ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal 09-05-2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DENDRON COLLEGE.
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Het is vandaag Girlsday!
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
IN DE KLAS Willemijn Gortworst
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Informatie-avond doorstroming klas 1 MH naar klas 2 Mavo of 2 Havo
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Leren en doceren in de 21e eeuw
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
EXAMEN en UITSLAG PER Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) Het SE is het gemiddelde van de rapporten van de 3 e en 4 e klas Het Centraal.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Studiekeuzes van uw kind
Het Dendron College De persoonlijke school. Informatie voor onze nieuwe leerlingen en hun ouders.
Alfons ten Brummelhuis
Voorlichtingsavond TK2
Huiswerk vs. Huiswerkuren
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Sociale media en zelfgestuurd leren in het VO: een natuurlijke alliantie? Uwe Matzat Sociology Section Human-Technology Interaction Group Eindhoven University.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
De Moderne Onderwijsmedia
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Welkom Mentoren T35 Leonie Koelemij Wendy Couperus.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Wat gaat er allemaal veranderen? De persoonlijke school Een vriendelijke school Onderwijs op maat voor elke leerling Betrokken docenten en mentoren.
Pemprl.
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
Trends 4 Trends in onderwijs & adolescentie Hafida El-Gharbaoui.
Referentiekader voor het onderwijs
TRENDS 2014 Hafida
Thema 2 Periode 1 KOP
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
Informatieavond 3 e klas 26 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 3G1 mentor: Marco Uijen
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Achtergrond: sociale media in het VO
Studiekeuzes van uw kind
Reken je (niet) rijk.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Het is vandaag Girlsday!
aantrekkingskracht van informatica
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Richard West University of Georgia
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
taal speelt een rol in alle vakken
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Wat zie je?.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal

Introductie

Verwachtingen Wanneer is het college van vandaag voor jou geslaagd? Ga naar Nummer:

Programma Wat werkt wel en wat werkt niet? Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? Ipadscholen – hype of haalbaar? Toekomst van ICT in het onderwijs

Maar eerst Leuk dat jullie deze opleiding doen, maar zijn jullie/wij over 10 jaar nog wel nodig? ch?v=TfuwSdoBgnk

Wat werkt wel (en wat werkt niet)? De positieve invloed van YouTube-filmpjes bij natuurkunde- toetsen in de bovenbouw van het VWO. Zo kwam het in het nieuws: Betere cijfers door les op YouTube: scholier is dikke boeken beu Bron: Mens en Maatschappij, Maartnummer 2016 Erik van Munster - Natuurkundedocent

Wat werk wel (en wat werkt niet)? Ga naar Nummer:

Wat werkt wel (en wat werkt niet)? Bron, OECD Education Inicators 22 april 2016

Wat werkt wel (en wat werkt niet)? Docenten verbieden telefoon en laptop Bron: UK Bij de RuG nog vanwege ergernis over gebruik van Facebook en het storende geluid van het typen. Maar: Zelfs als leerlingen enkel maar notities kunnen nemen met de laptop (en dus niet kunnen multitasken) gebeurt het noteren op de laptop of pc oppervlakkiger dan via noteren met de hand. Brug naar Ipadscholen

(Wat werkt wel en) wat werkt niet?

OESO rapport van 15 september 2015: Students, computers and Learning. Making the connection. De algemene uitkomst luidt – dat ondanks de alomtegenwoordigheid van ICT in ons dagelijks leven, digitalisering in het onderwijs achterblijft. – En waar het wel wordt gebruikt in de klas, is de impact op de prestaties van leerlingen op zijn best wisselend te noemen

Wat werkt wel en wat werkt niet? Oeso rapport in de media: Nos: “Slechtere schoolprestaties door meer computergebruik” HP de Tijd: “Waarom de computer niet bevorderlijk is in de klas” Trouw: “ICT op school zorgt niet voor opvallende verbetering” Volkskrant: “scholieren presteren niet beter met computer”

Wat werkt wel en wat werkt niet? Maar wat men niet leest: “Technologie kan goed onderwijs versterken, maar de beste technologie kan slecht onderwijs niet vervangen”. Met andere woorden, als de randvoorwaarden op orde zijn, dan kan ICT een heel handig hulpmiddel zijn.

Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? De docent is de monopolie op kennis al een tijdje kwijt. Docent gaat van doceren naar arrangeren.

Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? En hier kunnen jullie het verschil gaan maken. Hoe?

Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen?

Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? Pedagogy

Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? (10-15 min) Overleg met je buurman/buurvrouw op welke wijze jij/jullie voor jouw/jullie vak (onderwerp) de combinatie kunt maken tussen pedagogy en ict. Plaats deze overdenking (inclusief namen) op de volgende padlet:

Reflectie op Padlet Reflectie op padlet door Klaas van Veen en Simon Rozendal

Ipadscholen – Hype of haalbaar? r1Ok r1Ok

Ipadscholen – Hype of haalbaar? “Landen die op school veel computers gebruiken, scoren bij rekenen en taal vaak onder het gemiddelde”

Ipadscholen – Hype of haalbaar? Er bestaat geen onderzoek dat ondubbelzinnig het nut van iPads aantoont. Niet elk kind heeft baat bij het gebruik van iPads en laptops op school. Er is betere iPad-software voor de onderbouw dan voor hogere groepen. Leer van het “iPaddebacle” in LA Bron: Joost Meijer UVA 2013

Laatste onderzoek 26 april 2016: “Does learning improve when every student gets a laptop?” Conclusie, laptop draagt bij aan: – Betere leerresultaten (waaronder verbetering van schrijfvaardigheden – Grotere betrokkenheid en enthousiasme van lerenden – Betere relaties tussen lerenden en docenten – De ontwikkeling van zogenaamde bekwaamheden van de 21ste eeuw. Bron: Michigan State University. (2016, April 26). Does learning improve when every student gets a laptop?. ScienceDaily. Retrieved May 8, 2016 from

Toekomst: Interactief videomateriaal /43/player /43/player

Toekomst: Virtual Reality Al in 1979: NBPU0 NBPU0 Nu op Terschelling zeer sterk verbeterd en aangevuld (met playstation en oculus rift): Wi4 Wi4

Toekomst: Zelfs in de lerarenopleiding? MJKDk MJKDk

Toekomst: Adaptief leren Bron: nieuwsblad stedendriehoek, 4 maart 2015

Zijn jullie over 10 jaar nog wel nodig?

Bedankt Voor info: Simon Rozendal