WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Advertisements

Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Welkom The Future State of Lean
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Veiligheidsmanagement Patchwork of integraal?
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Over hoe SHP via LEAN en Appreciative Inquiry met betrokkenen tot betere producten en dienstverlening komt Purcell Sewnundun Manager Procesmanagement.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
Talentmanagement in de Technische Dienst
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Een continue verbeterende dienstverlening
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Implementatie Normblad 8002
Slagkracht met kwaliteit
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Producten & Werkprocessen
Lean Auditen Congres Kwaliteit: de volgende stap 28 oktober 2014
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
De ICT-wereld als inspiratie voor innovatie in het onderwijs Eelco Dijkstra Betapartners Amsterdam 12 maart 2015.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Regie op Locatie met Lean Kennisbijeenkomst 29 oktober 2013 Jenny Tiemens.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
L EAN IN DE HUISARTSENPRAKTIJK D.R. Zwart Maart 2016.
Kennisdag Auditen en Onderzoeken Donderdag 5 juni 2014
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Varianten op auditen Kennisdag 5 juni 2014 Manon Diepenmaat.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Business Process Management
Procesverbetering in de Zorg
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Logistieke kwaliteitsprocessen
Samen werken aan vitaliteit en duurzame inzetbaarheid
Transcript van de presentatie:

WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal

Programma Welkomstwoord Presentatie: Lean werken met een kwaliteitssysteem Presentatie: Een certificaat en Lean werken, dat bijt elkaar toch niet? Kees Ahaus (Directeur TNO Management Consultants; Voorzitter Centraal College van Deskundigen in de Zorg HKZ) Pauze Presentatie: Regie op locatie Pieter de Kroon (Bestuurder Vanboeijen) Worldcafé Afsluiting en borrel

TNO Management Consultants  Wij werken aan succesvolle organisaties. Wij inspireren door verbinding & betrokkenheid en werken vanuit marktspecifieke kennis, deskundigheid en innovatie.  Wij werken vanuit de volgende thema’s: 1.Transparant Sturen 2.Waarderend Leiderschap 3.Auditen en Onderzoeken 4.Lean Werken! 5.Excelleren in klantgerichtheid  Wij zijn zusterorganisatie van het CBO en werken op zorggebied samen met Vilans, CC zorgadviseurs en Dock 4

Waarom Lean werken met een kwaliteitssysteem? De vijf Lean stappen: 1.Ken de wens van de klant en zijn perceptie van waarde 2.Identificeer de waarde stroom en elimineer verspillingen 3.Creëer flow in het proces 4.Creëer pull voor de klant 5.Streef perfectie na door continue verbetering Bron: Lean Thinking by Womack and Jones

Ontwikkeling van verbeteren Stap 0: Werken zonder een KMS Stap 1: Processen beschrijven ter inrichting van het KMS Stap 2: Werken met het gecertificeerde KMS Stap 3: Werken met KMS is integraal onderdeel van het werk Ad hoc verbeteren Starten met gestructureerd verbeteren Veelal reactief verbeteren op basis van directiebeoordeling en registraties Oogmerk: Behoud certificaat Continu verbeteren door het jaar heen van de beschreven processen Lean Stap 4: werken op basis van het KMS Continu verbeteren zit in het DNA. Proactief verbeteren met de klant als uitgangspunt Ontwikkellijn C

Waar gaat het om bij Lean werken? Hoogste kwaliteit Laagste kosten Kortste levertijd Elimineer Verspillingen -Geld -Tijd

Aangrijpingspunten tot verbeteren Flow IrritatieVariatieVerspillingRisicoVerstoringMoeilijk

3 Verbeteraanpakken op basis van Lean werken Lean werken Productive Series Zorgpaden ROL Op weg naar perfectie

Productive series Productive ward Productive mental ward Productive Care

Aanpak op de werkvloer Stel een verbeterteam samen en verzamel informatie Breng de huidige situatie in kaart Trek verbeter- conclusies Beschrijf gewenste proces en maak een plan Probeer uit en stel zo nodig bij Stel vast, evalueer en monitor

Inrichting van zorgpaden

De inrichting van zorgpaden

Regie Op Locatie (ROL)

Maar altijd: Lean Werken! is ‘hard en zacht’ tegelijk Actietechnieken Gedrag

Voorbeelden van Lean Werken! 1.Meer tijd voor patiënten/cliënten 2.Meer doen met dezelfde mensen door efficiencyverbetering 3.Meer tijd voor een effectieve behandeling 4.Verloop personeel minimaliseren 5.Werken conform planning, bijv. roosteren van personeel 6.Doorlooptijd intake & diagnostiek terugdringen 7.Minimaliseren van wachtlijsten 8.Terugdringen van no-shows 9.Verbeteren telefonische bereikbaarheid

Onze diensten TNO Management Consultants biedt trainingen en organisatie- begeleiding aan op gebied van:  Lean Management  Lean Auditen  Lean Leiderschap  Lean Six Sigma  Productive Ward  Productive Care  Regie Op Locatie (ROL) met Lean  Zorgpaden  Procesmanagement Voor meer informatie zie:

Worldcafé

Stellingen Worldcafé  Lean is ‘medewerker aan het stuur’: Wat betekent dat in de praktijk voor de manager?  Lean verbeteren werkt alleen als de medewerkers zelf de vruchten kunnen plukken van hun verbeteracties  Lean vraagt om draagvlak. Creëert resultaat draagvlak of creëert draagvlak resultaat?

Opdracht Worldcafé  Kies een stelling/vraag  Laat u inspireren door uw tafelgenoten  Schrijf uw ideeën op het ‘tafelkleed’  Kom na 15 min tot één gezamenlijk beeld/ conclusie (op bierviltje)