UNIVERSELE ONTWERPPRINCIPES Een college uit enthousiasme voor het gelijknamige boek van William Lidwell, Kritina Holden en Jill Butler (LOLKJE VAN DER.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Visual Knowledge Building
Beeldaspecten.
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
PERSPECTIEF RUIMTE OP EEN PLAT VLAK.
Psychologie en energiebesparing
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Feedback geven en ontvangen
De relatie tussen logistiek en veiligheid
brugklas ruimte en perspectief
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Beeldende aspecten Vorm
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Ruimte & ruimtesuggestie
Vorm en Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Het belang en functie van spel
Beeldaspect RUIMTE. Beeldaspect RUIMTE Beeldaspect RUIMTE Beeldvlak Het beeldvlak is een plat oppervlak met een afbeelding erop. Een beeldvlak.
Kennis - Intelligentie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Zintuigen en verstand Wat je weet en wat je ziet.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Godinnen aan het werk.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Wat is licht? Licht is een expressievorm van energie die vrijkomt door het terugspringen een atoom naar een schil met een lager energieniveau. Licht.
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
Weerstand kan je opvatten als feedback
De ondernemende student Hoofdstuk 5Bewust waarnemen & Creatief denken.
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Media en geweld Merlier Michael, 1BaTPB1.
Hoe maak je een mooie foto?
MS, denken en voelen (Naam org
Begrijpen hoe propagandaposters werden gebruikt in nazi Duitsland Waarom waren ze zo effectief? * methode * boodschap * doel Doel van de les.
Kleur is de verwondering van het licht Marc van Halsendaele
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Mariet Dijkema MM1B Modevorming: Kunstgeschiedenis
Isometrie tekenen Dal\RvP 2013 Pixel Art.
UNIVERSELE ONTWERPPRINCIPES Een college uit enthousiasme voor het gelijknamige boek van William Lidwell, Kritina Holden en Jill Butler (LOLKJE VAN DER.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Tekenen in zicht DEEL 2 HOOFDSTUK 1 Vorm DAL/RvP 2014.
Kleur….
Etaleren en presenteren
Ontwikkelingspsychologie
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Kunstwerken.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Creativiteits- sessie
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Michelle Langhout klas mm1a
Tekenen in zicht DEEL 2 HOOFDSTUK 1 Vorm
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Marcus Coates.
Basics over communicatie
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Ruimtewerking Beeldaspect Ruimte.
Communicatie 7e les.
Kattengedrag Paraveterinair.
Diersoortverdieping Hond
Muzische vorming.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

UNIVERSELE ONTWERPPRINCIPES Een college uit enthousiasme voor het gelijknamige boek van William Lidwell, Kritina Holden en Jill Butler (LOLKJE VAN DER KOOI)

FORM FOLLOWS FUNCTION

ARCHETYPEN Overeen laten komen met het ontwerp Associatie: vrijheid, boven de wet staan

Gulden snede Verhouding tussen de elementen van een vorm (bv lengte tot breedte) die ongeveer 0,618 is A/B=1.618 B/A=0.618

GOLDEN GRID RULE Regel van de derden: verdeel het beeld horizontaal en verticaal in drieën, plaats belangrijke elementen op de snijpunten (2/3 = 0.666) Gulden snede = 0.618

FIBONACCIREEKS Reeks getallen waarin elk getal de som is van de twee voorafgaande getallen

ZELFSIMULARITEIT Een vorm is opgebouwd uit delen die gelijk zijn aan het geheel of aan elkaar (fractalen: natuurlijke esthetiek/orde)

SYMMETRIE belangrijkste en duurzaamste aspect van schoonheid balans, harmonie en stabiliteit directe aandacht: efficiënt makkelijk te herkennen en te onthouden asymmetrie wekt meer nieuwsgierigheid op

spiegelsymmetrie rotatiesymmetrie translatiesymmetrie

HORROR VACUI Angst voor lege ruimtes minimalisme spreekt rijken en hoogopgeleiden meer aan horror vacui spreekt minder welvarenden en lager opgeleiden meer aan

RELATIE FIGUUR-ACHTERGROND VORM-RESTVORM Voorkom onstabiele vormen door: duidelijke figuur, vormloze achtergrond achtergrond loopt door achter figuur figuur dichtbij met duidelijk plaats in de ruimte, achtergrond lijkt dan verder weg elementen onder in het vlak/beneden de horizon worden eerder als figuren opgevat elementen boven in het vlak/boven de horizon worden eerder als achtergrond gezien

DIEPTEWERKING/AFSTANDSBES EF stereowaarneming bewegingsparallax lineair perspectief atmosferisch perspectief textuurgradiënt en verdichtingen overlapte, kleinere en hoger gelegen objecten lijken verder weg schaduwen lijken verder weg van de lichtbron schaalaangevende elementen

CONTOURFACTOR hoekige, puntige vormen trekken de aandacht, prikkelen het brein zachte contouren en ronde vormen maken een meer positieve, emotionele en esthetische indruk

ANTROMORFE VORMEN Mensen zijn geneigd menselijk lijkende vormen aantrekkelijk te vinden vrouwelijke vormen: sexueel, vitaal ronde vormen: baby-associatie hoekige vormen: mannelijk, agressief

AANTREKKELIJKHEIDSFACTOR De neiging aantrekkelijke mensen te beschouwen als intelligenter, bekwamer, prettiger in de omgang (krijgen meer aandacht, worden milder behandeld, worden beter betaald) =gezondheid en vruchtbaarheid uitstralend, symmetrische gelaatstrekken, ideale taille/heup verhouding

Mannen preferen vrouwen met een taille- heupverhouding van: 0.67 en 0.80 Vrouwen preferen mannen met een taille- heupverhouding van: 0.85 en 0.95

BABYFACE FACTOR De neiging om mensen met babyface kenmerken te beschouwen als naïever, hulpelozer en eerlijker (aanprijzen) En volwassen trekken te associëren met kennis en autoriteit (informeren)

FACE-ISM (BODY-ISM) RATIO vnl. gezicht in beeld: nadruk op intellectuele en persoonlijke kenmerken (intelligenter, dominanter, ambitieuzer) lichaam meer in beeld: nadruk op fysieke en sensuele kenmerken mannen hebben in alle media een hoger face-ism ratio

VEBLEN EFFECT De neiging een product aantrekkelijk te vinden omdat het duur is uit verlangen om bij de upper class te horen uit angst om gezien te worden als iemand uit de lower class

GEPERCIPIEERD GEBRUIKSGEMAK Een esthetisch ontwerp: wekt indruk van gebruiksvriendelijkheid door positief gevoel grotere tolerantie/ acceptatie van problemen bevordert creatieve aanpak van problemen wordt langduriger gebruikt

AFFORDANCE Uitnodigen tot gebruik: Dmv bijv 3D effect en aansluiting bij bekend gebruik van fysieke objecten

MIMICRY van uiterlijk van gedrag van functie

BIOFILIA-EFFECT Omgevingen met natuurbeelden verminderen stress en vergroten concentratie

KATHEDRAALEFFECT Hoge plafonds stimuleren abstract denken en creativiteit Lage plafonds stimuleren concreet en detailgericht denken Idem voor omhoog kijken (kikvorsperspectief) en omlaag kijken (vogelvluchtperspectief)

CLOSURE Aangeboren voorkeur voor eenvoud boven complexiteit en voor patroon boven willekeur Aanvulling door de toeschouwer zorgt voor meer betrokenheid

WET VAN DE PREGNANTIE De neiging om vage afbeeldingen te interpreteren als eenvoudig en volledig

PERCEPTUELE BLINDHEID Wat je verwacht merk je sneller op dan wat je niet verwacht

VON RESTORFF EFFECT opmerkelijke dingen worden beter onthouden dan normale dingen verschillen in context EZQL4PMBI EZQLTPMBI verschillen in ervaringen eerste dag bij CMD

CONSISTENTIE

KLEUR een mens kan ong 5 kleuren verwerken in 1 oogopslag hou rekening met kleurenblinden gebruik kleurcombinaties uit de natuur of kleurencirkel/vierkant/driehoek warme kleuren op de voorgrong, koele op de achtergrond onverzadigde,heldere kleuren: vriendelijk en professioneel onverzadigde,donkere kleuren: serieus en professioneel verzadigde kleuren: opwindender, dynamischer, vermoeiender

ROODEFFECT Rood: teken van vruchtbaarheid bij vrouwen: aantrekkelijk bij mannen: dominanter (rood gezicht= agressie, bleek gezicht= angst) rode teams winnen vaker

LICHT VAN BOVEN EFFECT licht van linksboven werkt het meest natuurlijk (bij meeste schilderijen het geval, ook bij iconen en dialoogschermen) licht van onderaf werkt goed voor onnatuurlijk uitziende en griezelige objecten/omgevingen bolvormig/holvormig

DE PLAKFACTOR Hoe zorg je dat een idee aanslaat: eenvoud (het idee is makkelijk en bondig over te brengen zonder aan diepte te verliezen) verrassing (die onmiddellijk de aandacht pakt) tastbaarheid (specifiek, concreet, te begrijpen) geloofwaardigheid (betrouwbare bron) emotie (het idee roept een emotionele reactie op) verhaal (het idee wordt gebracht binnen de context van een goed verhaal, is daardoor makkelijker te herhalen en te onthouden) ezelsbruggetjes inbouwen

Sticky: eenvoudige boodschap esthetisch aansprekend in de context van de presidentscampagne

Propositionele dichtheid Meerdere betekenisen in een ontwerp: cirkel= eenheid, stabiliteit en de O van Obama blauw= de hemel het midden van de cirkel: opgaande zon= verandering rode en witte lijnen= landschap, wuivend graan en de Amerikaande vlag, patriottisme

IMMERSIE Totale onderdompeling duidelijke doelen minimale afleiding gevoel van beheersbaarheid directe feedback

PRIMING Het beinvloeden van gedrag door specifieke concepten van het geheugen te activeren

ETC ETC ETC ETC ETC ETC ETC