Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beslissen over hulp Quirien van der Zijden
Advertisements

Deel 1: Waarom meet je? – Doel
KINDEREN EN JONGEREN MET NAH EN ONDERWIJS
Communicatie- stoornissen na een hersentrauma
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
CVA revalidatie door de huisarts
Coriene Catsman-Berrevoets kinderneuroloog
Rianne Esselink Neuroloog UMC St. Radboud
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Diseasemanagement in de praktijk
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Diabetes en de hersenen
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Onbegrensde lichtheid; neurobiologie en anorexia nervosa
Schizofrenie en verwante stoornissen
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
ASS: wanneer zichtbaar?
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Angst in de palliatieve fase
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en niet-aangeboren hersenletsel (NAH) Hoofdstuk 14.
DCD Developmental Coordination Disorder
Suzanne Lambregts 4 oktober 2012
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
Neuropsychologische voorspelling van dagelijks functioneren bij
Autismespectrumstoornis
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Verbinden van zorg en onderwijs
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Krasse knarren, broze breinen
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
De domeinen & Niveau bij ABB.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Drs. Elsa Amsing Psycholoog Arbeid & Gezondheid NIP Registerpsycholoog Arbeid & Organisatie.
Functioneel | Herstel Een visie vanuit de psychische gezondheidszorg Jaap van der Stel – Lector GGz – Hogeschool Leiden.
Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.
Neuropsychologisch Onderzoek
Waarom een psychiater Waarom een psychiater in NAH spreekuur? Dr. M.C. Kasius, psychiater voor Dr. N.H. Bouman, kinder-en jeugdpsychiater.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Toekomst AWBZ: zeker van zorg? Monique van der Meulen 7 november 2008.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoofdstuk 11 VP14 Verpleegkunde Carin Hogenbirk Juni 2015.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
Hersenletsel en dan weer meedoen. Wat bepaalt de toekomst
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Hoe stel je de diagnose dementie?
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
De migrantenpoli nu, en in de toekomst
Communicatie- stoornissen na een hersentrauma
Kenniskring jobcoaching SBCM
Coördinator Hersenletsel Zeeland
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
Het Zorgclustermodel Alexandra Sillen, Hans Kamsma,
Transcript van de presentatie:

Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie & Audiologie 11 maart 2015 Libra R&A 1

Inhoud Indicatie Domeinen DSM-5: neurocognitieve stoornis 30 mei 2016Libra Zorggroep2

Traumatisch Hersenletsel Neuro cognitieve stoornis 11 maart 2015Libra Revalidatie & Audiologie % Mild TBI cognitie en gedrag (Barlow et al 2010)

Neuropsychologisch onderzoek bij THL (Vroege) signalering van mogelijke gevolgen Niet alleen stoornissen vast te stellen, maar vooral ook wat goed gaat Doel: Interventies te kunnen inzetten in de ‘gevoelige fase’ van herstel Gerichte adviezen thuis en onderwijs. 30 mei 2016Libra Zorggroep4

Indicatie NPO 30 mei 2016Libra Zorggroep5

Neuropsychologisch problemen bij THL Matig of ernstig THL. -Meestal matig tot sterke achteruitgang van de neuropsychologische functioneren -Domeinen aandacht, geheugen, en/of executief functioneren (Babikian & Asarnow, 2009). Licht THL. -De meeste kinderen met licht THL hebben meestal geen objectiveerbare chronische neuropsychologische defecten (Babikian & Asarnov, 2009; Caroll et al., 2004; Kirwood et al ) -Sprake van grote variabiliteit in ernst en neuropsychologisch functioneren (Carroll et al., 2004 ) - Onderscheid gecompliceerd mild THL en ongecompliceerd THL Op basis van riscofactoren, intracraniële afwijking objectiveerbaar MRI/CT-scan ( Vos et al., 2012 ) 30 mei 2016Libra Zorggroep6

Voorstel indicatie: Bij Matig en Ernstig THL Indicaties bij mild THL - Verandering in het dagelijks functioneren van kind of jongere - Gecompliceerd mild THL (riscofactoren, intracraniële afwijking objectiveerbaar op CT of MRI Vos et al., 2012 ) 30 mei 2016Libra Zorggroep7

Domeinen 30 mei 2016Libra Zorggroep8

Landelijk advies Basis testbatterij neuropsychologisch onderzoek voor kinderen en jongeren met NAH Werkgroep revalidatie (HeJ ) Op basis van: -Internationale afspraken over domeinen en gebruik meetinstrumenten (McCauly 2011). -Landelijke inventarisatie toepassing testinstrumenten -Cotan normering 30 mei 2016Libra Revalidatie & Audiologie9

Neurocognitieve domeinen: 30 mei 2016Libra Revalidatie & Audiologie10 HeJ landelijk advies Aandacht functies Snelheid van informatieverwerking Executieve functies Geheugen functies Communicatie Visiomotorische vaardigheden Sociaal emotioneel/sociale cognitie Intelligentie Operationalisatie standaard TEA-cH TMT (K-DEFS) WISC-III/WAIS-IV SIF BADS-(C) BRIEF 15 WT WPPSI-III/WISCIII/WAIS VBI VMI CBCL/YSR/TRF WIPPSI-III/WISC-III/WAIS-IV Operationalisatie aanvullend ANT SSA ANT SAD ANT baselinespeed RCFT RVDLT CELF-4N L RCFT MVPT-III NEPSY social cognition TOM test-R WNV-NL SON-R 2,5-7 SON-R 6-40

DSM-5 30 mei 2016Libra Zorggroep11

DSM-5 (2014) Neurocognitieve stoornis - Cognitieve Achteruitgang - Meten cognitieve prestaties bij NPO -Belemmering in dagelijks functioneren Beperkt NCS: onafhankelijk functioneren Uitgebreid NCS: afhankelijk functioneren 30 mei 2016Libra Revalidatie & Audiologie12

DSM -5 Neurocognitieve stoornis Beschrijving van cognitieve domeinen - Voorbeelden dagelijks leven - Onderverdeling van de domeinen - Indicatie wat te testen  Voorbeelden gericht MCI en Dementie (DSM-IV)  Gericht op volwassenen 30 mei 2016Libra Revalidatie & Audiologie13

Neurocognitieve domeinen: 30 mei 2016Libra Revalidatie & Audiologie14 HeJ landelijk advies Aandacht functies Snelheid van informatieverwerking Executieve functiesGeheugen functiesCommunicatieVisio motorische vaardigeden Sociaal emotioneel/sociale cognitie DSM-5 Complexe aandacht Executive functies Leren en geheugen Taal Perceptueel motorisch Sociale cognitieve functies Operationalisatie Beperkte NCS: 1-2 Sd (3-16 e perc.) Uitgebreide NCS: < 2 Sd (< 3 e perc.) Het onderzoek dient op zijn vroegst 3 maanden na THL plaats te vinden (Carroll et al., 2004). Indicatie herhalingsonderzoek Onderzoek > 2 jaar niet relevant

Proces van classificatie Uitgebreide NCS ( ) of beperkte NCS (331.83) door traumatisch hersenletsel 30 mei 2016Libra Revalidatie & Audiologie15

Toekomst werkgroep REV HeJ…. Vaststellen indicatie NPO bij THL Discussie DSM-5 neurocognitieve stoornis Volgen internationale ontwikkelingen Streven naar richtlijn (NIP) neuropsychologisch onderzoek bij kinderen en jongeren met THL. 30 mei 2016Libra Zorggroep16

Dank voor u aandacht! Vragen? 30 mei 2016Libra Zorggroep17