Veiligheidsalliantie regio Rotterdam (VAR): Rolmodellen binnen Jeugd en Veiligheidsbeleid Workshop Voorjaarscarrousel (3 maart 2016) Jan Dirk de Jong (criminoloog)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
I love you.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Loopbaancentrum Zwolle
Oplossingsgericht coachen
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Wie weg is wordt gezien Hoe het altijd gaat… wie niet weg is wordt gezien wie weg is wordt niet gezien Niet als je Jezus heet wie weg is wordt gezien.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Deel anders, mijn organisatie
‘Marokkaanse’ straatjeugd: een beetje vreemd, maar wel eigen Dr. Jan Dirk de Jong (criminoloog/socioloog) Rebond: onderzoek en advies (
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
De dag van het solliciteren Blok 1
ROUW, ook na scheiding? Scheiden doe je toch uit vrije wil?
Workshop klassenmanagement
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
P EDAGOGISCH JONGERENWERK Een reële optie voor jeugdpreventie in kwetsbare wijken Jaap Noorda
De stad als pedagoog Interactief beleid Dhr. drs. J.M. Bekker September 2009.
7 e nationale conferentie (12 nov 2015) School Wide Positive Behavior Support De School en de Straat DR. JAN DIRK DE JONG, CRIMINOLOOG LECTOR AANPAK JEUGDCRIMINALITEIT,
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Kernwaarden Van persoonlijke waarden naar RVO.nl waarden
De leerling of stagiaire in beweging!
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Werkgevers wendbaar aan de slag
Waarde(n)vol werk in uitvoering
it’s about learning to dance in the rain’
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Werken met plezier en goed presteren
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Enik Recovery College: Van gedachtegoed naar betekenisvolle praktijk
Transcript van de presentatie:

Veiligheidsalliantie regio Rotterdam (VAR): Rolmodellen binnen Jeugd en Veiligheidsbeleid Workshop Voorjaarscarrousel (3 maart 2016) Jan Dirk de Jong (criminoloog) Lector Aanpak Jeugdcriminaliteit, Hogeschool Leiden Docent, Erasmus Universiteit Rotterdam

Rolmodellen?  Waarom zijn rolmodellen nodig? ‘Perspectief bieden’ ‘Verbinden’  Verkenning van het begrip rolmodellen en praktische toepassingen  Meerwaarde en toegevoegde waarde al overtuigend genoeg?  Vraag vanuit de praktijk (ministerie V&J, politie, gemeenten)  Vandaag: - Voortschrijdende inzichten uit empirie: boosheid met liefde - Kansen in ‘Schildwijk’: nadruk op ‘wie werkt’ naast ‘wat werkt’ - Knelpunten in implementatie: 3 vervolgvragen…

Risicojeugd in Nederland nu: Nieuwe veelplegers: - allochtoon (mocro) - verharding (mafia) - status op straat - negatief rolmodel - ook morele paniek?

Tijdig signaleren, betere nazorg en perspectief bieden…  Meer dan grenzen stellen en richting geven… (pushfactor)  Ook intrinsieke motivatie en overtuiging dat je het kan (pullfactor)  Pullfactor groepen: gezien worden, erbij horen en ertoe doen  Versterking door: (relatieve) achterstand, allochtoon en ‘anders’  Systeem zet nog te weinig in op daadwerkelijk perspectief (inclusief)  ‘Passionados’ uitgezonderd: eerst connectie, dan correctie  Straat biedt informeel gezag in lokale netwerken dat wel identificatie oproept, aantrekkelijk is en haalbaar alternatief biedt  Rolmodellen: the ‘ways of the badass’ in a good way? (zelfde hout)

Wat is een rolmodel? Waar vind je ze? “A positive street-oriented role model for youth at risk is an attractive example of a pro-social role in the community that a young person hopes to fulfill after growing up, and who actively inspires and supports him in trying to reach that goal” (o.a. Merton, Turner, Anderson, Katz)

Wat doet een rolmodel? “Hij geeft me boosheid met liefde” (veelpleger, LVB)  Behoefte: van betekenis zijn, ofwel belangrijk zijn voor mensen die zich met jou verbonden voelen en meeleven (inclusie en compassie) - (marginaal) gezien worden (je aanwezigheid wordt erkend) - (marginaal) erbij horen (er mogen zijn; sense of beloning(ness) verder; Baumeister) - (marginaal) van waarde zijn (iets kunnen of hebben wat anderen waarderen) - (marginaal) van betekenis zijn (iemand zijn met wie anderen zich verbonden voelen)  Rolmodel zet daadwerkelijk iets neer waar een ander wat aan heeft  Gezien worden door iemand van betekenis is slechts eerste stap  Boosheid met liefde: doorvoelde belofte van fase van verbondenheid

Wat kun je met rolmodellen?  Meerwaarde: tegenkracht aantrekkingskracht en zwaartekracht  Toegevoegde waarde(n): tijdig signaleren, verbetering nazorg, overdracht vertrouwen naar instellingen, openbare orde verstoring  Blijven steeds overeind in overzoeksgebieden, maar gaan ook onderuit (niet duurzaam effectief: instabiele experimenten)  Toch al interesse vanuit praktijk voor implementatie ‘groepsaanpak’  Mogelijkheid voor ‘actie’-onderzoek: zoeken, vinden en inzetten - Betekenis van rolmodel voortschrijdend inzicht: slechts 1 e stapje - Hoe kan het wel? (kansen) - Waarom lukt het toch (nog) niet? (knelpunten)

Wat ben je zelf voor professional?  Roeping of baan? Wat doe je en waarom doe je het? (over 5 jaar)  Waar loop je tegen aan in jezelf, in je organisatie, in samenwerking?  Je kent ze wel… die professionele pareltjes (passionado’s)  Twee voorbeelden uit het jongerenwerk: Mo, ‘Marietje’ en de dagopvang voor spookjongeren… Rachid en de sport- en spelorganisatie…  Ook voorbeeldfiguren: niet alleen sleutelrol naar jongeren, maar ook rolmodel voor collega’s?  Kun je dat ontwikkelen? En krijg je daar de ruimte voor?

Wat kun je met rolmodellen?  Meerwaarde: tegenkracht aantrekkingskracht en zwaartekracht  Toegevoegde waarde(n): tijdig signaleren, verbetering nazorg, overdracht vertrouwen naar instellingen, openbare orde verstoring  Blijven steeds overeind in overzoeksgebieden, maar gaan ook onderuit (niet duurzaam effectief: instabiele experimenten)  Toch al interesse vanuit praktijk voor implementatie ‘groepsaanpak’  Mogelijkheid voor ‘actie’-onderzoek: zoeken, vinden en inzetten - Betekenis van rolmodel voortschrijdend inzicht: slechts 1 e stapje - Hoe kan het wel? (kansen) - Waarom lukt het toch (nog) niet? (knelpunten)

Voorbeeld van praktijk in Schildwijk Professionele passionados ‘Dubbeltjes’- rolmodellen ‘Kwartjes’- rolmodellen Gemeente (peetvader) OM Politie Ketenpartners Ronde tafel van sleutelfiguren uit Schildwijk Verbindingsofficier (voogd) Coach (tijdelijk) Blauw is ‘boosheid met liefde’

Een indruk van voortgang

Drie ‘dirty little secrets’?  Probleem: Je vindt rolmodellen en passionado’s (altijd)! En dan?  Het evidence-beest en monitorretje bedreigen de proeftuin: verantwoording en gestandaardiseerde methodieken?  Vakmanschap en handelingsverlegenheid: botsende ego’s  R€nd€m€ntsd€nk€n ten aanzien van risicoj€ugd: it’s a busin€ss!  Hoofdvraag: voortdurende zoektocht naar de werking (verbondenheid) meer duurzame resultaten (inzetten zonder kapot maken) en verder komen in coöperatie i.p.v. concurrentie

Foute straten en systeemfouten  Wat is het probleem? (bv. tijdig signaleren) medewenselijkheid als middel en doel (zelfactualisatie? ervan zijn) medewenselijkheid als voorwaarde (organisatiebehoud?)  Verantwoording: kindercontactmomenten (output of outcome)  Handelingsverlegenheid: ‘Marietje’ en angstcultuur  The Busin€ss: goede naam en ‘down for my organization’  Hoe zou je dit soort zaken oplossen?  Hoe kijk jij daar tegenaan?  Wat vraagt verandering van jou, je organisatie en samenwerking?

Goudzoekers  Vind jij gemakkelijk het goud in jezelf? Wat voor advies heb je?  Dekt je leidinggevende jouw aanpak? Pakken je collega’s het op?  Is er een erger probleem dan overlast en jeugdcriminaliteit?  Over 2 jaar is het probleem aanzienlijk minder: Wat is anders gegaan in de samenwerking? Wat is anders geregeld in jouw organisatie? Wat heb jij anders gedaan?