Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Samenwerking tussen overheden
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
Hoofdstuk 1: Wanneer is een onderneming succesvol?
Bert-Jan van den Akker Dijkstra Voermans Advocatuur & Notariaat
03/04/2017 Juridisch PAO: Basiscursus Kwekersrecht - Rasbenamingen en merken - 7 april 2009 te Leiden Mr H.J. Koenraad.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
16. Merk- en Modelrecht.
Bedrijfskolom Handboek
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Rechtshandelingen van de Unie
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Risico’s en gevaren van techniek
Centrum voor Jurist en Informatica (UGENT) Bart De Meyer Licentiaat in de Rechten Stagiair-Gerechtsdeurwaarder DOMEINNAMEN.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Ondernemingsvormen Eenmanszaak
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
RASBENAMING EN MERK PLANTUM THEMAMIDDAG: MERKENRECHT 23 JANUARI 2007
1. Algemeen belang Met zijn allen moeten we blij zijn met de bewaking van het algemeen belang door het BMB Geen criterium Denkkader/ Hogere doelstelling.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Hoe een aanvraag voor het bekomen van een certificaat voor de export van producten bestemd voor diervoeding indienen via internet? 1. Het geschikte certificaat.
Agenda  Les 44 tm 46  wkn 04 en 05  hs 13 vreemd vermogen op korte termijn  bestuderen par 13.1 tm 13.5 maken wb vragen 13.1 tm
Hoofdstuk3 Marktonderzoek als branche Marktonderzoek: de geschiedenis in het kort Het pre-marktonderzoektijdperk: de periode vanaf 1600 tot aan de industriële.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Infosessie intellectuele rechten Dinsdag 20 november 2012 Bescherming van biomedisch onderzoek.
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN:
Business Marketing Management
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Voorschrift op stofnaam en substitutie
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Overeenkomst.
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Samenvatting. "Als ik een foto neem van het Belfort, kan ik deze foto dan in mijn cursus van NT2 opnemen?” Ja, je respecteert alle regels -Belfort staat.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
1 April April April 2015Hogeschool Rotterdam1 INDUSTRIËLE EIGENDOMSRECHTEN MERK
Versneller Innovatieve Ambities (VIA) Deze subsidieregeling wordt mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies.
Sirius Legal Fedipro PowerEvent - 29 oktober 2015.
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
Ip4inno 1 Problemen per sector Module 6A. ip4inno 2 Inhoud van de module Intellectuele eigendom voor de creatieve sector Gepatenteerde computergeïmplementeerde.
Ip4inno 1 Module 1B Merken - Tekeningen en modellen - Domeinnamen – Geografische aanduiding Andere industriële eigendom.
Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.
Ip4inno CASESTUDY: Inleiding U bent een advocaat-stagiair bij een kmo, “MELINDODA” genaamd, gevestigd in Marseille, Frankrijk, die geconfronteerd wordt.
THE ROLE OF TRADEMARKS AND DESIGNS IN BRANDING Mr. Paulus Clifton (jurist)
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
B. ‘Reputatie’ en gemeenrechtelijke handelsmerken
3.1 PRODUCTIE.
Voeg hier een foto van het product in
Welkom VWO 5..
Een product of dienst verkopen
Plannen voor 'Post-Authorisation Efficacy Studies' (PAES's)
Belasting en wetgeving
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
De weg van idee naar product of dienst
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Voeg hier een foto van het product in
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht

ip4inno 2 Algemene opmerkingen Merkrechten zijn beschermbaar op grond van het gebruik “Passing off” (voorwenderij) Voorbeelden van gevallen van “passing off” Rechtsmiddelen tegen “passing off”

ip4inno 3 Definitie van merken Een merk is een onderscheidend teken, gewoonlijk in de vorm van een merknaam, maar ook in andere vormen zoals een afbeelding, een handtekening, een kleur, een telwoord, een vorm, een configuratie of een patroon, gebruikt om een onderscheid te maken tussen identieke of gelijkaardige goederen en diensten van verschillende producenten of dienstverleners

ip4inno 4 Voorbeelden

ip4inno 5 Soorten merken Merken Geregistreerde merken Gemeenrechtelijke merken (Niet-geregistreerde merken) Wat zijn de verschillen tussen het gebruik van een merk en de registratie van een merk? Wat zijn de voordelen van een registratie?

ip4inno 6 Geregistreerde merken De aanvraag tot registratie moet worden ingediend bij een nationaal of regionaal merkbureau Wanneer een merk is geregistreerd: –zal de eigenaar het exclusieve recht hebben om het merk te gebruiken in verband met de categorieën van goederen en diensten waarvoor het is geregistreerd –wordt het uitgebreid tot gelijkaardige merken en gelijkaardige goederen/diensten in omstandigheden waarin de gelijkaardigheid op de markt waarschijnlijk tot verwarring zal leiden –kan het worden uitgebreid buiten de precieze categorieën van goederen en diensten waarvoor het werd geregistreerd

ip4inno 7 Merken in het Angelsaksisch recht Wanneer een persoon een reputatie ontwikkelt, geeft dit aanleiding tot een merk in het Angelsaksisch recht dat is beschermd door de juridische mechanisme dat ““passing off”” wordt genoemd “Passing off” is een grond voor een rechtsvordering volgens de Angelsaksische IE-wetgeving. Er wordt ook aan gerefereerd als aan “niet-geregistreerd merk” wat een alternatieve manier is om in VK de wetgeving betreffende de oneerlijke mededinging toe te passen

ip4inno 8 “Passing off” (1) Indien een bedrijf geen geregistreerd merk heeft of niet in staat is om een geregistreerd merk te verkrijgen (bv. indien de naam te beschrijvend is om in aanmerking te komen voor een registratie als merk) kan de wet betreffende de “passing off” een merk beschermen

ip4inno 9 “Passing off” (2) Om een vordering wegens “passing off” in te stellen, moet de eiser het volgende aantonen: –goodwill of reputatie –bedrieglijke voorstelling –schade

ip4inno 10 “Passing off” (3) Goodwill (of reputatie): De gunst of het voordeel van de goede naam, reputatie en verband met een bedrijf. Het is het enige dat een gevestigde onderneming onderscheidt van een nieuw opgerichte onderneming

ip4inno 11 Bijzonderheden betreffende de goodwill: Duur van de goodwill Geografische omvang van de goodwill Goodwill in de handel Goodwill in reële namen Goodwill in reële woorden Collectieve goodwill Beschermd bereik van de goodwill “Passing off” (3)

ip4inno 12 “Passing off” (4) Bedrieglijke voorstelling –het gebruik van de naam of van de handelsstijl moet het publiek in verwarring brengen of misleiden moet worden vergeleken uit visueel, fonetisch en cultureel oogpunt moet worden beschouwd in de omstandigheden waarin zij worden gebruikt, verkocht of op de markt gebracht misleiding of verwarring van een groot aantal consumenten

ip4inno 13 Voorbeeld van inbreuk.

ip4inno 14 “Passing off” (5) Schade –een reële en materiële waarschijnlijkheid van schade is voldoende –twee courante oorzaken van schade zijn (onvolledige opsomming): in geval van mededinging tussen de eiser en de verweerder zou de eiser verkopen verliezen; indien de goederen en diensten van de verweerder van een lagere kwaliteit zijn, kan de eiser een verlies van zakelijke mogelijkheden oplopen.

ip4inno 15 “Passing off” (6) Het concept van de “passing off” kan worden uiteengezet aan de hand van een paar gevallen: Het advocaatgeval Het geval Honda Het geval van de Toblerone-chocoladereep

ip4inno 16 Voorbeelden van inbreuk.

ip4inno 17 Niet-geregistreerde merken op het Europese vasteland Het is ook mogelijk bezwaar aan te tekenen tegen een niet-geregistreerd merk, op voorwaarde dat de nationale wetgeving van het land waar het merk wordt gebruikt, de eigenaar toestaat het gebruik van een navolgend nationaal merk te verbieden

ip4inno 18 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht

ip4inno 19 Noodzaak van een niet-geregistreerd model Bepaalde industrieën ondersteunen niet- geregistreerde modellen: –de textielindustrie noodzaak van een vlugge bescherming wegens het korte marktleven –de mode-industrie noodzaak van een vlugge bescherming wegens de seizoensgebondenheid of de korte levensduur van de producten

ip4inno 20 Voorbeelden

ip4inno 21 Voordelen en nadelen Voordelen: –gratis en snelle bescherming Nadelen: –(on)zekerheid –een derde vorm van bescherming –enkel kopiëren

ip4inno 22 Niet-geregistreerd Gemeenschapsmodel (NGM) Geregistreerd Gemeenschapsmodel (GGM) Het NGM vloeit voort uit een communautaire verordening De gemeenschapsverordening voorziet in twee soorten van bescherming: –het geregistreerde gemeenschapsmodel –het niet-geregistreerde gemeenschapsmodel

ip4inno 23 Voorbeelden

ip4inno 24 De basis van de bescherming is dezelfde voor zowel het GGM als voor het NGM –het moet nieuw zijn –het moet een “individueel karakter” hebben Belangrijkste verschillen tussen het GGM en het NGM –beschermingsgraad: voor een NGM moet het kopiëren worden bewezen –duur: 3 jaar NGM (5-25 GGM) –automatische bescherming

ip4inno 25 Kenmerken van een NGM - Samenvatting Rechthebbende: –elke natuurlijke of rechtspersoon Omvang van de bescherming: –geldt voor het volledige model of voor een gedeelte ervan, begint met de beschikbaarheid voor het publiek Beschermingscriteria: –nieuwheid en individueel karakter zijn vereist Inbreuk: –enkel kopiëren

ip4inno 26 Voorbeelden