ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijsbeleidsplan
Advertisements

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Interculturele competentie in de opleiding
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Kathleen Van Heule Diensthoofd Internationalisering 14 maart 2014
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Mobiliteit en competentie- ontwikkeling in het werken met doelgroepen Gerard Gielen.
Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’
Assessmentvormen in een competentiegerichte lerarenopleiding Katholieke Hogeschool Kempen Katholieke Hogeschool Limburg CVO Limburgse Lerarenopleiding.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Studenten ondersteunen eerstejaars
Maatschappijwetenschappen
Studeren in Japan en Korea
Studeren in Japan en Korea Korea BA & MA ♀ & ♂ Kans op beurs (ASEM- DUO)
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Werkveldconferentie 23 april 2014
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
De school in Europa - Europa in de school
CASA CURA Zorgen voor de kotmadam In samenwerking met Nicky Eilers.
Social work Week 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstudeerstage in het buitenland Opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.
INTERNATIONALE MOBILITEIT: OOK VOOR STUDENTEN MET EEN BEPERKING 1 innovatiefcreatiefondernemend ROL HOWEST INTERNATIONAL OFFICE INZAKE INTERNATIONALE MOBILITEIT.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
ISBI (Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering): THEMASESSIE Interculturele trajectbegeleiding bij uitgaande en inkomende studenten Agnes.
Pal in Internationalisering Tutortraining Robert Vierendeels, Inge Vervoort – Leuven – 12/10/12.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
WIKI INTERNATIONALISERING. met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Inhoud -Waarom WIKI als technologie? -Welke doelen streef.
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)
De ‘landing’ van internationalisering in de curricula : kOOD International Activity Griet t’Servranckx Departmental Coördinator international Office.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
TERUGKEEROMKADERING Het noorden kwijt? Een waaier aan mogelijkheden! Sylvia Van Walleghem.
Voorstelling dienst Studieadvies Informatie- en kennismaking Studentenvoorzieningen 19 oktober 2012.
International University Week (IUW)
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
International Experiences
Lokaal Sociaal Beleid.
Tilburg University Facts&Figures 2015.
Academics For Companies Leuven
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
GOB (gespecialiseerde Dienst voor opleiding, begeleiding en bemiddeling) Anne Vanbruystegem Jana Faes.
GO Global Groen Onderwijs Crossroads to the international roundabout
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Transcript van de presentatie:

ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Details project OOF project, d.i. het Onderwijsontwikkelingsfonds van de associatie K.U.Leuven dat innovatieve en demonstratieve samenwerkingsprojecten ondersteunt die passen in het meerjarenplan (OOF2010/16) 2

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven 3 Timing project 1 oktober 2010 – 31 oktober 2012 Oriëntatie Selectie en voorbereiding proefprojecten Proefprojecten draaien en opvolgen Resultaten analyseren Tweede proefperiode GPS gids (inbedding in de opleiding) Disseminatie Derde proefperiode 0-2: 2-4: 5-11: 12-14: 13-17: : 17-..:

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Projectpartners OOF-ISBI Hogeschool voor Wetenschappen en Kunst – Architectuur en Beeldende Kunst HUB – KaHo Katholieke Hogeschool Leuven Groep T K.U.Leuven, Faculteiten wetenschappen, bio- ingenieurswetenschappen, wijsbegeerte en International Office Katholieke Hogeschool Limburg Katholieke Hogeschool Kempen Katholieke Hogeschool Zuid-West Vlaanderen 4

DE WEG WIJZEN EN DAN LOS LATEN…?

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven 2 strekkingen -Strekking 1: “Studenten leren het meest met vallen en opstaan”. -Strekking 2:”We zullen de studenten zo goed mogelijk begeleiden om het maximale te halen uit “de internationale ervaring”. 6

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Strekking 1: -“Cultural misunderstandings” -Nood aan internationaal-interculturele competenties 7

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Strekking 2: Visie ISBI Het project wil een systeem ontwikkelen waarbij zowel inkomende als uitgaande studenten optimaal begeleid worden voor, tijdens en na hun uitwisselingsprogramma. Daarbij is er ook een bewust streven naar “internationalisering at home” voor de thuisblijvende studenten met aandacht voor hun begeleiding. Het project wil waar gepast in de context gebruik maken van Buddy- en PAL-technieken. 8

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven De wet van de stimulerende achterstand Dr. J. De Wit 9

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven 3 doelgroepen -Uitgaande studenten -Inkomende studenten -Studenten die thuis een internationale ervaring opdoen 10

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Traject voor iedere doelgroep -Oriëntering -Voorbereiding -Begeleiding -Terugkeerbegeleiding – Terugkoppeling 11

RESULTAAT ISBI

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven “Het leren van elkaar” 13 Actieonderzoek Samenwerken

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven De website 14 URL:

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven De GPS-gids voor studenten 15 URL:

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven De docententool 16 URL:

WERKEN MET DE RESULTATEN UITDAGING: INBEDDEN IN DE INSTELLING(EN)

Toepassingsmogelijkheden GPS-gids Internationalisering: QUICK WINS

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven GPS-gids Internationalisering -Kan zelfstandig door studenten (inkomend/uitgaand/thuis) gebruikt worden. -Kan door personeelsleden gebruikt worden als basisinstrument voor hun coaching van studenten (individueel of in groep) -Image Building bij buitenlandse partnerinstellingen (link Incoming) -Geeft nieuwe collega’s internationalisering een overzicht over het vakgebied wat betreft studentenmobiliteit. -… 19

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven GPS-gids Internationalisering Echte meerwaarde: -Integraal traject -Alle informatie en invalshoeken gebundeld op 1 plaats -Coherente informatie voor de drie groepen studenten en docenten 20

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Een kleine uitdaging… -Afstemming eigen informatie/administratie en het ontwikkelde ISBI-materiaal 21

Toepassingsmogelijkheden docententool: POTENTIELE “WINS” MET INSPANNING…

DOCENTENTOOL: WELKE INSPANNINGEN?

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Docententool -De docententool toont Good Practices in verschillende domeinen in internationalisering -Nood aan: -Initiatief – trekkende figuren – “gangmakers” -Coördinatie -Samenwerking: -centrale – decentrale niveau -studiegebieden onderling -Docenten en verantwoordelijken internationalisering NOOD AAN ONDERSTEUNING DOOR BELEID 24

DOCENTENTOOL: WELKE POTENTIELE “WINS”?

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven SOCIALE INTERACTIE

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven EXTRA LEERUITKOMSTEN EN BASIS VOOR VERDERE PROFESSIONALISERING

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven -Onderscheid internationaal/interculturele - algemene competenties (los van expertisecompetenties) -> Studies wijzen aan dat ze extra ontwikkeld worden dankzij een internationale ervaring -Een integrale/optimale begeleiding van studenten om competenties te maximaliseren -Vakinhoudelijk: vergelijking over landen heen, kansen voor nieuwe inzichten en interpretaties -Inzet van Buddy-werking en PAL-technieken om nog extra competenties te ontwikkelen 28 Ontwikkeling van competenties

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven VREEMDE TAALVAARDIGHEID

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven EFFICIENTE INFORMATIETOOLS

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven INTERNATIONALE PROJECTEN MET STUDENTEN: EEN STAPJE VERDER

BEDANKT! OOF & Associatie Projectpartners Studenten K.U.Leuven International Office Raad internationalisering - Thomas More Kempen

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Contact Thomas More Kempen Projectcoördinator: Inge Vervoort Promotor: Agnes Dillien Co-promotor: Robert Vierendeels 33

THEMASESSIES EN DAARNA…

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Themasessies 1) WIKI internationalisering en de landing van internationalisering in de curricula Lokaal: ) Interculturele trajectbegeleiding inkomende en uitgaande studenten Lokaal: ) Terugkomdag ontwikkelingssamenwerking Lokaal: ) Organisatie van een internationaal event Lokaal: ) Buddy werking incl. speed friendshipping en het betrekken van studentenverenigingen Lokaal: ) PAL in internationalisering (tutortraining) Lokaal: