Wat verandert in de tweede visitatieronde? Björn Mallants – VVH Wim Guillemyn – Wonen-Vlaanderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Beleids- en Beheerscyclus
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
netwerk organisatiebeheersing
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Overzicht relevante informatie voor sociaal wonen Vlaamse Wooncode.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Van woonruimteverdelen naar woonruimtebemiddelen Bijeenkomst wethouders 28 september 2009, Schiedam.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Performantiemeting SHM’s: Het Project
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING: lokaal woonbeleid anders bekeken? Hilde Van den Bosch – afdelingshoofd Afdeling Wonen WOONFORUM 20 maart 2009.
Lokaal woonbeleid Woonoverleg-woonvisie
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Inloop D’n Brooy d.d. 2 juli Welkom Stand van Zaken besluitvorming gemeente Toelichting plannen en proces Vragenronde.
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Transparantie en prestatieverbetering in de corporatiesector
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Gezamenlijke regie bij complexe zorg In relatie met ‘wonen’ Regiopodium 18 januari 2016.
Gemeente Zoeterwoude Aanzet woonvisie Bouwstenen voor nieuw beleid.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Inhoud  Waarom een dak isoleren?  De Vlaamse dakisolatienorm  Hoe kan men een dak isoleren?  Het Sociaal Dak isolatie Project (SDIP): Wat en voor.
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
AH WOON WONINGWET WOONVISIE. Algemene Huurdersvereniging WOON Algemene Huurdersvereniging WOON sinds belangenbehartiging voor de huurders van.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Prioritering, fasering en risico's (majeure) stedelijke ontwikkelingsprojecten Datum: 6 september 2010 Randprogramma Stedelijke Commissie 6 september 2010.
Informatiebijeenkomst subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen- Wittem, 20,21 en 22 april.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
Wijziging Woningwet per samenwerking tussen gemeenten en corporaties Dordrecht, 3 december 2014.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Woonvisie Vastgesteld Gemeenteraad Bergen-NH Uitwerking Woonvisie Presentatie aan raad 17 maart 2016.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Energiebesparing bij bedrijven
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
Studienamiddag 19 november
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
ALV Woningbouwvereniging Maarn
Ontwerp Wmo beleidsplan
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Lokaal loket kinderopvang
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Raadscommissie 8 mei mei 2014
Vlabinvest: Wonen en Zorg
Lokaal loket kinderopvang
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Transcript van de presentatie:

Wat verandert in de tweede visitatieronde? Björn Mallants – VVH Wim Guillemyn – Wonen-Vlaanderen

Agenda Context Aanpak Plan Doel en voorwaarden Wijzigingen in het visitatieproces Wijzigingen in de samenstelling van visitatiecommissies Wijzigingen en verduidelijkingen in de doelstellingen voor SHM’s Vragen

Context 2007 – Onderzoeksopdracht 2010 – nieuw Erkenningenbesluit (BVR 22/10/2010): Duidelijke doelstellingen, nadien uitgewerkt in draaiboek prestatiebeoordeling (2012) Responsabilisering van de sector: nadruk op autonomie Visitaties als instrument tot prestatieverbetering 2012 – start 1ste visitatieronde (tot einde 2016) 2014 – Regeerakkoord en Beleidsnota Wonen: Visitatiesysteem wordt voortgezet Evaluatie van het prestatiemeetsysteem Minder administratieve lasten voor SHM’s met goede prestaties Prioritair aandacht voor SHM’s met veel verbeterpotentieel

Aanpak Evaluatie door VVH, VLEM, VIVAS, VHP, VVSG, Visitatieraad, Inspectie RWO, VMSW, Wonen-Vlaanderen: mei-juni 2015 Evaluatierapport van 25/08/2015 over het prestatiemeetsysteem van sociale huisvestingsmaatschappijen: doeltreffend instrument voor beoogde doelen beperkt aantal gewijzigde inzichten noodzaken tot wijziging draaiboek prestatiebeoordeling 4 gemengde werkgroepen (sector en administratie) bereiden wijzigingen aan draaiboek voor (september 15 – maart 16) Opm.: specifieke sectorbetrokkenheid op 3 momenten: Alle SHM’s bevraagd en verwerkt in evaluatie sector Voorbereiding en terugkoppeling in diverse interne werkgroepen binnen de sector Regelmatige terugkoppeling traject op DC, RvB, provinciale vergaderingen VVH

Plan draaiboek geeft uitvoering aan ErkenningenBVR  dus eerst werd ErkenningenBVR gewijzigd (BVR van 26/02/2016) maart - augustus 2016: uitwerking resultaten 4 werkgroepen en klankbordgroep in nieuw draaiboek januari 2017: inwerkingtreding wijzigingen ErkenningenBVR en nieuw draaiboek najaar 2017: start 2de visitatieronde op basis van nieuw draaiboek Regelmatiger overleg tussen sector, administratie en Visitatieraad tijdens 2 de visitatieronde i.f.v. evaluatie en bijsturing

Doel en voorwaarden Doel: start 2 de visitatieronde in 2017 Randvoorwaarden: prioritering visitaties geen ‘overlap’ met toezicht draaiboek actualiseren (o.a. op basis van evaluatie) draagvlak behouden/versterken redelijke overgangstermijn voorzien indien doelstellingen fundamenteel zouden wijzigen

Wijzigingen in het visitatieproces Visitatie in principe elke 6 i.p.v. elke 4 jaar Geen oordeel meer per prestatieveld, wel nog per OD Oordeel “uitstekend” wordt vervangen door “zeer goed” (voorbeeldfunctie niet langer vereist) Beoordeling op koopactiviteiten: afhankelijk van regelmatigheid en activiteit (niet langer op basis van historische erkenning) Extra versie conceptrapport voor raad van bestuur Samenvatting van het rapport Visitatieraadsvoorzitter beslist bij twijfel welk oordeel gegeven wordt Beroepsprocedure bij Visitatieraadsvoorzitter bij een oordeel ‘onvoldoende’ Geen rol meer voor Toezicht bij verplichte verbeterplannen

Nieuwe visitatieraadsvoorzitter aangeduid op 7 maart 2016: Tom RAES Open oproep: 3 kandidaatstellingen Selectiecommissie: VVH/VLEM, VIVAS en Wonen-Vlaanderen: 2 geschikte kandidaten Minister beslist uit lijst geschikte kandidaten Nieuwe selectieronde in najaar 2016 (ook voor huidige visitatoren) Aanstelling op basis van advies Wonen-Vlaanderen én advies sector Geen “ontluizingsperiode” meer “wrakingsprocedure” bij samenstelling visitatiecommissie Samenstelling commissie 2 de visitatie: max. 1 dezelfde visitator, en niet de voorzitter van de vorige commissie Wijzigingen samenstelling visitatiecommissies

Wijzigingen en verduidelijkingen in de doelstellingen voor SHM’s Prestatieveld 1: beschikbaarheid van woningen Prestatieveld 2: kwaliteit van woningen en woonomgeving Prestatieveld 3: betaalbaarheid Prestatieveld 4: sociaal beleid Prestatieveld 5: financiële leefbaarheid en interne werking Prestatieveld 6: klantvriendelijkheid

VOORAF: organisatiebeheersing Nu soms doel op zich: Prestatieveld 5: Interne werking en financiële leefbaarheid: OD5.5: streven naar een echte woonmaatschappij OD5.6: interne controle OD5.7: bereid zijn tot verandering en verbetering Vanaf de 2 de visitatieronde: Streven naar effectiviteit en efficiëntie bij elke doelstelling Focus blijft op prestaties liggen Organisatiebeheersing is afhankelijk van de SHM het patrimonium Context Sector voorziet in aanzet organisatiebeheersing/doelstelling (bv. opvolgingsinstrument)

Prestatieveld 1: beschikbaarheid van woningen OD1.1: nieuwe sociale huurwoningen realiseren OD1.2: nieuwe sociale koopwoningen realiseren OD1.3: sociale kavels op de markt brengen OD1.4: gronden en panden verwerven om sociale woonprojecten te realiseren OD1.5 aanbod afstemmen op^noden van verschillende groepen

Prestatieveld 1: beschikbaarheid van woningen OD1.1: nieuwe sociale huurwoningen realiseren OD1.2: nieuwe sociale koopwoningen realiseren  vormen van sociale eigendomsverwerving aanbieden OD1.3: sociale kavels op de markt brengen OD1.4: gronden en panden verwerven om sociale woonprojecten te realiseren OD1.5 aanbod afstemmen op^noden van verschillende groepen (incl. vereisten rond aanpasbaar bouwen - OD2.3)

Prestatieveld 1: beschikbaarheid van woningen OD1.5 aanbod afstemmen op^noden van verschillende groepen Voorwaarden inzicht in patrimoniumbezetting inzicht in huurdersprofiel inzicht in noden van niet-sociale huurders aanbodvisie van gemeente kennen Vereisten: actief meewerken aan lokaal woonbeleid aanbod afstemmen op inzichten uit “voorwaarden”, in het bijzonder: patrimonium flexibel inzetten voor bijzondere noden van huurders en kandidaat-huurders en inspelen op specifieke woonbehoeften van kwetsbare doelgroepen Inspanningen doen om een rationele bezetting na te streven

Prestatieveld 2: kwaliteit van woningen en woonomgeving OD2.1: instaan voor renovatie, verbetering, aanpassing of vervanging van het woonpatrimonium OD2.2: milieuvriendelijk zijn in functie van de betaalbaarheid OD2.3: aanpasbaar bouwen

Prestatieveld 2: kwaliteit van woningen en woonomgeving OD2.1: instaan voor onderhoud en herstel, renovatie, verbetering, aanpassing of vervanging van het woonpatrimonium OD2.2: milieuvriendelijk zijn in functie van de betaalbaarheid kwaliteitsvolle woningen in een behoorlijke woonomgeving realiseren OD2.3: aanpasbaar bouwen

Prestatieveld 2: kwaliteit van woningen en woonomgeving OD2.1: instaan voor het onderhoud en herstel, de renovatie, verbetering, aanpassing of vervanging van het woonpatrimonium Inzicht in kwaliteit van patrimonium (zie art. 5 § 1 VWC) Visie om het bestaande patrimonium milieuvriendelijker te maken Goede renovatieplanning (zie bestaande vereisten) Afwegingskader voor renovatie en vervangingsbouw Onderhoud en herstel: geen vereiste om werken ten laste van huurder uit te voeren verantwoorde keuzes maken over wat in eigen beheer gebeurt evalueren van de kostprijs van de werken registreren van meldingen en wachttijd goed communiceren (wat is ten laste van wie en wanneer wordt het opgelost) tevredenheid meten over de dienstverlening eigen doelstellingen en meetbare streefnormen stellen om de dienstverlening te optimaliseren

Prestatieveld 3: betaalbaarheid OD3.1: prijsbewust bouwen milieuvriendelijkheid in functie van betaalbaarheid voor nieuwe woningen ook betrekking op prijsbewust aankopen van gronden en panden beheersen van meerwerken OD3.2: prijsbewust verhuren

Prestatieveld 4: sociaal beleid OD4.1: zich inzetten voor de woonzekerheid OD4.2: leefbaarheidsproblemen voorkomen en aanpakken OD4.3: bewonersgroepen betrekken OD4.4: huisvestingsondersteuning aanbieden

Prestatieveld 4: sociaal beleid OD4.1: zich inzetten voor de woonzekerheid Uniforme registratie van huurcontracten die beëindigd worden op initiatief van de SHM Inzicht in evolutie van de huurdersachterstallen doorheen het jaar Inzicht in onderscheid huurdersachterstallen tussen zittende en vertrokken huurders

Prestatieveld 4: sociaal beleid OD4.4: huisvestingsondersteuning aanbieden Inspanningen om EGW-factuur van huurders te doen dalen Inspanningen m.b.t. milieuvriendelijkheid t.a.v. huurders Inspanningen rond sensibilisering en begeleiding van huurders bij het nastreven van rationele bezetting

Prestatieveld 5: interne controle en financiële leefbaarheid OD5.1: financieel leefbaar zijn OD5.2: goed kosten beheersen OD5.3: huurdersachterstal en fraude voorkomen en bestrijden OD5.4: goed financieel plannen OD5.5: streven naar een echte woonmaatschappij OD5.6: interne controle OD5.7: bereid zijn tot verandering en verbetering

Prestatieveld 5: interne controle en financiële leefbaarheid OD5.1: financieel leefbaar zijn OD5.2: kosten goed beheersen OD5.3: huurdersachterstal en fraude bestrijden OD5.4: goed financieel plannen OD5.5: streven naar een echte woonmaatschappij OD5.6: interne controle OD5.7: bereid zijn tot verandering en verbetering

Prestatieveld 5: financiële leefbaarheid OD5.1: financieel leefbaar zijn FIGI vervangt huidige 4 indicatoren Ook toekomstprognose en contextfactoren SHM moet inzicht hebben in risico’s factoren met impact of financiële leefbaarheid de wijze waarop ze de financiële leefbaarheid kan sturen

Prestatieveld 5: financiële leefbaarheid OD5.2: kosten goed beheersen Kostprijsbewustzijn in algemene werking (geen meerwerken) Uitgaven worden bekeken in verhouding tot prestaties Voorkomen en aanpakken van leegstand wordt vereiste

Prestatieveld 5: financiële leefbaarheid OD5.3: huurdersachterstal en fraude voorkomen en bestrijden Vereisten verduidelijkt: iedereen binnen de SHM speelt hierin een rol gegevens uitwisselen met KSZ contact opnemen met huurder contact opnemen met politionele diensten anticiperen en mee op de kar springen wanneer politionele diensten een procedure aanhangig maken (zich burgerlijke partij stellen) (intern) rapporteren over de acties en resultaten om huurdersachterstal en fraude te bestrijden

Prestatieveld 5: financiële leefbaarheid OD5.4: goed financieel plannen Vereisten verduidelijkt: Minstens prognose van 10 jaar Geïntegreerd of in overeenstemming met nieuwbouw-, renovatie- én onderhoudsplanning (onderhoudsplanning indien voorhanden; alternatief: provisies moeten tot een aantoonbare uitgave leiden) Niet noodzakelijk zelf op te maken; gebruik en interpretatie wel vereist Maatregelen om een minder gunstige financiële leefbaarheid te remediëren Noodzaak tot aanpassen van de financiële planning is afhankelijk van grootorde van de uitgaven

Prestatieveld 6: klantvriendelijkheid OD6.1: burgers snel en duidelijk informeren OD6.2: beleidsinstanties en andere belanghebbenden snel en duidelijk informeren OD6.3: tevredenheid van klanten meten

Prestatieveld 6: klantvriendelijkheid klantgerichtheid OD6.1: burgers snel en duidelijk informeren OD6.2: beleidsinstanties en andere belanghebbenden snel en duidelijk informeren OD6.3: tevredenheid van klanten meten

Prestatieveld 6: klantgerichtheid OD6.1: burgers snel en duidelijk informeren Integreren van vereisten uit OD 5.5 (brede dienstverlening) Communiceren over resultaten visitaties Inschrijving van kandidaat-huurders en –kopers Klachtenmanagement OD6.2: beleidsinstanties en andere belanghebbenden snel en duidelijk informeren Communiceren over resultaten visitaties

Heeft u vragen?

Meer weten?

Meer weten?