Referentiekader rekenen. Uit: /

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Disclaimer.
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Inleiding Regionale Stuurgroep
Niveau 1F Paraat hebben: (selectie) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen. Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige.
De nieuwe syllabus scheikunde
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Bijeenkomst 2 10 januari 2012 vincent jonker & monica wijers
Cursus rekendidactiek
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Rekenen en Rekenproblemen
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Rekenbeleid
Op naar…
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Programma Inleiding Een stukje geschiedenis
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
St. Consortium Beroepsonderwijs Rekenen/Wiskunde, Referenties Rekenen Meijerink Raamwerk Rekenen/Wiskunde, De drieslagmethode Werkvorm: presentatie en.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Referentiekader rekenen. Uit: /
SPEL REFERENTIENIVEAUS Jaco Bron November Referentieniveaus zijn beschrijvingen van gewenste beheersingsniveaus van basiskennis en vaardigheden.
Welkom Gebruikersmiddag 8 nov Rekenblokken MBO. Gebruikersdag | programma 12.45Opening door uitgever; Peter HoogendijkZaal Stand van Zaken Rekenexamens;
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Dyscalculie uit:
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Eindtoets basisonderwijs ROUTE 8 Digitale eindtoets door het ministerie erkend. Adaptieve toets. Ieder kind doorloopt een eigen passende route van vragen.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
De eindtoets Eindtoets is verplicht.
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Visie op het economieonderwijs
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
Transcript van de presentatie:

Referentiekader rekenen

Uit: /

Commissie Meijerink ‘Over de drempels met taal en rekenen’ mei 2007 werd door staatssecretaris Van Bijsterveldt van OCW de Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen (ook wel de commissie Meijerink) geïnstalleerd. opdracht om ministerie te adviseren over wat leerlingen op verschillende niveaus in hun schoolloopbaan moeten kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen. nergens goed en officieel vastgelegd wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Uit: /

Advies: Niveau’s Uit: /

F is het fundamenteel niveau waaraan alle leerlingen moeten voldoen. Het gaat daarbij om functioneel gebruik van taal en rekenen, het dagelijks gebruik. 2F is het maatschappelijk niveau, het niveau dat nodig is om in de maatschappij te kunnen functioneren. 80 tot 90% van de mensen moet dit niveau bereiken. Uit: /

Subdomeinen Getallen Verhoudingen Verbanden Meten en meetkunde

Concretisering A. Notatie, taal en betekenis Uitspraak, schrijfwijze en betekenis van getallen, symbolen en relaties Wiskundetaal gebruiken B. Met elkaar in verband brengen Getallen en getalrelaties Structuur en samenhang Uit: /

C. Gebruiken Memoriseren, automatiseren Hoofdrekenen (noteren van tussenresultaten toegestaan) Hoofdbewerkingen (+, -, ×, :) op papier uitvoeren met gehele getallen en decimale getallen Bewerking met breuken (+, -, ×, :) op papier uitvoeren (vanaf 2S) Berekeningen uitvoeren om problemen op te lossen Rekenmachine op een verstandige manier inzetten Uit: /

Daarbinnen soort ‘weten’ omschreven drie soorten: Paraat hebben: kennis van feiten en begrippen, reproduceren, routines, technieken. Functioneel gebruiken: probleemaanpak, toepassen, gebruiken, onderzoeksvaardigheden Weten waarom: begrijpen, principes, abstracties, rijke cognitieve schema’s, overzicht Uit: /

Goed om te weten Referentiekader bevat geen nieuwe inhouden Referentiekader legt (nieuwe) accenten Referentiekader is geen curriculum en geen examenprogramma Uit: /

Uit: /

Uit

VMBO 2F verplicht voor alle leerlingen 2S mag als streefniveau (bijv bij GT) eindtoets rekenen 2F bij het examen 2014

MBO 2F voor mbo 1,2,3 3F voor mbo4 mbo4 examen rekenen 3F 2014 Ook examens voor mbo2-3 (2F) 2014 Pilot voor mbo1

Uit: /

Onderscheid 2F en 3F Complexiteit – Van de situatie meteen duidelijk wat je moet doen geen overbodige of missende informatie – Van het rekenen In een of beperkt aantal stappen Geen combinaties uit domein Eenvoudige getallen (bijv. Alleen veelvoorkomende breuken)

Bronnen en meer info:

19