Start to Faculteit Rechtsgeleerdheid Dienst studieadvies – Joke Vanhoudt Dienst studentenbegeleiding Faculteit Rechtsgeleerdheid 15 oktober 2013
Inhoud 1/ Studieplanning: hoe begin ik eraan? 2/ Studiemethode: hoe dikke cursussen verwerken?
Studenten aan het woord
1. Studieplanning Hoe begin ik eraan? Hoeveel uren? Goede gewoontes? Hoe volhouden?
Hoeveel uren studeren? Méér dan 50
Hoeveel uren studeren? De werkweek van een student = 1 studiepunt : 25 à 30 uur op jaarbasis voor de ‘normstudent’ 60 studiepunten: 1800 uur 1 week: 1800 : 40 = 45 u/ week Zoek een eigen ritme (vuistregel: 8 uur werken, 8 uur ontspannen, 8 uur slapen)
Studiemotivatie
Prioriteiten stellen
Dringend en essentieel : direct doen ! Dringend maar niet essentieel: o Moet dat echt nu ? o Moet ik dit wel doen ? Niet dringend en essentieel : plannen, organiseren ! Niet dringend en niet essentieel: laten liggen / schrappen !
Hou vol? Be SMART! Goed plan? SMART-doelstellingen! Specifiek Meetbaar Actie Realistisch/ haalbaar Tijdspad
Concentratie zoek? Installeer GOEDE GEWOONTEN Breek radicaal met SLECHTE GEWOONTEN (-> leiden je af van essentiële doelen ) b.v. studeren voor de televisie b.v. Facebook open hebben staan b.v. meer met je gsm bezig zijn dan met je boeken Jij en je cursus …. Confronterend ? Eenzaam ?
Time management Op een weekoverzicht bijhouden en per uur/halfuur registreren wat je gedaan hebt ? (blauw: lessen; rood: zelfstudie; zwart: sport; etc. ) Een To DO- lijst maken (en wegschrappen wat afgewerkt is) Een kalender voor je lange-termijn planning Een kalender voor je korte-termijn planning …
Weekplanning
Weekplanning (lessenrooster)
Weekplanning (monitoraat en PAL)
Weekplanning (vrije tijd)
Weekplanning (studie)
Hou vol? Hou controle en BELOON jezelf! Check je weekrooster: “goe bezig?” Spreek jezelf bemoedigend toe “1 ste bachelor is leren zwemmen” Stel iets leuks in het vooruitzicht, ook in je werkplanning! Werk intensief en geniet van de ontspannende momenten Las op tijd een pauze in Besef dat de blok- en examenperiode zo veel haalbaarder wordt !
2. Studiemethode Leerstijlen? Hoe die dikke cursussen verwerken? Valkuilen en aanraders van een studiemethode
2.1 Leerstijl Hoe studeer jij ? Ik wacht tot ik duidelijke instructies krijg. Ik doe mijn uiterste best om ook echt te begrijpen wat ik leer. Als ik losse slides heb, dan leer ik ze gewoon één na één. Ik sta geregeld stil bij mijn eigen studiegedrag. Ik heb niet de neiging om alles wat ik leer eerst in vraag te stellen. Wat ik leer, lijkt vaak onbeduidend of onnuttig.
2.1 Leerstijl Hoe studeer jij ? Ik probeer mij echt te verdiepen in de leerstof. Ik neem de informatie aan en studeer ze in. Ik zoek naar verbanden tussen verschillende onderdelen. Ik durf wel eens leerstof in te studeren zonder dat ik ze echt begrijp. Ik stel in vraag wat er allemaal staat, ben kritisch en betrokken op de leerstof. Als ik leer gaat de tijd snel vooruit, zo intens ben ik bezig.
2.1 Leerstijl
2.2 Je cursustekst verwerken VALKUILEN Lineair, blad voor blad studeren, en krampachtig alles memoriseren Oppervlakkig studeren en al tevreden zijn als je het ‘ongeveer begrijpt’ Het hele semester bezig zijn met mooie samenvattingen maken Elk vak op dezelfde manier studeren
2.2 Je cursustekst verwerken AANRADERS Tijd steken in het vinden van de opbouw/structuur van de cursus (b.v. inhoudstafel) Uitzoeken welk materiaal je ‘basis’studiemateriaal wordt: maak van 1 vak 1 geheel (slides, notities, cursustekst,…) Stappenplan ‘hoe duid ik mijn cursus aan?’ 1) Eerst lezen! 2) Onderlijnen / aanduiden (enkel sleutelbegrippen) 3) Schema’s moeilijke leerstofonderdelen
2.3 Schema’s of samenvattingen? Vanuit de inhoudstafel vertrekken Verschil schema en samenvatting Alleen als het echt noodzakelijk is Diverse vormen van schema’s mogelijk (lineair, mindmap, conceptschema) Opgelet: voor ‘overschrijven’ of zeer uitgebreide samenvattingen… zeer tijdrovend!
Schema
2.4 Differentiëren Let op: elk vak vraagt andere aanpak Bvb. Geschiedenis van het Publiekrecht o Begrippenlijst aanvullen o Historische documenten lezen en hoofdlijnen memoriseren o Chronologie vs. geografie o Maak van één vak, één geheel
2.5 Studiemethode AANRADERS: Je studiemethode afstemmen op wat de prof op het examen verwacht (b.v. vooral oefeningen of theorie of kunnen toepassen/voorbeelden geven… ) Bij medestudenten, ouderejaars aftoetsen hoe zij studeren: pik hieruit mee wat jij nodig hebt! (PAL) Leg aan een monitor ook eens voor hoe jij je voorbereidt = een andere studieaanpak lost misschien al een aantal vragen vanzelf op? Samen leren! (zelfstandige sessies “leergroepjes”, individuele afspraak in kleine groep, Agora,…)
Durf hulp vragen! Aan: Je medestudenten Je monitoren op de faculteit Je studietrajectbegeleider Je ombuds (= één van de monitoren) Studieadvies KU Leuven
Meer weten? Aanbod Dienst Studieadvies?
Meer weten? Aanbod monitoraat Faculteit Rechtsgeleerdheid? eiding/monitoraat/algemeen