Start to Faculteit Rechtsgeleerdheid Dienst studieadvies – Joke Vanhoudt Dienst studentenbegeleiding Faculteit Rechtsgeleerdheid 15 oktober 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thuis leren en studeren.
Advertisements

Huiswerktips.
En…geniet je een beetje van je reis?
Time management in het onderwijs
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Tim Versluijs Leerdoelen.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Starters bachelor FEB Examenresultaten: wat nu? Februari 2013.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Van doelen naar reflectie
Bezittelijk voornaamwoord
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
An Dedulle & Lisa Bouckaert & Nils Van Dessel Studiebegeleiding van WiNA! WiNA-dag 28/09/2010 Fysica & Sterrenkunde.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December.
LEREN LEREN & PAL.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Schrijven met een strategie
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Personeelsessie LOKO.
Inzicht in Leerprocessen
Samenwerken.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Een herfstboekje maken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het belang van plannen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Niets is wat het lijkt.
De kracht van positief opvoeden
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Studieplanning Sessie 2: blok en examens. Algemene informatie Blokperiode: zaterdag 22/12 tot en met zondag 13/01/2013 Examenperiode: 3 weken o van maandag.
Woordjes leren.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Schakelprogramma.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Juridische aspecten van evalueren (faculteit Geneeskunde 6/2/2014) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )
Leren leren: een stappenplan Als iets geen moeite kost, is het dan wel de moeite?
Voorstelling dienst Studieadvies Informatie- en kennismaking Studentenvoorzieningen 19 oktober 2012.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Het fitte voorjaar Dit is jouw kans om gezellig en op een leuke manier Fit te worden/blijven! I.s.m. het management team organiseert het Feestcomité vele.
LOB zeven stappen naar succes
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Helpen bij huiswerk en plannen
Fabels en feiten Tweede bachelor pedagogie
1ste bachelor pedagogische wetenschappen
1ste bachelor psychologie
Transcript van de presentatie:

Start to Faculteit Rechtsgeleerdheid Dienst studieadvies – Joke Vanhoudt Dienst studentenbegeleiding Faculteit Rechtsgeleerdheid 15 oktober 2013

Inhoud 1/ Studieplanning: hoe begin ik eraan? 2/ Studiemethode: hoe dikke cursussen verwerken?

Studenten aan het woord

1. Studieplanning Hoe begin ik eraan? Hoeveel uren? Goede gewoontes? Hoe volhouden?

Hoeveel uren studeren?      Méér dan 50

Hoeveel uren studeren? De werkweek van een student = 1 studiepunt : 25 à 30 uur op jaarbasis voor de ‘normstudent’ 60 studiepunten: 1800 uur 1 week: 1800 : 40 = 45 u/ week Zoek een eigen ritme (vuistregel: 8 uur werken, 8 uur ontspannen, 8 uur slapen)

Studiemotivatie

Prioriteiten stellen

Dringend en essentieel : direct doen ! Dringend maar niet essentieel: o Moet dat echt nu ? o Moet ik dit wel doen ? Niet dringend en essentieel : plannen, organiseren ! Niet dringend en niet essentieel: laten liggen / schrappen !

Hou vol? Be SMART! Goed plan? SMART-doelstellingen! Specifiek Meetbaar Actie Realistisch/ haalbaar Tijdspad

Concentratie zoek? Installeer GOEDE GEWOONTEN Breek radicaal met SLECHTE GEWOONTEN (-> leiden je af van essentiële doelen ) b.v. studeren voor de televisie b.v. Facebook open hebben staan b.v. meer met je gsm bezig zijn dan met je boeken Jij en je cursus …. Confronterend ? Eenzaam ?

Time management Op een weekoverzicht bijhouden en per uur/halfuur registreren wat je gedaan hebt ? (blauw: lessen; rood: zelfstudie; zwart: sport; etc. ) Een To DO- lijst maken (en wegschrappen wat afgewerkt is) Een kalender voor je lange-termijn planning Een kalender voor je korte-termijn planning …

Weekplanning

Weekplanning (lessenrooster)

Weekplanning (monitoraat en PAL)

Weekplanning (vrije tijd)

Weekplanning (studie)

Hou vol? Hou controle en BELOON jezelf! Check je weekrooster: “goe bezig?” Spreek jezelf bemoedigend toe “1 ste bachelor is leren zwemmen” Stel iets leuks in het vooruitzicht, ook in je werkplanning! Werk intensief en geniet van de ontspannende momenten Las op tijd een pauze in Besef dat de blok- en examenperiode zo veel haalbaarder wordt !

2. Studiemethode Leerstijlen? Hoe die dikke cursussen verwerken? Valkuilen en aanraders van een studiemethode

2.1 Leerstijl Hoe studeer jij ?  Ik wacht tot ik duidelijke instructies krijg.  Ik doe mijn uiterste best om ook echt te begrijpen wat ik leer.  Als ik losse slides heb, dan leer ik ze gewoon één na één.  Ik sta geregeld stil bij mijn eigen studiegedrag.  Ik heb niet de neiging om alles wat ik leer eerst in vraag te stellen.  Wat ik leer, lijkt vaak onbeduidend of onnuttig.

2.1 Leerstijl Hoe studeer jij ?  Ik probeer mij echt te verdiepen in de leerstof.  Ik neem de informatie aan en studeer ze in.  Ik zoek naar verbanden tussen verschillende onderdelen.  Ik durf wel eens leerstof in te studeren zonder dat ik ze echt begrijp.  Ik stel in vraag wat er allemaal staat, ben kritisch en betrokken op de leerstof.  Als ik leer gaat de tijd snel vooruit, zo intens ben ik bezig.

2.1 Leerstijl

2.2 Je cursustekst verwerken VALKUILEN Lineair, blad voor blad studeren, en krampachtig alles memoriseren Oppervlakkig studeren en al tevreden zijn als je het ‘ongeveer begrijpt’ Het hele semester bezig zijn met mooie samenvattingen maken Elk vak op dezelfde manier studeren

2.2 Je cursustekst verwerken AANRADERS Tijd steken in het vinden van de opbouw/structuur van de cursus (b.v. inhoudstafel) Uitzoeken welk materiaal je ‘basis’studiemateriaal wordt: maak van 1 vak 1 geheel (slides, notities, cursustekst,…) Stappenplan ‘hoe duid ik mijn cursus aan?’ 1) Eerst lezen! 2) Onderlijnen / aanduiden (enkel sleutelbegrippen) 3) Schema’s moeilijke leerstofonderdelen

2.3 Schema’s of samenvattingen? Vanuit de inhoudstafel vertrekken Verschil schema en samenvatting Alleen als het echt noodzakelijk is Diverse vormen van schema’s mogelijk (lineair, mindmap, conceptschema) Opgelet: voor ‘overschrijven’ of zeer uitgebreide samenvattingen… zeer tijdrovend!

Schema

2.4 Differentiëren Let op: elk vak vraagt andere aanpak Bvb. Geschiedenis van het Publiekrecht o Begrippenlijst aanvullen o Historische documenten lezen en hoofdlijnen memoriseren o Chronologie vs. geografie o Maak van één vak, één geheel

2.5 Studiemethode AANRADERS: Je studiemethode afstemmen op wat de prof op het examen verwacht (b.v. vooral oefeningen of theorie of kunnen toepassen/voorbeelden geven… ) Bij medestudenten, ouderejaars aftoetsen hoe zij studeren: pik hieruit mee wat jij nodig hebt! (PAL) Leg aan een monitor ook eens voor hoe jij je voorbereidt = een andere studieaanpak lost misschien al een aantal vragen vanzelf op? Samen leren! (zelfstandige sessies “leergroepjes”, individuele afspraak in kleine groep, Agora,…)

Durf hulp vragen! Aan: Je medestudenten Je monitoren op de faculteit Je studietrajectbegeleider Je ombuds (= één van de monitoren) Studieadvies KU Leuven

Meer weten? Aanbod Dienst Studieadvies?

Meer weten? Aanbod monitoraat Faculteit Rechtsgeleerdheid? eiding/monitoraat/algemeen