ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal
Introductie
Verwachtingen Wanneer is het college van vandaag voor jou geslaagd? Ga naar Nummer:
Programma Wat werkt wel en wat werkt niet? Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? Ipadscholen – hype of haalbaar? Toekomst van ICT in het onderwijs
Maar eerst Leuk dat jullie deze opleiding doen, maar zijn jullie/wij over 10 jaar nog wel nodig? ch?v=TfuwSdoBgnk
Wat werkt wel (en wat werkt niet)? De positieve invloed van YouTube-filmpjes bij natuurkunde- toetsen in de bovenbouw van het VWO. Zo kwam het in het nieuws: Betere cijfers door les op YouTube: scholier is dikke boeken beu Bron: Mens en Maatschappij, Maartnummer 2016 Erik van Munster - Natuurkundedocent
Wat werk wel (en wat werkt niet)? Ga naar Nummer:
Wat werkt wel (en wat werkt niet)? Bron, OECD Education Inicators 22 april 2016
Wat werkt wel (en wat werkt niet)? Docenten verbieden telefoon en laptop Bron: UK Bij de RuG nog vanwege ergernis over gebruik van Facebook en het storende geluid van het typen. Maar: Zelfs als leerlingen enkel maar notities kunnen nemen met de laptop (en dus niet kunnen multitasken) gebeurt het noteren op de laptop of pc oppervlakkiger dan via noteren met de hand. Brug naar Ipadscholen
(Wat werkt wel en) wat werkt niet?
OESO rapport van 15 september 2015: Students, computers and Learning. Making the connection. De algemene uitkomst luidt – dat ondanks de alomtegenwoordigheid van ICT in ons dagelijks leven, digitalisering in het onderwijs achterblijft. – En waar het wel wordt gebruikt in de klas, is de impact op de prestaties van leerlingen op zijn best wisselend te noemen
Wat werkt wel en wat werkt niet? Oeso rapport in de media: Nos: “Slechtere schoolprestaties door meer computergebruik” HP de Tijd: “Waarom de computer niet bevorderlijk is in de klas” Trouw: “ICT op school zorgt niet voor opvallende verbetering” Volkskrant: “scholieren presteren niet beter met computer”
Wat werkt wel en wat werkt niet? Maar wat men niet leest: “Technologie kan goed onderwijs versterken, maar de beste technologie kan slecht onderwijs niet vervangen”. Met andere woorden, als de randvoorwaarden op orde zijn, dan kan ICT een heel handig hulpmiddel zijn.
Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? De docent is de monopolie op kennis al een tijdje kwijt. Docent gaat van doceren naar arrangeren.
Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? En hier kunnen jullie het verschil gaan maken. Hoe?
Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen?
Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? Pedagogy
Welke aanpak zou je als docent kunnen kiezen? (10-15 min) Overleg met je buurman/buurvrouw op welke wijze jij/jullie voor jouw/jullie vak (onderwerp) de combinatie kunt maken tussen pedagogy en ict. Plaats deze overdenking (inclusief namen) op de volgende padlet:
Reflectie op Padlet Reflectie op padlet door Klaas van Veen en Simon Rozendal
Ipadscholen – Hype of haalbaar? r1Ok r1Ok
Ipadscholen – Hype of haalbaar? “Landen die op school veel computers gebruiken, scoren bij rekenen en taal vaak onder het gemiddelde”
Ipadscholen – Hype of haalbaar? Er bestaat geen onderzoek dat ondubbelzinnig het nut van iPads aantoont. Niet elk kind heeft baat bij het gebruik van iPads en laptops op school. Er is betere iPad-software voor de onderbouw dan voor hogere groepen. Leer van het “iPaddebacle” in LA Bron: Joost Meijer UVA 2013
Laatste onderzoek 26 april 2016: “Does learning improve when every student gets a laptop?” Conclusie, laptop draagt bij aan: – Betere leerresultaten (waaronder verbetering van schrijfvaardigheden – Grotere betrokkenheid en enthousiasme van lerenden – Betere relaties tussen lerenden en docenten – De ontwikkeling van zogenaamde bekwaamheden van de 21ste eeuw. Bron: Michigan State University. (2016, April 26). Does learning improve when every student gets a laptop?. ScienceDaily. Retrieved May 8, 2016 from
Toekomst: Interactief videomateriaal /43/player /43/player
Toekomst: Virtual Reality Al in 1979: NBPU0 NBPU0 Nu op Terschelling zeer sterk verbeterd en aangevuld (met playstation en oculus rift): Wi4 Wi4
Toekomst: Zelfs in de lerarenopleiding? MJKDk MJKDk
Toekomst: Adaptief leren Bron: nieuwsblad stedendriehoek, 4 maart 2015
Zijn jullie over 10 jaar nog wel nodig?
Bedankt Voor info: Simon Rozendal