Planning sociale woonprojecten en bescheiden wonen Basiscursus lokaal woonbeleid 6 mei 2014 Jeroen Van Pottelberge.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basiscursus lokaal woonbeleid 08/02/2010 – 25/02/2010
Advertisements

Workshop 1 : Lokale vergunningscontext
RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Quickscan Ruimtelijke keuze voor wonen Wat hebben we in huis? Platform voor lokaal woonbeleid Regio Brugge-Oostende.
Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009.
Ruimtelijke ordening Oorzaak ruimtelijke problemen? DE OVERHEID
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
De uitdagingen voor 2008 en verder door dhr. Hubert Lyben, gedelegeerd bestuurder VMSW.
Overzicht relevante informatie voor sociaal wonen Vlaamse Wooncode.
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Planningsinstrumenten voor duurzamere strategische projecten leuven – 8 maart 2010 guy vloebergh omgeving cvba.
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV)
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
HET KENNIS- EN CONTACTFORUM ‘DISTRIBUTIEBELEID VOOR LOKALE BESTUREN’ Een initiatief in het kader van het project ‘Ondernemende en Ondernemingsvriendelijke.
Gemeente Herne Maakt het gemeentelijk woonbeleid verschil?
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING: lokaal woonbeleid anders bekeken? Hilde Van den Bosch – afdelingshoofd Afdeling Wonen WOONFORUM 20 maart 2009.
1 Decreet Grond- en Pandenbeleid: mogelijkheden en verplichtingen voor het lokale bestuur bij het woonbeleid Brugge, 26 november 2009 Pieter Van Vlaenderen.
Schematisch geresumeerd
Lokaal woonbeleid Woonoverleg-woonvisie
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
SOCIAAL HUREN IN VLAANDEREN Sien Winters. INLEIDING 1994: iedereen heeft recht op behoorlijke huisvesting 1997: recht opgenomen in Vlaamse Wooncode Sociale.
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan weekendverblijven, campings en woonwagenterreinen PRUP weekendverblijven, campings en residentiële woonwagenterreinen.
Handhavingsprogramma RO
Woonplatform 28 juni Woonplan – stand van zaken Een overzicht van de 87 concrete acties in uitvoering.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Wonen in Zuid-Oost-Vlaanderen Enkele kenmerken Informatievergadering Streekoverleg 5 maart 2015 Jeroen Van Pottelberge.
Wijzigingen van het Vrijstellingenbesluit stedenbouwkundige vergunningen VVSG RvB 2 september 2015 Xavier Buijs, hoofd dienst omgeving & stafmedewerker.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Ruimte voor bedrijvigheid in West-Vlaanderen Een stand van zaken 29 September 2015.
Passend toewijzen en woningwaarderingsstelsel II
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Betaalbaar en kwaliteitsvol wonen: een inleiding DuWoBo Transitiearena 19 oktober 2015 Sien Winters onderzoeksleider.
Gezamenlijke regie bij complexe zorg In relatie met ‘wonen’ Regiopodium 18 januari 2016.
Gemeente Zoeterwoude Aanzet woonvisie Bouwstenen voor nieuw beleid.
Deel II: Financiering van sociale woonprojecten. Overzicht van dit onderdeel 1.Wie realiseert sociaal wonen? 2.Financieringswijzen 3.Procedure om financiering.
ONTWERP Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan LENNIK Informatie- en toelichtingsvergadering 21/01/2012.
Inhoud  Waarom een dak isoleren?  De Vlaamse dakisolatienorm  Hoe kan men een dak isoleren?  Het Sociaal Dak isolatie Project (SDIP): Wat en voor.
Vlaams Parlement – 17 sept Vlaanderen moet plaats vinden voor nog eens huishoudens. Er wordt in de publieke opinie nu al geklaagd dat er.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
Lokaal woonoverleg Basiscursus Lokaal Woonbeleid 6 mei 2014 Hilde LUYTS Coördinator ondersteuning lokaal woonbeleid.
Toelichting Kennisgeving planMER i.f.v. het GRUP Regionaalstedelijk gebied Hasselt-Genk.
Wijkvergadering Zoersel Project woon – en zorgcentrum Zoersel Woensdag 29 april 2009.
Subsidieoverzicht voor Trage wegen 24/05/2016. PDPOIII subsidie voor trage wegenplan 2.subsidie naambordjes buurt- en voetwegen 3.subsidie.
Naar een versterkt recht op wonen Knelpunten en mogelijkheden voor een versterkt recht op wonen in de OCMW - praktijk.
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
Woonvisie Vastgesteld Gemeenteraad Bergen-NH Uitwerking Woonvisie Presentatie aan raad 17 maart 2016.
Sociaal wonen, woonkosten en betaalbaarheid Wat vertelt het Grote Woononderzoek 2013 ons over de betaalbaarheid in de sociale huur in Vlaanderen? Dr.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Kosten en lasten in de sociale huur
Leegstand en verwaarlozing in 2017
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
openbaar onderzoek van 20 juni tot en met 19 augustus 2014
Lokaal loket kinderopvang
Leegstand en verwaarlozing in 2017
Raadscommissie 8 mei mei 2014
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Vlabinvest: Wonen en Zorg
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Lokaal loket kinderopvang
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
PRUP Woonlagen Halle-Vilvoorde
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Planning sociale woonprojecten en bescheiden wonen Basiscursus lokaal woonbeleid 6 mei 2014 Jeroen Van Pottelberge

Proloog: sociaal wonen voor wie? Sociale huur: Geen eigen woning Inkomensgrens (2014, netto belastbaar inkomen) € (alleenstaande) € (gehandicapte) € € per persoon ten laste (overige) Opm.1: gebaseerd op onderste deciel inkomens uit arbeid Opm.2: bestaansminimum 9.808,37 € (alleenstaande)

Proloog: sociaal wonen voor wie? Sociale koop: Geen eigen woning Inkomensgrens (2014, netto belastbaar inkomen) € (alleenstaande) € (gehandicapte) € € per persoon te laste (overige) Opm.1: in kernsteden of Brusselse Rand +5% Opm.2: meer dan 85% aangiftes in VL onder €

Proloog: bescheiden wonen voor wie? Bescheiden wonen: = Omvangsbeperking: kavel max. 500m² eengezinswoning max. 550m³ appartement max. 240m³ (+ 50 m³ vanaf 3 slk.) ( niet cumulatief ) Doelstelling voor gewest (niet per gemeente)

Proloog: bescheiden wonen voor wie? Bescheiden wonen: Niet gereglementeerd maar reglementeerbaar: verkocht/verhuurd aan marktprijs, (maar inkomensgrenzen mogelijk) geen kwaliteitsnormen (maar normering mogelijk) vrije verkoop/verhuur (maar toewijzingsreglement mogelijk)

Overzicht namiddag Deel I: Grond- en pandenbeleid: Sociale woonprojecten (laten) opstarten + bescheiden wonen Deel II: Financiering Sociale woonprojecten realiseren

Deel I: Grond- en pandenbeleid

Decreet grond- en pandenbeleid In werking sinds 1 sept Introduceert voor lokaal woonbeleid:  nieuwe instrumenten  nieuwe doelstellingen “betaalbaar wonen” Opgelet: deel sociale last vernietigd! Decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid

Wat doet het decreet? 1.legt aantallen sociale woningen vast voor alle gemeenten = “bindend sociaal objectief” 2.laat de invulling open => opdracht voor gemeente 3.creëerde sociale woonprojecten in bouw- en verkavelingsprojecten – vernietigd 4.middelen om kansen voor wonen in kaart te brengen

Wat decreet doet = structuur Structuur: I.Wat is het bindend sociaal objectief? II.Voortgangstoetsen: hoe ver staat het? III.Nieuwe sociale projecten creëren 1.door verplicht actieprogramma 2.door aansnijding nieuwe gebieden 3.mogelijkheden in RUP’s en overige IV.Bescheiden wonen als last in projecten

I. Het bindend sociaal objectief 1.sociale huurwoningen 2.sociale koopwoningen 3.sociale kavels 4.bescheiden wonen

I. Bindend sociaal objectief Doelstelling voor Vlaanderen  sociale woningen  huurwoningen voor 2023  koopwoningen voor 2020  kavels voor 2020 = bindend sociaal objectief voor Vlaanderen

I. Bindend sociaal objectief Bindend sociaal objectief voor Vlaanderen = (meestal) proportioneel verdeeld naar het aantal huishoudens = bindend sociaal objectief voor provincies en gemeenten

I. Bindend sociaal objectief 1.Sociale huurwoningen Volledig verdeeld door formule decreet Regel = proportionele verdeling naar huishoudens Uitzondering:  gemeenten met > 9 % sociale huurwoningen: vrijgesteld van het sociaal objectief  gemeenten die 9 % zouden overschrijden: beperking tot 9 %  gemeenten < 3 % sociale huurwoningen: + inhaalbeweging

I. Bindend sociaal objectief Gemeenten met +9% sociale huur Hoeven geen extra huurwoningen te realiseren (geen of beperkt objectief huur) Maar: mogen het wel! Praktisch: sociaal woonbeleidsconvenant afsluiten (voorrang voor stedelijk gebied) NB: ook provincies mogen objectief optrekken (protocolakkoord)

I. Bindend sociaal objectief Gemeenten met < 3 % sociale huur inhaalbeweging bovenop (proportioneel) objectief voor 2025 proportioneel met huishoudens en achterstand sociale huur

I. Bindend sociaal objectief Basis = nulmeting decreet sociale huurwoningen SHM’s + SVK-woningen op aantal huishoudens op Verhouding huurwoningen/huishoudens = percentage sociale huur

I. Bindend sociaal objectief Lommel 496 huurwoningen (SHM’s) 19 SVK-woningen = 515 totaal, op huishoudens = 4,04 %  objectief geldt: 218 voor 2020  geen inhaalbeweging

I. Bindend sociaal objectief Kapellen 35 huurwoningen (SHM’s) 0 SVK-woningen = 35 totaal, op huishoudens = 0,32 %  objectief geldt: 177 voor 2020  + inhaalbeweging: 80 voor 2025 (ver onder 3 % + relatief veel huishoudens)

I. Bindend sociaal objectief Overzicht sociale huur Beleidsinformatie > Grond- en pandenbeleid > Sociaal Objectief (opgelet: lijst = actueel)

I. Bindend sociaal objectief Effect Vloedgolf? Druppel op een hete plaat?

I. Bindend sociaal objectief Wat is het effect in 2020? (prognose) Gemeenten boven 3 %:  zwakke gezinsverdunning: + ca. 1 % soc. huur  sterke gezinsverdunning: + ca. 0,85 % Gemeenten met inhaalbeweging:  zwakke gezinsverdunning: + max. 2,5 % soc. huur  sterke gezinsverdunning: + max. 2,2 %

I. Bindend sociaal objectief Absolute aantallen: titanenwerk Proportioneel: stelt weinig voor

I. Bindend sociaal objectief 2.Sociale koopwoningen en kavels Stappen: 1.decreet verdeelt koop en 1000 kavels over provincies (= proportioneel met huishoudens) 2.gemeenteraden maken voorstel voor verdeling  advies door lokaal woonoverleg  motivatie (context, behoefte, ruimtelijke overwegingen) 3.deputatie (provincie) beslist over verdeling (binnen verhoudingen steden en buitengebied RSV)

I. Bindend sociaal objectief Overzicht objectief koopwoningen Beleidsinformatie > Grond- en pandenbeleid > Sociaal Objectief (opgelet: lijst = actueel)

I. Bindend sociaal objectief Overzicht objectief sociale kavels Beleidsinformatie > Grond- en pandenbeleid > Sociaal Objectief (opgelet: lijst = actueel)

I. Bindend sociaal objectief Bescheiden wonen: Objectief 6000 bescheiden woningen van Te realiseren: in projecten met een last bescheiden wonen, of door huisvestingsmaatschappijen (geen gemeentelijke objectieven!)

I. Bindend sociaal objectief Bescheiden wonen reglementeren: Vlaamse regering: 1.Verhuring en verkoop regelen (enkel SHM’s) Gemeente: 2.Verordening Bescheiden Wonen 3.Reglement Bescheiden Wonen 4.Toewijzingsreglement Bescheiden Wonen

I. Bindend sociaal objectief Bescheiden wonen reglementeren: 1.Vlaamse regering: bescheiden huur (BVR 18 okt. 2013) inkomensgrens geen eigen woning toegewezen volgens inschrijvingsvolgorde (eventueel +gemeentelijk toewijzingsreglement) => enkel voor SHM’s => bescheiden koopwoningen niet geregeld

I. Bindend sociaal objectief Bescheiden wonen reglementeren: 1.Vlaamse regering: bescheiden huur (BVR 18 okt. 2013) Inkomensgrenzen (op 1 jan. 2014) : € (alleenstaande) € (gehandicapte) € (overige)

I. Bindend sociaal objectief Bescheiden wonen reglementeren: 2.Gemeente: Verordening Bescheiden Wonen Omvang verder inperken “Moduleren in functie van gezinsgrootte” - whatever Percentage in projecten verhogen Motieven om te verminderen (tot 10%) (voor alle actoren)

I. Bindend sociaal objectief Bescheiden wonen reglementeren: 3.Gemeente: Reglement Bescheiden Wonen Kwaliteitsnormen woningen en woonomgeving Verdeling over typologieën Kracht van verordening (voor alle actoren)

I. Bindend sociaal objectief Bescheiden wonen reglementeren: 4.Gemeente: toewijzingsregels Bescheiden Wonen gemeentelijk of intergemeentelijk vullen gewestelijke regels aan of wijken ervan af noodzaak onderbouwen overleg met relevante actoren (enkel SHM’s, huur en koop)

I. Bindend sociaal objectief Bescheiden wonen reglementeren: Samenvatting voor privé-ontwikkeling Omvang inperken, aandeel in projecten verhogen of verlagen (verordening) Kwaliteitsnormen (reglement met kracht verordening) => Gemeente regelt

I. Bindend sociaal objectief Bescheiden wonen reglementeren: Samenvatting voor SHM’s: Omvang inperken (verordening) Kwaliteitsnormen (reglement met kracht verordening) Toewijzingsregels (reglement) gewest voorrang op gemeente

I. Bindend sociaal objectief Bescheiden wonen reglementeren: Extra voor SHM’s (Wooncode): max. 20% investeringsvolume per jaar Aparte boekhouding Koper/huurder zonder eigen woning Opbrengst mag naar sociaal wonen financieren

I. Bindend sociaal objectief Bescheiden wonen reglementeren: Voorbeelden: 4 verordeningen Aantal bescheiden woningen: Privé: onbekend SHM: nihil => Effecten afwachten…

II. Voortgangstoets 1.Wat 2.Voortgangstoets Voortgangstoets 2014

II. Voortgangstoets Stand objectief = voortgangstoets Elke 2 jaar Maatstaf: groeiritme Vlaanderen (2012 en 2014) groeipad objectief (later)

II. Voortgangstoets 2012 Voortgangstoets gemeenten volgden groeiritme 22 gemeenten “voldoende inspanningen” 156 gemeenten “onvoldoende inspanningen” Plan van aanpak opmaken (inspanningen en plannen) OK

II. Voortgangstoets 2012 Resultaten plan van aanpak: 126 gemeenten plan goedgekeurd 30 gemeenten begeleidingsoverleg Samenwerkingsovereenkomst Gemeente & sociale woonorganisatie (+ Vlaamse regering) OK

II. Voortgangstoets 2014 Voortgangstoets 2014 (toestand ) Wat telt mee? Alle realisaties + geplande projecten Gepland = meerjarenplanning bij VMSW Sinds Data van VMSW (enkele uitzonderingen)

II. Voortgangstoets 2014 Maatstaf Sociale huur 21,63% gerealiseerd, of 25,95% gerealiseerd + gepland Sociale koop 15,84% gerealiseerd + gepland

II. Voortgangstoets 2014 Beoordeling Volgt groeiritme OK Goedgekeurd plan van aanpak of begeleidingsovereenkomst = voldoende inspanningen Volgt groeiritme niet => plan van aanpak

II. Voortgangstoets 2014 Plan van aanpak Gronden SHM’s en Vlaamse besturen 2.Instrumenten aanwenden: “Geen strijdige normen” Actieprogramma gronden Vlaamse besturen Leegstandsregister geactualiseerd 2x per jaar woonoverleg: Doelgroepen Projectlocaties

III. Nieuwe projecten creëren 1.door gemeentelijk actieprogramma 2.door aansnijding nieuwe gebieden 3.door RUP’s en andere middelen

III. Nieuwe projecten creëren 1.Gemeentelijk actieprogramma = Gronden in handen van Vlaamse besturen A.Lijst Gronden oplijsten Wettelijk verplicht:  bouwgronden langs uitgeruste weg  kavels in verkaveling  Tip: bekijk ook binnengebieden en WUG Wettelijk mogelijk:  Gronden van semipublieke rechtspersonen  Tip: enkel indien gronden met bijzondere kans

III. Nieuwe projecten creëren 1.Gemeentelijk actieprogramma = Gronden in handen van Vlaamse besturen A. Lijst

III. Nieuwe projecten creëren Hoe gronden vinden?

III. Nieuwe projecten creëren Hoe vinden? ROP: rapport Register van onbebouwde percelen

III. Nieuwe projecten creëren Hoe vinden? ROP: rapport, detail Register van onbebouwde percelen

III. Nieuwe projecten creëren 1.Gemeentelijk actieprogramma = Gronden in handen van Vlaamse besturen B.Programma Selectie maken: 25% van de oppervlakte Initiatieven ( om gronden in te zetten voor sociaal wonen) Opgelet:  gemeente heeft geen dwangmiddelen  wél: VCRO art , §3: vergunning toetsen aan actieprogramma  (eventueel wel “dwang”: Vlaamse overheid na 2023)

III. Nieuwe projecten creëren 1.Gemeentelijk actieprogramma = Gronden in handen van Vlaamse besturen C.Praktisch Overleg met de besturen – regisseursrol Motivatoren:  Openbaar bestuur = openbaar belang (speculatieverbod)  Sociale ontwikkeling is kans, ook voor bestuur (geen confiscatie)

III. Nieuwe projecten creëren 1.Gemeentelijk actieprogramma = Gronden in handen van Vlaamse besturen C.Tip voor gevorderden: Bekijk ruimere omgeving

III. Nieuwe projecten creëren 1.Gemeentelijk actieprogramma = Gronden in handen van Vlaamse besturen C.Tip voor gevorderden: Bekijk ruimere omgeving

III. Nieuwe projecten creëren 2. Woonuitbreidingsgebieden (I) Sociale woonorganisaties krijgen steeds een vergunning indien aan woongebied grenzend Voorwaarden:  respect goede ruimtelijke ordening  geen overstromingsgebied  geen bouwverbod  geen speciale natuurbescherming

III. Nieuwe projecten creëren 2. Woonuitbreidingsgebieden (I) Sociale woonorganisaties: Principe: enkel voor sociale woningen Maar:  bescheiden wonen mogelijk  in resterende sociaal deel mag 20% middelgrote woningen/kavels middelgrote woning = max. 650 m³ middelgrote kavel = 650 m²

III. Nieuwe projecten creëren 2. Woonuitbreidingsgebieden (I) Sociale woonorganisaties: => Mogelijk project in woonuitbreidingsgebied:  20% bescheiden  16% middelgroot  64% sociaal (huur/koop)  min. 1/3 huur = 22%  max 2/3 koop = 42% geen inkomensvoorwaarde

III. Nieuwe projecten creëren 2. Woonuitbreidingsgebieden (II) Andere actoren enkel indien: akkoord van de Deputatie Deputatie vraagt advies: gemeentelijk “ja” is noodzakelijk gemeente maakt binnen het jaar een voorontwerp RUP Tip: = sterke onderhandelingsbasis voor visie

III. Nieuwe projecten creëren Achtergrond Arrest Vernietigde sociale last in vergunningen en plannen Ingreep in privérechten: => motivering nodig => Ingreep moet evenredig zijn met doel 3. Sociaal wonen in Ruimtelijke Uitvoeringsplannen – Omzendbrief RWO/2014/1

III. Nieuwe projecten creëren 3. Sociaal wonen in Ruimtelijke Uitvoeringsplannen – Omzendbrief RWO/2014/1 Voorschriften sociaal wonen mogelijk Voorwaarde 1: waarom is opleggen nodig? Noodzaak aantonen: Bindend sociaal objectief Tekort aan sociale woningen

III. Nieuwe projecten creëren 3. Sociaal wonen in Ruimtelijke Uitvoeringsplannen – Omzendbrief RWO/2014/1 Voorwaarde 2: kan het niet elders? Grondencheck sociale woonorganisaties en Vlaamse besturen geen reservegronden of niet ontwikkelbaar of gebrek aan spreiding => niet realiseerbaar zonder privégronden

III. Nieuwe projecten creëren 3. Sociaal wonen in Ruimtelijke Uitvoeringsplannen – Omzendbrief RWO/2014/1 Voorwaarde 3: is erover gepraat? Overleg met huisvestingsmaatschappijen en privé- eigenaars en ontwikkelaars Tip: overleg vanuit visie of plan vooraf = beleidslijn Reden: RUP zonder draagvlak = (vaak) dode letter

III. Nieuwe projecten creëren Waarom overleg? RUP zonder draagvlak = (vaak) dode letter!

III. Nieuwe projecten creëren 3. Sociaal wonen in Ruimtelijke Uitvoeringsplannen – Omzendbrief RWO/2014/1 Voorwaarde 4: goede voorschriften gebiedsspecifiek (specifieke zone afbakenen) evenredig (om aan nood te voldoen, niet meer) rechtszeker (duidelijk en uitvoerbaar) Rechtsbasis: art Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening “Er wordt rekening gehouden met de ruimtelijke draagkracht, de gevolgen voor het leefmilieu en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen”

III. Nieuwe projecten creëren 3. Sociaal wonen in Ruimtelijke Uitvoeringsplannen – Omzendbrief RWO/2014/1 Werk vooraf plan uit om het uit te voeren Instrumenten als: Overeenkomsten met privé-eigenaars, bijv. over: Verkoop Ontwikkeling Voorkooprecht …

III. Nieuwe projecten creëren 4. Grondposities verwerven = Strategische aankopen/bezittingen

III. Nieuwe projecten creëren 5. Onteigenen Kan door gemeente of OCMW of huisvestingsmij. Noodzaak en dringendheid aantonen:  wachtlijsten en wachttijden  bindend sociaal objectief  plek motiveren  gebrek aan andere mogelijkheden

III. Nieuwe projecten creëren 6. Vrije onderhandelingen bij vergunningen Gemeente met ontwikkelaar Overleg bij grote projecten meer en meer normaal => Sociaal wonen meenemen Rechtsbasis = art Vl. Codex Ruimtelijke Ordening Tip: grote en strategische projecten

III. Nieuwe projecten creëren Belangrijk bij alle maatregelen: Bemiddelingsrol opnemen bij projectontwikkeling Stem af met SHM of SVK overleg

III. Nieuwe projecten creëren Belangrijk bij alle maatregelen: Maak plan of visie transparant  in ruimtelijk structuurplan  in woonplan  in beleidsplan… = duidelijk voor iedereen en vooraf = argument bij onderhandelingen en bemiddeling visie

III. Nieuwe projecten creëren Forum voor visievorming: woonoverleg 1.Woonprojecten voor wie? 2.Waar bouwen? 3.Met wie?

Dendermonde Aalter Voor wie: wachtlijstanalyse Jonge gezinnen Ouderen alleen

Waar: register van onbebouwde percelen

IV. Bescheiden wonen 1.Vergunningen 2.Ruimtelijke uitvoeringsplannen

IV. Bescheiden wonen 1. Vergunningen Last bescheiden wonen bij vergunningen vanaf: 10 loten of 10 woningen > 0,5 ha (ongeacht aantal loten) 50 appartementen steeds alle aansluitende gronden bekijken

IV. Bescheiden wonen 1. Vergunningen Percentages bij vergunningen naar eigendomsstatuut: (semi)publiek: 40 % bescheiden wonen privé: 20 % bescheiden wonen

IV. Bescheiden wonen 1. Vergunningen Uitvoeringswijze: In natura (zelf) Grondverkoop (aan SHM, gemeente, OCMW) Afkopen (38.000€ op )

IV. Bescheiden wonen 2. Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUPs) 40% bescheiden wonen verplicht indien:  woonuitbreidingsgebied > woongebied  < 0,5 ha  bindend sociaal objectief nog niet gehaald (cumulatief) Elders: altijd percentage mogelijk Opgelet: = percentage bij vergunning (geen zone)

Meer informatie? > ondersteuning voor professionelen > grond- en pandenbeleid

Vragen? – Helpdesk! Wonen Antwerpen – – Wonen Limburg – Wonen Oost-Vlaanderen – – Wonen Vlaams-Brabant – – Wonen West-Vlaanderen – – –