WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal
Programma Welkomstwoord Presentatie: Lean werken met een kwaliteitssysteem Presentatie: Een certificaat en Lean werken, dat bijt elkaar toch niet? Kees Ahaus (Directeur TNO Management Consultants; Voorzitter Centraal College van Deskundigen in de Zorg HKZ) Pauze Presentatie: Regie op locatie Pieter de Kroon (Bestuurder Vanboeijen) Worldcafé Afsluiting en borrel
TNO Management Consultants Wij werken aan succesvolle organisaties. Wij inspireren door verbinding & betrokkenheid en werken vanuit marktspecifieke kennis, deskundigheid en innovatie. Wij werken vanuit de volgende thema’s: 1.Transparant Sturen 2.Waarderend Leiderschap 3.Auditen en Onderzoeken 4.Lean Werken! 5.Excelleren in klantgerichtheid Wij zijn zusterorganisatie van het CBO en werken op zorggebied samen met Vilans, CC zorgadviseurs en Dock 4
Waarom Lean werken met een kwaliteitssysteem? De vijf Lean stappen: 1.Ken de wens van de klant en zijn perceptie van waarde 2.Identificeer de waarde stroom en elimineer verspillingen 3.Creëer flow in het proces 4.Creëer pull voor de klant 5.Streef perfectie na door continue verbetering Bron: Lean Thinking by Womack and Jones
Ontwikkeling van verbeteren Stap 0: Werken zonder een KMS Stap 1: Processen beschrijven ter inrichting van het KMS Stap 2: Werken met het gecertificeerde KMS Stap 3: Werken met KMS is integraal onderdeel van het werk Ad hoc verbeteren Starten met gestructureerd verbeteren Veelal reactief verbeteren op basis van directiebeoordeling en registraties Oogmerk: Behoud certificaat Continu verbeteren door het jaar heen van de beschreven processen Lean Stap 4: werken op basis van het KMS Continu verbeteren zit in het DNA. Proactief verbeteren met de klant als uitgangspunt Ontwikkellijn C
Waar gaat het om bij Lean werken? Hoogste kwaliteit Laagste kosten Kortste levertijd Elimineer Verspillingen -Geld -Tijd
Aangrijpingspunten tot verbeteren Flow IrritatieVariatieVerspillingRisicoVerstoringMoeilijk
3 Verbeteraanpakken op basis van Lean werken Lean werken Productive Series Zorgpaden ROL Op weg naar perfectie
Productive series Productive ward Productive mental ward Productive Care
Aanpak op de werkvloer Stel een verbeterteam samen en verzamel informatie Breng de huidige situatie in kaart Trek verbeter- conclusies Beschrijf gewenste proces en maak een plan Probeer uit en stel zo nodig bij Stel vast, evalueer en monitor
Inrichting van zorgpaden
De inrichting van zorgpaden
Regie Op Locatie (ROL)
Maar altijd: Lean Werken! is ‘hard en zacht’ tegelijk Actietechnieken Gedrag
Voorbeelden van Lean Werken! 1.Meer tijd voor patiënten/cliënten 2.Meer doen met dezelfde mensen door efficiencyverbetering 3.Meer tijd voor een effectieve behandeling 4.Verloop personeel minimaliseren 5.Werken conform planning, bijv. roosteren van personeel 6.Doorlooptijd intake & diagnostiek terugdringen 7.Minimaliseren van wachtlijsten 8.Terugdringen van no-shows 9.Verbeteren telefonische bereikbaarheid
Onze diensten TNO Management Consultants biedt trainingen en organisatie- begeleiding aan op gebied van: Lean Management Lean Auditen Lean Leiderschap Lean Six Sigma Productive Ward Productive Care Regie Op Locatie (ROL) met Lean Zorgpaden Procesmanagement Voor meer informatie zie:
Worldcafé
Stellingen Worldcafé Lean is ‘medewerker aan het stuur’: Wat betekent dat in de praktijk voor de manager? Lean verbeteren werkt alleen als de medewerkers zelf de vruchten kunnen plukken van hun verbeteracties Lean vraagt om draagvlak. Creëert resultaat draagvlak of creëert draagvlak resultaat?
Opdracht Worldcafé Kies een stelling/vraag Laat u inspireren door uw tafelgenoten Schrijf uw ideeën op het ‘tafelkleed’ Kom na 15 min tot één gezamenlijk beeld/ conclusie (op bierviltje)