November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Advertisements

RekenGroen Gebruikersbijeenkomst
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
De rekentoets.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Cursus Rekenspecialist
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
De rekentoetswijzers 2F en 3F
De weg naar de competente docent
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Over rekenen gesproken
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Basisbewerkingen rekenen
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
De 10e editie havo-vwo OB.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De kubus van CSPE succesfactoren!
NU ENGELS.
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
ERWD Training ERWD MBO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Welkom informatieavond 4 mavo J. de lange S. martens
Jan de Bont vice voorzitter Taskforce VMBO Koen Stephan beleidsmedewerker Bouwend Nederland
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Ouderavond 4 VMBO BK.
Ouderavond 3 VMBO BK.
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Leiding geven aan school ontwikkeling
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Transcript van de presentatie:

November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen College Vlaardingen

/N Inhoud 30 mei

/N Samenwerkingsverband NWN 30 mei

/N Focus vmbo-BB en Mbo 2 Z&W HorecaKappen 30 mei

/N Wet- en regelgeving VMBO  Verplichte rekentoets 2F  Zakslaagregeling  Verplichte Diagnostische Tussentijdse Toets  Zakslaagregeling 5-6 MBO MBO 4  Verplicht rekenexamen 3F  Zakslaagregeling ( : 5-6-6) MBO 2 en 3  Verplicht rekenexamen 2F  Zakslaagregeling 5-5 ( : 5-6) 30 mei

/N Rekentoets 2F Vmbo: rekentoetswijzer 2F 15-20% contextloze (kale) opgaven (1F) zonder rekenmachine 80-85% functionele opgaven 2F met rekenmachine 30% getallen, 30% verhoudingen, 20% Meten/Meetkunde, 20% Verbanden Verschil met 3F VO: grotere complexiteit contextopgaven, moeilijker getallen Mbo: syllabus 2F 10% contextloze (kale) opgaven (1F) zonder rekenmachine 90% functionele opgaven 2F met rekenmachine Getallen overal aanwezig, 30% verhoudingen, 20% Meten/Meetkunde, 20% Verbanden Verschil met 3F mbo: grotere complexiteit contextopgaven, moeilijker getallen 30 mei

/N Regionale samenwerking vmbo-mbo  Regionaal arrangement Nieuwe Waterweg Noord (Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis): Platform vmbo-mbo  Beter Presteren:  Vakantieschool taal en rekenen vmbo-mbo  Online taalmodule voor docenten  VM 2-4  Vakscholen zorg en techniek  Nationaal Programma Rotterdam Zuid  LOB: mbo-punten, voorlichting, proef studeren, kijkje in de keuken …  En nog veel meer… 30 mei

/N Niveau rekenen Instroomniveau mbo jaar 1 –2010: 85% < 2F –2011: 80% < 2F –2012: 70% < 2F Uitstroomniveau (brief 8/6/12) 30 mei

/N Visie op rekenen Denkmodel van de drieslag functioneel rekenen als uitgangspunt voor de positionering van rekenen in het curriculum vmbo en mbo 30 mei

/N Rijke rekenlessen of workshops structuur & systematiek lijn versterking opbouw repertoire Reken docent ontwikkelen interactie reflectie Rekenles

/N Geïntegreerd met beroepstaken Rijke rekenlessen of workshops structuur & systematiek lijn versterking opbouw repertoire Praktijk docent Reken docent handelen nuttig gebruiken benoemen ontwikkelen interactie reflectie Rekenen in andere vakken revakken/

/N Geïntegreerd met beroepstaken Ondersteuning en oefening Individueel op maat Rijke rekenlessen of workshops structuur & systematiek lijn versterking opbouw repertoire Praktijk docent Reken docent ICT rekenspecialist RT-er handelen nuttig gebruiken benoemen ontwikkelen interactie reflectie basis oefenen consolideren Extra ondersteuning

/N Geïntegreerd met beroepstaken Ondersteuning en oefening Individueel op maat Rijke rekenlessen of workshops structuur & systematiek lijn versterking opbouw repertoire Praktijk docent Reken docent ICT rekenspecialist RT-er handelen nuttig gebruiken benoemen ontwikkelen interactie reflectie basis oefenen consolideren Samenhang : rekencoach

/N “Spelen met de Drieslag …” 30 mei

/N Van vmbo naar mbo … Van rekenles naar rekenbewust vakonderwijs … Rekenlessen Onderbouw vmbo Rekenen in andere vakken Bovenbouw vmbo Beroepsgericht rekenen mbo 30 mei

/N Professionalisering docenten Competentieprofiel rekendocent mbo 1.Interpersoonlijk competent 2.Pedagogisch competent 3.Vakinhoudelijk en didactisch competent 4.Organisatorisch competent 5.Competent in samenwerking met collega’s 6.Competent in samenwerken met de omgeving 7.Competent in reflectie en ontwikkeling Op wie zet je in? 30 mei

/N Overdracht vmbo-mbo o.a. Regionaal doorstroomformulier vmbo-mbo Resultaten Nederlands, rekenen en Engels Aandachtspunten zoals ERWD Vakantieschool vmbo-mbo DSDO Onderwijsdashboard Onderwijs Intake Studieloopbaanbegeleiding Albeda zorgdossier Resultaten en beoordelingen 30 mei

/N Rekenpiloot: een impressie … 30 mei

/N Het Geuzen College / Lentiz –Zie hand out 30 mei

/N Het College Vos –Nieuwe Wiskrant 31/11 / september 2011: rekenen in andere vakken – wijers.pdfwww.fisme.science.uu.nl/wiskrant/artikelen/311/311september_jonker- wijers.pdf 30 mei

/N Albeda College Succesvolle interventies rekenen o.a.: 1. Bewustwordingscampagne taal en rekenen Kenniscentrum taal en rekenen Vakantieschool vmbo-mbo 30 mei

/N Vragen? Mbo: Albeda College Caroline van Eijk Vmbo: Geuzen College Caroline Ritburg 30 mei