27 januari 2016 Han Bekker. 1. Relatie Toeslagen – Sociale Raadslieden - Belastingdienst ; 2. Terugvorderingen; 3. Ontwikkelingen; 4. Aandachtspunt(en);

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

NOVEMBER/DECEMBER 2013 Belangrijke informatie over de gevolgen van Wijzigingswet kinderopvang Nulmeting Zoals wij u eerder bericht hebben, is op 1 maart.
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
LRP PASTORALE EENHEID release 2.1 Koos Willemse.
Belastingdienst Toeslagen Sociaal Raadslieden
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011
De nieuwe zorgverzekering
Zoeken met behulp van life events Joyce Karreman 9 februari 2010.
Deel I De algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (Testamenten & schenkingen)
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Dienstverlening Dyade in het kader van SEPA. Overzicht Quick scan Projectmanagement Advies acceptgiro’s Machtigingenadministratie.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
LOSR-rapport: Toeslag of tegenslag?
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Dmv een starterslening willen vele gemeenten de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name de starters op de woningmarkt. Niet alle gemeenten.
Hebben jullie je ook al afgevraagd waarom MAROKKANEN veel gemakkelijker een huis kunnen kopen dan de BELGISCHE werkende mens ?
Blauwe of rode envelop in de bus gekregen Blauwe of rode envelop in de bus gekregen uitleg bij al onze correspondentie met u Blauwe of rode envelop in.
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Bijpraten over de Wmo
Digitaal mei 2014.
Programma Deel I Theorie Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir), inclusief wijzigingen Awir 2013; Bezwaar; Deel II Enkele praktijkvragen;
Kinderopvangtoeslag voor de peuterspeelzaal/peuteropvang
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
de digitale rechtsgang
Hoofdstuk 19 (9) AOW, ANW, AKW SJM. Wetten  Volksverzekeringen  Richten zich op ALLE INGEZETENEN  Legale verblijfsstatus Opzoek opdracht KG: Waar in.
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Hoe zet jij de black box Aangifte Inkomstenbelasting om in een geldpot dat je blij maakt? Elma de Bruijn zelfboekhouden.org We starten om 10 uur Nog even.
Magister voor ouders.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Hoe informeer ik mijn klanten? delen en leren van elkaar
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Niertransplantatie bij leven Screening en begeleiding van de kandidaat-donor door de maatschappelijk werker.
De complexiteit van de eenvoud Hoe komen we van A naar B Michiel Sweers Sociale zekerheid, fiscaliteit en inkomenspolitiek | 9 februari 2012.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Erven en schenken en aanverwante zaken Dina van Linge Van Linge en Tillema notarissen Hoogeveen.
De Berichtenbox van MijnOverheid! 14 april
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
29 januari 2015 Han Bekker. Proces burgerportaal:  klant tot klant;  anti-fraudemaatregelen. Proces terugbetalen; Wijzigingen 2015; ? Programma 2.
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Informatiebijeenkomst Agrarisch Groen Private aanvulling WW en WGA: wat en hoe? Albert Smolenaers Woerden, 9 juni 2016.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Mr. Th.H.J.M. op de Laak Lezing Soos Den Dissel Asten Wet Langdurige Zorg.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: Uitwisselen gebruikservaringen Bart Oortwijn InfoMil RWS Leefomgeving.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
JAARCIJFERS NVVK Aantal aanmeldingen Gemiddelde schuld
Wijzigingen per 1 januari 2015
Waar moet je allemaal aan denken,
Afspraakgericht werken Snel balie
Programma SVB Servicecentrum PGB Trekkingsrecht Mijn PGB Vragen ?
Europese estate planning Spanje Erik de Haan Margriet Eerenstein
Bestuursbeurzen: hoe en wat?
Themabijeenkomst verwanten
Geld voor school en studie
Tips en trucs en de belangrijkste veranderingen in 2018
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Sociaal raadslieden Wie zijn wij - onderdeel van Stimenz
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

27 januari 2016 Han Bekker

1. Relatie Toeslagen – Sociale Raadslieden - Belastingdienst ; 2. Terugvorderingen; 3. Ontwikkelingen; 4. Aandachtspunt(en); 5. Digitalisering. Programma 2

Relatie Toeslagen - Sociale Raadslieden - Belastingdienst 3

Relatie 4 Op weg 2016 Samenwerking tussen belastingen en toeslagen wordt geïntensiveerd. Achtergrond: Vanuit het oogpunt van de burger alle (fiscale en toeslagen) hulp bijeen:  Raakvlakken blauw en rood wordt door gecombineerde ondersteuning overzichtelijker;  Doel “hulpvraag van de burger optimaal behandelen”. Immers fiscaliteit en toeslagen raken elkaar. Burger wordt beter geholpen en de hulpverlening heeft meer grip op de situatie.

Relatie 5 Wat moet Belastingdienst/Toeslagen inbrengen of waar moet op worden ingezet, als het gaat om? Accountmanagement; Helpdesk; Intermediairdagen; Toegang tot klantgegevens.

Relatie 6 Online. Wat kan beter? Vernieuwde site van de Belastingdienst; Meerdere (postbus) adresssen; Chatfunctie (in ontwikkeling); Toegang tot klantportaal door E-herkenning; Forum. Maken jullie gebruik van het Forum?

Terugvordering 7

8 Terugvordering; Proces; Opzet/grove schuld; Beslagvrije voet (BVV); Verhaalsmogelijkheden.

Terugvordering Proces De uitvoering van terugvorderingen geschiedt door het landelijk incasso centrum (LIC). 9 Gevestigd in Enschede, Amsterdam en Groningen. Voor toeslagen zal het werk vooral in Enschede worden geconcentreerd. Gevolgen? Niet voor bestaande regelingen, dus betalingsregelingen blijven bestaan.

Terugvordering Proces Standaard betalingsregelingen: 10 Niet verder bemoeilijken kan alleen indien sprake is van een persoonlijke betalingsregeling. Als wij niet verder bemoeilijken dan zal de aanvrager altijd daarover bericht ontvangen. Speciale betalingsregeling: Indien men niet in 24 termijnen kan betalen dan kan verzocht worden om een persoonlijke betalingsregeling, maar alleen als geen sprake is van opzet of grove schuld. 1. Betaling van de schuld in één keer; 2. Betaling van de schuld in 24 gelijke termijnen; 3. Verrekening met een lopende toeslag.

Terugvordering Proces 11 Probeer bij de standaard betalingsregeling altijd een persoonlijke betalingsregeling te treffen. Bij het ontbreken van opzet of grove schuld wordt dit niet geweigerd. Waarom als er al een BVV is? Een BVV stopt altijd na 12 maanden en dan moet een nieuw verzoek worden ingediend. De persoonlijke betalingsregeling loopt 24 maanden en stopt dan altijd. Let op: Bij nieuwe schulden start dit automatische op, een telefoontje aan de BelTel volstaat.

Terugvordering Proces 12 Bij toeslagen wordt voor een persoonlijke betalingsregeling één formulier gebruikt. Dat formulier is te vinden op de site. Daar staat ook alle informatie over de persoonlijke betalingsregeling. Op het formulier staat het adres waar het naar toe gezonden moet worden. Dat adres is: Belastingdienst/Landelijk Incasso Centrum Postbus AC Heerlen

Terugvordering Opzet/grove schuld Hoe was het tot het najaar 2015? 13 De schuld moet binnen 24 maanden voldaan zijn. Zo nodig wordt een maandelijkse betaling gecombineerd met verrekeningen. De aanvrager kan verzoeken om toepassing van de BVV. Wij houden op basis van bekende gegevens rekening met de betalingscapaciteit. Indien men denkt dat dit onjuist is dan kan alsnog een beroep worden gedaan op de BVV. Dat een beroep kan worden gedaan op de BVV staat in onze brief. Wat is in het najaar 2015 veranderd? Inkomen kan te sterk dalen?

Terugvordering Proces 14 Bij Toeslagen wordt voor verzoek toepassing beslagvrije voet (BVV) één formulier gebruikt. Dat formulier is te vinden op de site. Daar staat ook alle informatie over de BVV. Op het formulier staat het adres waar het naar toe gezonden moet worden. Dat adres is: Belastingdienst/Landelijk Incasso Centrum Postbus DA Heerlen

Terugvordering BVV 15 Waar gaat het om bij verzoeken om toepassing BVV? Vanaf 1 oktober 2015 zijn de processen gewijzigd en wordt gestreefd naar een doorlooptijd van 2 weken als het verzoek compleet is. Wat betekent dat: Snelheid! Het formulier op de site moet volledig ingevuld worden ingezonden; Alle bijlagen dienen bij het formulier te zijn gevoegd.

Terugvordering Verhaalsmogelijkheden Meer aandacht aan verhaalsmogelijkheden. 16

Ontwikkelingen 17

Programma 18 Ontwikkelingen; Wet- en regelgeving; Kinderopvangtoeslag.

Wijzigingen partnerbegrip: Wijziging 1 Partnerschap en beschermd wonen. Dit is niet altijd gewenst er kan worden afgezien van het partnerschap indien: Ontwikkelingen Wet- en regelgeving 19 Men woont in een accommodatie van een instelling die opvang als bedoeld in artikel van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 biedt; Een afschrift van de beschikkingen tot het treffen van een maatwerkvoorziening kan overleggen.

Wijzigingen partnerbegrip: Wijziging 2 Ontwikkelingen Wet- en regelgeving 20 Een verzoek wordt ingediend; Dat verzoek ziet ook op de partnersituatie voor de Wet inkomstenbelasting Het verzoek kan niet worden herroepen. De ongelijke behandeling tussen kinderen en stiefkinderen kan leiden tot een ongewenst partnerschap. Die ongelijkheid is verwijderd. Het ongewenste partnerschap eindigt indien:

Verdere wijzigingen: Schorsende werking hoger beroep, nieuw artikel 37a van de Awir; Aanvullend heffingsvrij vermogen voor ouderen in de IB is vervallen; Informatieverstrekking door banken is versterkt bij huur- en kinderopvangtoeslag. 21 Ontwikkelingen Wet- en regelgeving

De uitvoering kinderopvangtoeslag gaat over naar DUO in berekeningsjaar 2018 geleidelijk of in één keer en dan in Een politiek besluit moet nog genomen worden; Ontwikkelingen Kinderopvangtoeslag 22 Belastingdienst/Toeslagen regelt de oude jaren tot het overgangsjaar en wikkelt deze ook volledig af; Oude jaren worden behandeld op basis van de huidige wet- en regelgeving.

Aandachtspunt 23

Aandachtspunten Partnerbegrip 24 Bij huwelijk of geregistreerd partnerschap is sprake van een partnersituatie zolang: Een verzoek tot scheiding nog niet is ingediend bij de Rechtbank, of een vonnis tot scheiding nog niet is uitgesproken door de Rechtbank; Men op hetzelfde BRP adres staat ingeschreven. Conclusie Is er nog een formele partnersituatie, terwijl de partner niet verblijft bij de aanvrager dan blijft de partnersituatie instand. Dus geen recht op alleenstaanden faciliteiten.

Digitalisering 25

Digitalisering; Digitalisering 26 Elektronisch berichten verkeer (EBV); Niet zelfredzame burger; Machtigingen.

Uitgangspunten elektronisch berichtenverkeer (EBV): Digitalisering EBV Kennisgeving (dus niet het bericht zelf) van een bericht door middel van een mail. 27 EBV is niet vrijblijvend, dit is geregeld in artikel 13 van de Awir;

Digitalisering EBV Belastingdienst sluit hiermee aan bij ontwikkelingen in de samenleving. 28 Mensen doen veel online, denk aan bankzaken, aankopen enz.; 97% van de aangifteplichtigen doet dit online; Het aanvragen en wijzigen van toeslagen gebeurt vrijwel volledig (meer dan 97%) digitaal; Nu is ook de post van de Belastingdienst digitaal (online). Besparing is zo’n brieven per dag, per jaar.

Veel gaat digitaal, maar niet alles. Toeslagen is vanaf november 2015 digitaal: 29 Digitalisering EBV  Voorschotbeschikking Toeslagen Inkomstenbelasting:  Vanaf februari 2016 de aangiftebrief – digitaal, maar ook per post;  Vanaf februari 2017 de aangiftebrief alleen nog digitaal.

De meeste belastingplichtigen regelen hun digitale zaken zelf of binnen hun sociale netwerk. Er is een vangnet ingericht voor bepaalde groepen mensen. Die mensen worden geholpen door:  Belastingdienst;  Intermediairs, een vangnet van maatschappelijke organisaties;  De accountmanagers van Toeslagen en Belastingen houden persoonlijk contact met de intermediairs. Digitalisering Niet zelfredzame burger 30

Digitalisering Niet zelfredzame burger Het vangnet is er voor: kinderen jonger dan 14 jaar; nabestaanden die belastingzaken moeten regelen voor een overledene; mensen die in het buitenland wonen; personen die onder bewind, mentorschap of curatele zijn gesteld; mensen voor wie een curator is aangesteld omdat zij failliet zijn verklaard; personen voor wie een bewindvoerder is aangesteld, omdat zij in een schuldsaneringstraject zitten; leden van diplomatieke vertegenwoordigingen met bepaalde fiscale privileges. 31 Men hoor niet tot een van de mensen op bovenstaande lijst, wat dan? Dan kan men bellen met de BelTel.

Belastingdienst helpt door: Bij elk gesprek informatie over de Berichtenbox te verstrekken; Digitalisering Niet zelfredzame burger 32 De inrichting van een speciaal callcenter voor MijnOverheid, DigiD en de Berichtenbox: 0800 – ; Blijkt aan de telefoon dat de klant er niet uitkomt, dan wordt een balieafspraak gemaakt.

Hulp aan de balie door middel van het helpen bij het: Aanvragen en activeren van DigiD of DigiD machtigen; Activeren van de berichtenbox op mijn.overheid.nl; Het verkrijgen van toegang tot Mijn Belastingdienst en Mijn Toeslagen. 33 Digitalisering Niet zelfredzame burger

Digitalisering Machtigingen 34 Kijk voor vragen over machtigingen op: Namens iemand in de Berichtenbox kijken kan nog niet als organisatie daar wordt wel aan gewerkt. Wel kan iemand een persoon machtigen om namens hem of haar in de berichtenbox te kijken.

Einde 35 Heeft u nog vragen?