6,311 57kwaliteitscontrole uitvoering COCP6,315 58schema kwaliteitscontrole6,316 59overzicht evaluatie groepsbijeenkomst thuis6,38 60evaluatie groepsbijeenkomst 2 in instelling6,112 61planningsschema COCP-kinderen6,117 62evaluatie groepsbijeenkomst thuis5,89
© COCP / juni Wijzigingen handleiding inhoudelijke en organisatorische kern programma overeind meer aandacht in voorbeelden voor kinderen met een laag verstandelijk niveau
© COCP / juni Wijzigingen: Handleiding als naslagwerk samenvattend overzicht eerste pagina duidelijke inhoudsopgave in schema’s hoofdstukvermelding bij paginanummers
© COCP / juni Wijzigingen: Terminologie en stroomlijning eerste en volgende cycli: per activiteit één richtlijn en één formulier terminologie: geen onderscheid meer tussen eerste, tweede, vervolgbijeenkomsten of tussen voorstel en verslag communicatiesysteem interventieplan = communicatieplan
© COCP / juni Nieuw: cd-rom in de handleiding
© COCP / juni Heel veel dank aan iedereen die heeft meegewerkt aan de totstandkoming van deze nieuwe handleiding!!