Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Een laagdrempelige inloop in de wijk
De kern van projectmanagement
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
In het bestuursakkoord
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Logical Framework Approach
Brede School Rotterdam
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Het leerkansenprofiel in Den Haag
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Brede schoolontwikkeling in het Rotterdamse onderwijs De gemeentelijke regie Xandra de Vroom Oktober 2009.
Integraal Toezicht Jeugdzaken
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Onderwijstijdverlenging
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Schakelklassen Plaats in het lokaal onderwijsbeleid Sjak Rutten, Sardes.
Steeds krachtiger bestuur in:
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
‘Het talent bestaat niet.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Workshop Fondsen werven
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Zomerschool ROC A12.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Bijeenkomst September 2015
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
11 Combinatiefuncties in het onderwijs impuls brede school Presentatie Nationale Onderwijs tentoonstelling 2011 Primair en voortgezet onderwijs Wat houdt.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Presentatie Adviescommissie Ruimtelijke Ordening Stand van Zaken Maasterras 20 januari 2009 inleiding > wat vooraf ging > huidige proces > visie > uitgangspunten.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Financiën Aandachtspunten bij de komst van nieuwkomers Mark Ruitenbeek
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Workshop: ‘Een mobiel LDC oprichten’
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
voor Rotterdamse kinderen
Betrokken ouder, tevreden ouder
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden) 9 januari 2014

Onderwijstijdverlenging Vormen van onderwijstijdverlenging: schakelklassen (voltijd, deeltijd, vsd) verlengde schooldag weekendscholen zomerscholen Masterclass OTV voor beginners

Verlengde schooldag (VSD) Doelstelling: taal-/rekenprestaties verbeteren Kenmerken: school- of wijkgericht Duur: variërend van 1 – 6 uur per week Doelgroepen: onderpresteerders (C- en D-leerlingen) maar ook high potentials (BSA) Masterclass OTV voor beginners

Zomerscholen Doelstelling: zomerdip, overgang PO-VO? Kenmerken zomerschool: ‘s ochtends school, ‘s middags verrijking Vaak bovenschoolse voorziening/ wijkgericht Voorbeelden: Vlissingen, Maastricht, Amsterdam, Rotterdam, Arnhem. Leeuwarden Masterclass OTV voor beginners

Aandachtspunten extra onderwijstijd Expliciete doelstellingen Duidelijk doelgroep Taal en rekenen centraal, maar aanvullen met verrijking Kenmerken effectief onderwijs Aandacht voor zelfvertrouwen Aansluiting met reguliere curriculum Stimuleren ouderbetrokkenheid Goede randvoorwaarden Masterclass OTV voor beginners

Stappenplan 1.Maak een beleidsanalyse 2.Bepaal doel(en) en doelgroep 3.Kies het organisatieniveau 4.Denk na over een geschikte variant 5.Financiën 6.Personeel 7.Evaluatie en bijstellen

Stap 1: maak een beleidsanalyse Op welk gebied blijven prestaties van leerlingen achter? Zijn er groepen leerlingen die onderpresteren? Is dit stadsbreed of in bepaalde wijken? Masterclass OTV voor beginners

Stap 2: bepaal doel(en) en doelgroep Wie en wat wil je bereiken? Op welke scholen met de OTV zich richten? Op welke leerlingen? Welke leeftijdsgroep? Wat wordt er met de OTV beoogd? Welke doelen zijn er en op welk vakgebied Masterclass OTV voor beginners

Stap 3: kies het organisatieniveau Organisatie en uitvoering per school of met meerdere scholen tegelijk? Samenwerking door clusters van scholen, bijvoorbeeld op wijk- of op stadsniveau? Voor verschillende besturen? Werk je volgens hetzelfde plan of heeft iedereen een eigen invulling? Hoe lang duurt de VSD/zomerschool? Wanneer? Masterclass OTV voor beginners

Stap 4: denk na over een geschikte variant Alleen taal en rekenen centraal of ook andere thema’s als overgang po-vo? Zomerschool: Alleen ‘s ochtends of ook verrijking ‘s middags? Thematische invulling of niet? Op welke locatie? Masterclass OTV voor beginners

Stap 5: Financiën – kostenindicatie zomerschool Masterclass OTV voor beginners Voorbereiding externe projectleider pm leerkracht (6 mnd. 1 dag per week)€ 7.000,- Uitvoering (1 week) leerkracht per groep per week€ 1.375,- afstemming VO (per groep)€ 1.000,- leermiddelen (per groep)€ 1.250,- middagactiviteiten (per groep)€ 1.000,- exploitatie lokaal (per groep)€ 500,- PR, werving selectie (per groep)€ 500,- scholing (per groep)€ 500,- monitoring en evaluatie (per groep)€ 500,- Subtotaal€ 6.625,-

Stap 5: Financiën – kostenindicatie VSD Masterclass OTV voor beginners SchakelklasVoltijdDeeltijdVSD Personeel€ ,-€30.000,-€ ,- Coördinatie€ 5.000,- € 2.000,- Exploitatie€ 4.000,- € 1.000,- Voorlichting€ 1.000,- Leermiddelen*€ 6.000,- €5.000,- Scholing*€ 5.000,- Ondersteuning*€ ,-€ 8.000,-€ 2.000,- Gastdocenten€ 2.500,- Totaal€ ,-€ ,-€ ,- *) éénmalige kosten Bron:

Stap 6: Personeel Wie heb je nodig? Directeur/projectleider, leerkrachten, onderwijsassistenten, stagiaires, vakkrachten? Wat voor aanstelling? Eigen personeel: tijdelijke uitbreiding aanstelling of vrijwilligersvergoeding Personeel van buiten: via uitzendbureau of pay-roll onderneming. Zzp-ers. Masterclass OTV voor beginners

Stap 7: Evaluatie en bijstellen Achteraf evalueren hoe zomerschool is verlopen Resultaten in beeld brengen: vragenlijst SOEM? Aandacht voor resultaten in de pers Planning voor volgend jaar Masterclass OTV voor beginners

Overige aandachtspunten Klein beginnen Nadenken over PR, zowel vooraf als gedurende zomerschool Stel zo snel mogelijk een projectleider aan Eigen curriculum of inkopen? Masterclass OTV voor beginners

Voorbeeld: zomerschool Leeuwarden Hanny Voskuylen (projectleider zomerschool 058) Bodes Kroes (gemeente Leeuwarden) Masterclass OTV voor beginners