Rekeninstructie en schooltaalbevorderend gedrag Een onderzoek naar verschillen in gedrag van leraren basisonderwijs Nanke Dokter – 22 januari 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Taal, niet alleen een zaak van de docent Nederlands
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
TAALPROBLEMEN ODD ONE OUT.
Didiclass - beginnen met
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Geletterdheid….. Wat is dat?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Compacten en levelboxen.
Een lessenserie van drie lessen
Gebruik van vakjargon door pabostudenten op de pabo Diny van der Aalsvoort.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Wat gaan we leren in groep 5
Workshop rekenen 6 december
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
First ID project Rosa Beroepscollege
Kennis - Intelligentie
Experts werkvorm + begrippentest
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Hoe volgen wij de kinderen?
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Voor praktijkonderwijs
Ken je kracht…Deel je kracht…
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het begint bij het jonge kind
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Informatieavond groep 4
Workshop evalueren Dcp
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Een prachtige kans voor uw kinderen
Hoe volgen wij de kinderen?
Opvoeden.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Kiezen voor keuzedelen
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Passend onderwijs.
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
taal speelt een rol in alle vakken
Workshop – Hoe werk ik samen met mijn gemeente?
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Michel van Ingen en Nanke Dokter
Robuust (woordenschat)onderwijs
Transcript van de presentatie:

Rekeninstructie en schooltaalbevorderend gedrag Een onderzoek naar verschillen in gedrag van leraren basisonderwijs Nanke Dokter – 22 januari 2016

Promotieonderzoek Academic Language* Stimulating Teacher Behavior Begeleiders: Sjaak Kroon, Anje Ros, Rian Aarts en Jeanne Kurvers *Academic Language = schooltaal (NWO promotiebeurs) 2

Schooltaal is nodig om te leren op school. Leerlingen die schooltaal beheersen, hebben meer succes op school. (Snow e.a., 1989; Schleppegrell, 2004; Leseman, 2009; Haag e.a., 2013; Kleemans, 2013; Smit, 2013) 3 Waarom schooltaal?

Bij de rekeninstructie, waarbij leerlingen contextrijke problemen krijgen aangeboden, speelt taal een belangrijke rol. (Prenger, 2012, Smit, 2013, Kleemans, 2013; Mercer & Sams, 2006; Haag e.a., 2013) 4 Waarom rekenen?

Drie vriendinnen drinken wat op een terrasje. De rekening is 25 euro. Ze betalen elk een tientje. Van de vijf euro wisselgeld krijgen ze alle drie een losse euro terug en de ober krijgt twee euro fooi. Ze hebben dus elk negen euro betaald, plus die twee euro fooi, is 29 euro. Waar is die ene euro gebleven? (bron: Van Eerde (2009) Rekenen-wiskunde en taal, een didactisch duo. Panama post, ) 5

1.Hoe kan aanbod van schooltaal eruit zien? 2.Hoe kunnen leraren daar tijdens de rekeninstructie mee om gaan? 3.Wanneer kan dit bevorderen van schooltaal tijdens de rekeninstructie plaatsvinden? 4.Wat doen leraren in de praktijk? 6 Onderzoeksvragen

52 rekenlessen van 27 leraren Groep 3 en/of 4 Instructie rekenles geanalyseerd op gebruik didactische werkvorm. Experts bevraagd op kansrijkheid schooltaalbevorderend gedrag binnen de didactische werkvorm Instructie rekenles geanalyseerd op schooltaalbevorderend gedrag binnen de didactische werkvorm 7 Methodiek

8 Schooltaal - thuistaal (Cummins, 1980) 1. Aanbod van schooltaal

Schoolse taalvaardigheid- Rian Aarts & Nanke Dokter9 Kijk, die klimt op het hek. Dadelijk valt ie. En dan ligt ie daarin. Als die jongen niet uitkijkt, kantelt het hek waarop hij geklommen is en valt hij in het gat dat de wegwerker gegraven heeft.

Kenmerken van schooltaal samengevat Woordniveau (lexicon): verschillende en specifieke woorden; expliciete verwijzingen; Zinsniveau (syntax): lange, samengestelde zinnen Tekstniveau: samenhang; praten over abstracte zaken, buiten hier- en-nu vaktaalwoorden

Leraren zijn van doorslaggevend belang Leraren verschillen in de mate waarin ze schooltaalbevorderend gedrag vertonen (Henrichs, 2010; Riteco & Swank, 2004; Van de Eerde e.a., 2002) Wat kunnen leraren doen? (om het leren van schooltaal door leerlingen te stimuleren?)

(Gebaseerd op o.a. Smit, 2013; Zwiers, 2008) 12

Op deze slide stond een mooi filmpje van een rekeninstructie. Helaas heb ik geen toestemming om dit filmmateriaal te verspreiden. Schoolse taalvaardigheid- Nanke Dokter13

Academic Language stimulating behavior - Nanke Dokter 14 Deze acht eieren uit de doos en die twee lege plekjes die ik op heb gevuld zijn verliefde getallen dus die maken samen een nieuwe volle doos, tien. Ik doe er van die vijf die hier in mijn mandje zitten, doe ik er al twee in de doos en dan is die doos al vol hé. Maar van die vijf uit mijn mandje heb ik er nog drie over dus die drie komen er nog bij dus in totaal heb ik dertien. Dit heb je geleerd in het vorige blok. Tien plus drie is dertien.

15 3. Wanneer is er ruimte?

16

Schooltaalbevorderend gedrag Didactische werkvorm Taakevaluatie Gesprek Uitleg Taakinstructie Organisatie Gedrag gericht op het begrijpen van schooltaal door leerlingen Totaal begrijpen Gedrag gericht op het produceren van schooltaal door leerlingen Totaal productie Totaal schooltaalbevorderend gedrag Expertoordeel

4. Wat doen leraren? Schoolse taalvaardigheid- Nanke Dokter 18 Schooltaalbevorderend gedrag Didactische werkvorm Taakevaluatie Gesprek Uitleg Taakinstructie Organisatie Gedrag gericht op het begrijpen van schooltaal door leerlingen Totaal begrijpen Gedrag gericht op het produceren van schooltaal door leerlingen Totaal productie Totaal schooltaalbevorderend gedrag

Conclusie deel 1 1.Hoe kan aanbod van schooltaal eruit zien? Verschillende taalniveaus: woord-, zin-, tekst-, metaniveau 2.Hoe kunnen leraren daar tijdens de rekeninstructie mee om gaan? Schooltaalaanbod verzorgen; schooltaalbevorderend gedrag vertonen: gericht op begrip en productie. 19

Conclusie deel 2 3.Wanneer kan dit bevorderen van schooltaal tijdens de rekeninstructie plaatsvinden? Experts: grootste kans binnen werkvormen taakevaluatie, gesprek en uitleg. 4.Wat doen leraren in de praktijk? Leraren laten meeste gedrag zien tijdens uitleg en gesprek. Binnen taakevaluatie wordt veel minder schooltaalbevorderend gedrag gezien dan de experts inschatten. 20

Discussie Welke werkvorm komt veel voor? Taakinstructie komt meeste voor (26%). Kans op schooltaalbevorderend gedrag is daarbinnen klein volgens zowel experts (0.40) als daadwerkelijk gezien leraargedrag (0.13). Kans ligt met name op stimuleren begrip, weinig op productie. Welke werkvorm komt minder voor en biedt veel kans? Meeste kansen biedt gesprek (experts 0.73, daadwerkelijk gezien gedrag 0.34). Zowel goede kansen voor gedrag gericht op begrip als op productie. Gesprek komt 15% voor; de spreiding is groot. Discussiepunt: wat zijn de consequenties voor de praktijk? 21

Vaktaal: wat vinden de experts? In hoeverre vertonen leraren schooltaalbevorderend gedrag rondom vaktaal? Vaststellen welke vaktaal precies gebruikt wordt. Daarvoor hulp nodig. Wie mag ik benaderen voor deze taak: “Bekijk het transcript op volgens jou specifieke vaktaal. Streep die aan.” Schoolse taalvaardigheid- Nanke Dokter 22

1.Op welke manier wordt er op jouw school/opleiding aandacht gegeven aan schooltaal? 2.Op welke manier wordt er op jouw school/opleiding aandacht gegeven aan schooltaalbevorderend gedrag? 3.En hoe schooltaalbevorderend is jouw gedrag voor de leerlingen in je klas/ op de opleiding voor studenten? Wat neem je mee? 23 Meeneemvragen

Vragen? Interessant? Mail naar Bedankt voor de aandacht. 24