Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
verstandelijke beperking
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Anorexia en Boulimia Nervosa
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Allochtonen in het hoger onderwijs
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Onderwijspsychologie
Autismespectrumstoornissen
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en intelligentie
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Het Aspergersyndroom.
Autismespectrumstoornissen
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Ik heb iets van autisme of zo
Een integratief perspectief
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme Spectrum Stoornissen
Afwijkende visuele waarneming bij mensen met Autisme Spectrum Stoornis
Een theoretische verkenning
Is de vereniging auti-proof?
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Dossier Empowerment.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Onderzoekend Vermogen
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
De domeinen & Niveau bij ABB.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Prikkelverwerkingspatronen
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Gedragsproblemen en stoornissen
Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Sadan Opdracht Kindersyndromen
Transcript van de presentatie:

Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos

Inleiding Onderzoek Belangrijkste cognitieve kenmerken bij autisme-spectrum-stoornis Zwakke centrale coherentie Gebrekkige mentale schakelvaardigheid Universeel ?

Cognitieve stijlkenmerken Bij personen met autisme-spectrum-stoornis Belangrijkste: sociale tekortkoming Missen zin voor richting en maat in sociale interacties Laten afwijkend gedrag zien Van in zichzelf verzonken tot ongepast opdringerig optreden Ongeacht niveau van intelligentie Verbetering sociaal functioneren belangrijkste doelstelling

hypothese Oorzaak hoge en lage intelligentiescores van personen met autisme-spectrum- stoornis Eén onderliggende kwaliteit: de ‘centrale coherentie’ Zwakzinnige : zwakke centrale coherentie Nemen elementen waar, los van elkaar Komen moeilijk tot waarneming van een samenbindend en betekenisvol geheel Normale ontwikkelingsgang: sterke centrale coherentie Betekenisvol geheel dwingend Kunnen slechts moeizaam de constituerende elementen losweken

Hypothese Hypothese vd zwakke centrale coherentie in tegenspraak met onderzoeksbevindingen: Personen met autisme-spectrum-stoornis zijn net overdreven gehecht aan configuratie Patroon moet hetzelfde blijven = insistence to sameness Centrale cognitieve storing moet gezocht worden in een rigide functioneren: Gebrekkige mentale schakelvaardigheid

Therapieresultaat Bij mensen met normale intelligentie en autisme beter dan bij mentaal geretardeerde personen met autisme Maar ook bij normaal intelligente patiënten uiteenlopende resultaten Weinig bekend over factoren die met de verschillen in therapieresultaten geassocieerd zijn

Therapie Zwakke centrale coherentie Informatieopname en –verwerking worden gecorrigeerd d.m.v. modelling en imitatieleren Met voorbeelden en externe ‘cues’ aangeven hoe patiënt zijn waarneming moet veranderen Patiënt wordt gestroomlijnd in zijn convergente denken: zo moet hij kijken en niet anders!

therapie Zwakke mentale schakelvaardigheid Patiënt er toe bewegen zelf verschillende wegen te bedenken Dwingende voorbeelden worden niet gebruikt Probleemoplossend vermogen van patiënt zo min mogelijk beperken Patiënt wordt gestroomlijnd in zijn divergente denken Hoe meer strategieën hij zelf bedenkt, hoe beter

Onderzoek Bij niet-zwakzinnige personen met autisme-spectrum-stoornis Opvallend disharmonisch intelligentieprofiel: Scoren zwak inzake verbale en sociale intelligentie Scoren sterk/uitmuntend op visueel-ruimtelijke inzichttaken Dit cognitief profiel ook vastgesteld bij onderzoek in artikel Onderzoeksgroep: 56 opgenomen niet-zwakzinnige adolescenten met autisme- spectrum-stoornis 44 mannen, 12 vrouwen 35 in Dr. Leo Kannerhuis te Oosterbeek 21 in CAJ De Steiger te Dordrecht

onderzoek Zwakzinnigheid bij de 56 adolescenten uitgesloten IQ-equivalent boven de 70 Visueel-ruimtelijk IQ-equivalent boven de 85 Alle tests individueel afgenomen in twee sessies van 1 uur Interval tussen sessies 1 maand 3 aspecten van sociaal functioneren gekwantificeerd Ernst autistische symptomen Sociale intelligentie Sociale competentie

Resultaat onderzoek Dat noch zwakke centrale coherentie, noch zwakke schakelvaardigheid bij personen met autisme-spectrum-stoornis universele cognitieve stijlkenmerken zijn Veel patiënten scoren binnen normaal bereik Correlaties Hoe ernstiger de autistische symptomen, hoe zwakker de sociale intelligentie en sociale competentie

Bedankt voor uw aandacht! einde Bedankt voor uw aandacht!