Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing
Helmie Mulder Amersfoort maart 2010
Bestuursakkoord Water
Herbert Schilthuis IGZ
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
De CQ-index in vogelvlucht
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
NVAG Nascholing Sectie Beleid 2 december 2014
Huisartsenzorg & integrale zorg
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
H2 Organisatiestructuur
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Kwaliteitsimpuls langdurende Zorg Hoe kom je aan de juiste mensen met de juiste competenties ?
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Benchmarking is een instrument dat organisaties in staat stelt de kwaliteit van het eigen werk te beoordelen.
Brancheformule benchmarking Regionale informatiebijeenkomst Rotterdam, 24 november 2006.
Kwaliteit meetbaar maken en verantwoorden Inspectie voor de Gezondheidszorg drs. Jenneke van Veen Algemene leden vergadering VGN 27 juni 2006 Hoofdinspecteur.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
Benchmark gehandicaptensector PwC Bouwsteen Financiële prestaties en GAP-analyse Voorlichtingsbijeenkomsten 2007.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Gap analyse Hans Cosijnse Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland Utrecht 2 augustus 2007.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
Benchmark VGN GAP analyses 3 december PricewaterhouseCoopers dec 2007 Slide 2 Wat is de GAP? Het verschil tussen het huidige wettelijk budget en.
Zorgzwaartebekostiging Claire Vermolen Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) Technische briefing Indicatieve Tarieven ZZP’s 2 augustus 2007.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Zorgzwaartebekostiging Stand van Zaken Martijn Koot Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland Briefing ALV Utrecht 13 februari 2007.
Verdiepend onderzoek in de gehandicaptenzorg Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark Gehandicaptenzorg 30 mei, 5 en 7 juni 2007 Dr. Martin Schuurman Kalliope.
 Weten voor Beter Presentatie kernbevindingen per bouwsteen Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
Zorgzwaartebekostiging Onderzoeken in de Gehandicaptenzorg 19 november 2009 bureau HHM Hinke van der Werf.
Actuele stuurinformatie over financiële positie, resultaat en relaties tussen productie en kosten Linze Dijkstra PricewaterhouseCoopers.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Ervaringen vanuit het veld Presentatie Martin Smit Senior Planning & Control Stichting Philadelphia Zorg Wat wordt er van u verwacht VGN Benchmark januari.
Landelijk Kwaliteitsprogramma Beter voorkomen Maatschappelijke Verantwoording indicatoren JGZ GGD Nederland 8 september 2008.
Stand van zaken stelselwijzigingen AWBZ Monique van der Meulen 29 maart 2011.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2017 Zorgkantoor Midden IJssel.
 Weten voor Beter Benchmark gehandicaptenzorg Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
Interne Communicatie in transitie bij Stichting Philadelphia Zorg Netwerkbijeenkomst VGN 11 maart 2008.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Medewerkerraadpleging VGN Voorlichtingsbijeenkomsten 11, 18 en 19 november 2009 Marjon Gerts
Anne Marie Weggelaar, Damien Broekharst, Martine de Bruijne
Kengetallen exporteren naar MMP
Ledenbijeenkomst Brandveiligheid
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
Mbo Congres 2017 Workshop: Informatie op team niveau
Bijeenkomst communicatienetwerk 11 maart 2008, Antropia, Zeist
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN

SlotDoel regionale bijeenkomsten Informeren van de leden over: - de voortgang van de benchmark voor het onderdeel financiële prestaties en de Gapanalyse - Wat er moet gebeuren, door wie en wanneer? - De betekenis van de benchmark voor de instelling.

Programma  tot 09.45: welkom Marcel Dopper VGN  tot 10.00: doel en samenhang, Marcel Klieverik VGN  tot 10.40: financiële prestaties en de gapanalyse, Maarten Nieland & Gert-Jan Postma PWC  tot 11.10: pauze  tot 11.40: betekenis benchmark voor de instelling, Martin Smit Stichting Philadelphia Zorg  tot 12.00: vragen  tot 13.00: lunch

Rolverdeling  Opdrachtgever: VGN  Opdrachtnemer: PriceWaterhouseCoopers (PWC)   Financiële prestaties: PWC  Medewerkersraadpleging: Research voor Beleid (RvB)  Cliëntenraadpleging: Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn (NIZW) i.s.m. Perspectief, Klanq en NIVEL

NIZW Sturen Verantwoorden Kiezen VGN- benchmark Certificeren Contracteren Cliënten Medewerkers Financiën PWCPWC RvB PwC NZA CQ-index GGZ CQ-index Ziekenhuizen CQ-index V&V Financiële Prestaties Gehandicaptenzorg CG-raad FVO LFB Leden ZN VGN VWS WfZ Doelen: Organisatie en uitvoering: Gap Analyse

Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Doel en samenhang financiële bouwsteen en de GAPanalyse Marcel Klieverik VGN

Doel benchmarkDoel van de benchmark  Stuurinformatie t.b.v. kwaliteitsverbetering door  vergelijkingen met andere instellingen  vergelijkingen intern tussen organisatieonderdelen  vergelijkingen met vorige metingen

Integrale benchmark  Essentieel verschil met 2004 is dat de financiële prestatie nu onderdeel is van een integrale benchmark.  Resultaten van de drie bouwstenen zullen in samenhang geanalyseerd worden en daardoor veel meer stuurinformatie opleveren!  Bijvoorbeeld: is er een verband tussen de financiële prestaties, scholingsmogelijkheden van medewerkers en de tevredenheid van cliënten? Integrale benchmark

Slot Integraal Benchmarkmodel

Dwarsverbanden Cliëntenraadpleging Medewerkers- raadpleging Financiële prestaties ZorgaanbodResponsiviteit Kwaliteit van zorg en dienstverlening Aantal medewerkers Deskundigheids- niveau Kosten- structuur Doelmatig- heid EnergiebronnenWerkstressoren Kwaliteit van arbeid

Soorten  Voorkómen van dubbel werk  Tevens te gebruiken voor:  HKZ-certificering  Zorgcontractering  Zorgzwaartebekostiging  Keuze-informatie  Verantwoordingsinformatie (jaardocument)  Belangenbehartiging van de branche Voorkomen dubbel werk Sturen Verantwoorden Kiezen Certificeren Contracteren

Toepasbaarheid RI&E  Gewijzigde financieringsregels.  Hulpmiddel voor het inschatten van de invloed van de gewijzigde financieringsregels op het resultaat.  GAP is het verschil in het financiële resultaat in de oude situatie en de nieuwe situatie  GAP analyse als los instrument. GAP-Analyse

Analyse effecten zorgzwaartebekostiging  verdieping analysemodel gelijk aan extramurale dagbesteding en extramurale zorg

Toepasbaarheid RI&E  Vragen Zijn er nog vragen?